Ulica Długa rewitalizowana jest na odcinku 100 metrów. Zadanie jest częścią dużej inwestycji związanej z rozbudową ulicy Kujawskiej - informuje UM Bydgoszczy. Prace na ul. Długiej rozpoczęły się z początkiem roku. W trakcie rozbiórek spod asfaltowej nawierzchni wydobyte zostały również stare szyny tramwajowe. Do lat 70. XX wieku ulicą Długą kursowały tramwaje.
POLECAMY
Straż Miejska w Bydgoszczy szuka ludzi do pracy. Jest 6 etatów
Od 1888 roku
Tory na Długiej od Jana Kazimierza do Zbożowego Rynku ułożono już w 1888 roku. Była to pierwsza linia tramwajowa w Bydgoszczy, która wiodła od dworca kolejowego do Zbożowego Rynku. Do 1896 kursowały nią tramwaje konne.
Tory na Długiej straciły na znaczeniu po oddaniu do użytku połączenia tramwajowego w ciągu ul. Bernardyńskiej w 1953 roku. Przez kolejnych kilkanaście lat były jednak nadal użytkowane.
Szczególnie intensywnie na początku lat 70. XX wieku. Wówczas budowany był węzeł tramwajowy na rondzie Jagiellonów i rozbudowywano przyległe ulice. Alternatywna trasa przez Stare Miasto znacznie ułatwiała objazdy. Ostatni tramwaj ulicą Długą w kierunku placu Teatralnego przejechał w 1974 roku. Od tego czasu sukcesywnie likwidowano kolejne odcinki nieużywanych torowisk.
W trakcie rozpoczętej rewitalizacji miasta ta część tramwajowej historii Starego Miasta znów stała się wyjątkowo atrakcyjna. W 2008 roku w tracie przebudowy ulicy na odcinku pomiędzy Jana Kazimierza i Podwalem w ulicę wbudowano tory i ustawiono na nich zabytkowy wagon typu „2N”. Został on zbudowany w 1955 roku. Mieszkańców naszego grodu woził do końca 1977 r. Następnie przebudowano go na wóz techniczny – odśnieżarkę.
Od 2014 roku o tramwajach na Starym Mieście przypomina kolejny artefakt – fragment szyn wbudowany w ul. Mostową przed mostem Staromiejskim im J. Sulimy-Kamińskiego. W nawierzchnię w trakcie restylizacji mostu wbudowano również pamiątkową tablicę.
POLECAMY
Tak budowano Bydgoszcz. Poznajesz te miejsca? [archiwalne zdjęcia]
Kamienica z numerem 61
W trakcie rewitalizacji kolejnych kamienic restaurowane są również rozety – ozdobne haki mocowane w ścianach budynków, które podtrzymywały sieć trakcyjną. Takie artefakty zachowały się m.in. na ul. Długiej i Św. Trójcy. Obecnie sieć mocowana jest wyłącznie do słupów.
Teraz do tych pamiątek dołączy kolejny odcinek szyn. Pracownicy ZDMIKP po natrafieniu na to znalezisko rozpoczęli rozmowy z konserwatorem zabytków i wykonawcą prac na temat możliwości wyeksponowania fragmentu torowiska. Odcinki szyn z 1957 i 1958 roku będzie można oglądać na wysokości kamienicy z numerem 61. Prace rozpoczęły się w poniedziałek (7 września). Szyny będą wkomponowane w jezdnię, na której kończy się układanie kostki kamiennej. Będzie ona na poziomie zbliżonym z częścią dla pieszych. Chodniki otrzymują nawierzchnie z granitowych płyt. Opaski wykonywane są z kamiennej kostki. Ten zakres inwestycji jest uzupełnieniem wcześniejszych zadań związanych z rewitalizacją innych ulic na Starym Mieście.
(źródło: UM Bydgoszczy)
Smaki Kujaw i Pomorza - sezon 2 odcinek 28
