Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wiaty przystankowe w Bydgoszczy zyskają nowy wygląd

AK
Nowy znak na wiacie na przystanku autobusowym Bartosza Gowackiego/Bałtycka już nie ulegnie rdzy
Nowy znak na wiacie na przystanku autobusowym Bartosza Gowackiego/Bałtycka już nie ulegnie rdzy Tomasz Czachorowski
Bydgoszcz jest jednym z nielicznych miast w Polsce, które zdecydowało się uporządkować oznakowanie przystanków i ujednolicić wygląd wiat.

Już od połowy listopada bydgoscy drogowcy wymieniają podkłady pod rozkładami jazdy autobusów i tramwajów.

Aby uatrakcyjnić przystanki od strony wewnętrznej - tam gdzie chowają się pasażerowie - umieszczane są rozkłady, a na awersie - od strony chodnika - widnieć będą zdjęcia autobusów i tramwajów, zrobione przez pasjonatów fotografii.

Zobacz rozkład jazdy:Bydgoszcz MZK, komunikacja miejska - autobusy i tramwaje

W zależności od przystanku, będą albo w pełnym kolorze (na przystankach z niebieskimi wiatami), albo w sepii (na przystankach z wiatami brązowymi).

Znaki na przystankach odporne na deszcz, wilgoć i mróz

Inne nowości na przystankach to znaki przystankowe - te niebieskie z daleka wskazujące, gdzie znajduje się przystanek. - Sukcesywnie usuwamy stare, metalowe oznakowanie i zamieniamy na nowe, zdecydowanie wyraźniejsze i wykonane z tworzywa sztucznego - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy drogowców. - Dlatego teraz będziemy mieli znaki odporne na deszcz, wilgoć i mróz.

I dodaje: - Jesteśmy jednym z nielicznych miast w Polsce, które uporządkowały oznakowanie przystanków i ujednoliciły wygląd wiat.

Już w grudniu i styczniu wymienionych zostanie 55 znaków przystankowych na wysięgniku oraz 164 znaki starego typu, mocowane do czoła wiaty (czyli takie, jak na naszym zdjęciu).

Znaki będą instalowane do czoła wiaty od strony tak zwanej najazdowej, zawsze w powtarzalnym miejscu, a w przypadku słabej widoczności również od strony odjazdowej.

To na razie tyle, jeśli chodzi o ujednolicanie wizualnej strony przystanków. Drogowców czeka jednak inny, całkiem spory wydatek - 650 tysięcy złotych - aby dostosować sygnalizację akustyczną na przejściach dla pieszych do wymogów nowych przepisów.

Przystanki bezpieczniejsze dla niewidomych

- Rozporządzenie ministra infrastruktury i rozwoju z 3 lipca ubiegłego roku określa dokładnie, jakie warunki musi spełniać sygnalizacja akustyczna dla osób niewidomych na przejściach dla pieszych - informuje Krzysztof Kosiedowski. - Podstawowa zmiana polega na tym, że częstotliwość i rodzaj dźwięku muszą się różnić w zależności od tego, czy pieszy stoi przed przejściem przez ulice, czy też przed sobą ma torowisko.

Jak ma działać sygnalizacja?

Rozporządzenie dość szczegółowo określa też, jak ma ta sygnalizacja działać. Istotna jest nawet wysokość nad ziemią, na jakiej dźwięki mogą być emitowane.

- Ważne jest na przykład, by - w przypadku przejścia dla pieszych przedzielonego choćby wyspą, gdzie każda część tego przejścia jest obsługiwana oddzielnie - dźwięk sygnalizujący zielone światło był inny dla każdej z tej części przejścia - tłumaczy rzecznik bydgoskich drogowców.- Inaczej ma brzmieć sygnał, gdy pali się jeszcze światło zielone, a inaczej - gdy już mruga przed zmianą.

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ma czas na wprowadzenie nowego systemu do końca czerwca przyszłego roku.

219znaków przystankowych zostanie wymienionych do końca stycznia przyszłego roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!