Systematycznie rośnie liczba punktów handlowo-usługowych, w których mieszkańcy deklarują możliwość płatności kartą- wynika z cyklicznego badania „Białe plamy w akceptacji kart płatniczych a wykluczenie finansowe” przeprowadzonego przez zespół badawczy z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości.
Jednocześnie wyniki badania potwierdzają, że zmniejsza się liczba wsi, gdzie mieszkańcy nie mogą zapłacić bezgotówkowo – o czym świadczą następujące wyniki 53,70 proc. (2021) wobec 58,75 proc. (2018). Zmniejsza się również liczba sklepów w których można zapłacić wyłącznie gotówką – 19,54 proc. (2018) wobec 8,23 proc. (2021).
Autorzy raportu wskazują, że pomimo tego, iż wciąż w Polsce wstępują tzw. białe plamy płatnicze to zauważalny jest trend popularyzacji płatności bezgotówkowych na terenach wiejskich oraz zwiększenie dostępności tego rodzaju płatności.
- Polacy już przed pandemią polubili płatności bezgotówkowe i wraz z poszerzaniem sieci terminali i akceptacji kart zbliżeniowych- tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesy Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich. - Warto dodać, że ten poziom obrotu płatniczego należy do jednych z najbezpieczniejszych i cały czas pracujemy żeby był on jeszcze bardziej bezpieczny- wskazuje.
Zdaniem Pietraszkiewicza na popularność tego rozwiązania wpływa to, że karty można wyrabiać członkom rodziny, dzieciom, ustalać indywidualne limity. - Można przyznać, że dzisiaj jest to dużo łatwiej zarządzane- tłumaczy.
Przy okazji warto dodać, że Polacy coraz chętniej korzystają z bankowości mobilnej. Końcówka III kwartału przyniosła wzrost o 5 proc. w stosunku do poprzedniego okresu. Gdy spojrzymy na III kwartał 2020 roku, to progres wynosi prawie 16 proc.- wynika z raportu NetB@nk.
Ile wynosi średnia wartość przelewu klienta indywidualnego w Polsce? W III kwartale 2021 roku to 898,35 złotych. Jest to spadek w stosunku do analogicznego okresu w 2020 roku o prawie 4,3 proc. Spadła również średnia liczba przelewów aktywnego użytkownika bankowości internetowej. W III kwartale było to 5,77 przelewu w stosunku do I kwartału, w którym średnia wynosiła 6,39 przelewu.
Liczba rachunków klientów indywidualnych, na których istnieje możliwość korzystania z usług bankowości internetowej, wynosi 38,7 mln. Dodać należy, że według danych GUS z października 2021 roku, liczba mieszkańców naszego kraju wnosi 38,162 mln ludzi.
Ponadto, w Polsce zwiększa się liczba klientów bankowych aplikacji mobilnych. W III kwartale nastąpił wzrost aktywnych użytkowników tego segmentu usług bankowych. Jest ich już prawie 16 mln. W III kwartale 2020 roku była to liczba 13,7 mln użytkowników.
