Dane Narodowego Funduszu Zdrowia pokazują, że choroby i wypadki polskich obywateli za granicą mają miejsce i to dość często. Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego to dokument unijny. Warto mieć ją przy sobie na wszelki wypadek, bo z nią możemy czuć się bezpieczniej. Umożliwia dostęp do niezbędnej opieki medycznej podczas czasowego pobytu w: państwach UE oraz Islandii, Liechtensteinie, Norwegii i Szwajcarii, które należą do Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), a także w Wielkiej Brytanii.
Tylko świadczenia niezbędne
Karta EKUZ w nagłych sytuacjach daje nam prawo do korzystania ze świadczeń medycznych na zasadach obowiązujących obywateli państwa, do którego podróżujemy. W większości europejskich państw, w których karta EKUZ jest honorowana, istnieje współpłacenie za leczenie przez pacjenta. Zakres leczenia z EKUZ jest ograniczony - obejmuje świadczenia nieplanowane i niezbędne z medycznego punktu widzenia, w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej danego państwa.
Karta EKUZ jest wydawana bezpłatnie, oddzielnie dla każdego członka rodziny. Jest osobistym dokumentem wystawianym na nazwisko jej posiadacza. Nie ma jednej wspólnej karty dla całej rodziny. Kartę EKUZ otrzymają osoby ubezpieczone (np. pracujące, na emeryturze), ale także osoby nieubezpieczone, które mają prawo do leczenia na podstawie szczególnych uprawnień (np. dzieci do lat 18, które nie mogą być zgłoszone do ubezpieczenia przez rodzica lub dziadka).
Najprościej w oddziale lub przez internet
Wniosek o EKUZ można złożyć osobiście w oddziale NFZ lub delegaturze: Sala Obsługi Klientów Łomżyńska 33, Bydgoszcz, Delegatury - Szosa Chełmińska 30, Toruń i Kilińskiego, Włocławek.
Inne sposoby to pocztą tradycyjną na adres Oddziału Wojewódzkiego lub delegatury NFZ, przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP) lub aplikację MojeIKP, a także za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej (ePUAP).
- Oprócz dotychczasowych ścieżek, czyli pocztą tradycyjną lub bezpośrednio w oddziałach NFZ, obecnie wnioski o EKUZ można składać także poprzez Internetowe Konto Pacjenta oraz aplikację mobilną mojeIKP. Po wprowadzeniu niezbędnych informacji - zarówno na IKP, jak i na mojeIKP, m.in. takich jak imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, adres mailowy - wniosek zostaje przekazany do realizacji. Na swoim IKP dowiemy się również, na jakim etapie jest nasz wniosek: czy jest on w trakcie procedowania, czy został już zaakceptowany, odrzucony lub zrealizowany. Po wygenerowaniu Karty otrzymujemy link, pod którym możemy śledzić przesyłkę, a tym samym dowiedzieć się, kiedy EKUZ dotrze na wskazany przez nas adres - wyjaśnia nam Przemysław Pankowski, Naczelnik Wydziału Współpracy Międzynarodowej Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Bydgoszczy.
W 2024 r. w województwie kujawsko-pomorskim wydano ponad 96 tysięcy Europejskich Kart Ubezpieczenia Zdrowotnego, a od początku tego roku do 27 kwietnia ponad 26,5 tysiąca kart.
