Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Kujawsko-Pomorskiem doświetlą ponad 600 przejść dla pieszych. Powstaną też nowe ścieżki pieszo-rowerowe

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Gdy zapadają ciemności, podstawą bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych jest ich dobre oświetlenie
Gdy zapadają ciemności, podstawą bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych jest ich dobre oświetlenie GDDKiA Bydgoszcz
Do końca 2024 roku na drogach krajowych województwa kujawsko-pomorskiego ma zostać dodatkowo doświetlonych 620 przejść dla pieszych. Roboty zostały już zakończone na 68 przejściach.

- Doświetlenie przejść dla pieszych odbywa się według nowych wytycznych, które są przynajmniej o klasę wyższe niż stosowane dotąd, a zatem zapewniają większe bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego – wyjaśnia nam Julian Drob, rzecznik bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Wcześniej było zwykle tak, że oświetlenie pasów zapewniała jedna wysoko zawieszona lampa. W jej mdłym świetle kierowcy nie widzieli zbyt dobrze osób znajdujących się już na jezdni, a tym bardziej zbliżających się do przejścia. Tak było np. na drodze krajowej nr 16 w pobliżu ratusza Łasinie (powiat grudziądzki) i w bardzo wielu innych miejscach w regionie.

W ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) na sieci dróg krajowych (przyjętego do realizacji na lata 2021-2024) bydgoska GDDKiA realizuje w sumie 33 zadania. Poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych (wspomniane doświetlanie) to jedno, a drugie to budowa nowych ciągów dla pieszych i rowerzystów.

Bezpieczniej na 620 przejściach

- W ramach 26 zadań rządowego PBID w całym regionie planujemy doświetlić łącznie 620 przejść dla pieszych. Dotychczas roboty zostały zakończone na 68 przejściach – kontynuuje Julian Drob.

Pierwsze przejścia zostały doświetlenia w maju tego roku. Efekty są już widoczne m.in.: na rondzie w Lipnicy, w Brodnicy, Grębocinie, Frydrychowie, Pluskowęsach (wszystkie na DK15), Lubiczu Górnym, Lubiczu Dolnym, Wólce (DK10), Kamieniu Krajeńskim (DK25), w Nowem, Przechowie, Górnej Grupie (DK91) oraz w Górsku (DK80). W najbliższym czasie zakończone zostaną zadania w Łasinie (DK16), Otłoczynie, Lubieniu Kujawskim, Lubaniu (DK91).

Nowe ciągi pieszo-rowerowe

W ubiegłym roku bydgoska GDDKiA oddała do użytku łącznie 11 kilometrów zupełnie nowych ciągów pieszo-rowerowych.
W ramach tego programu w regionie powstanie kolejnych 18 kilometrów ciągów pieszo – rowerowych. Jedną z planowanych inwestycji będzie budowa ponad 5-kilometrowej drogi pieszo – rowerowej na DK67 na odcinku Szpetal Górny - Włocławek. W sprawie tego zadania trwają procedury przetargowe obejmujące projekt i realizację.

To też może Cię zainteresować

W tym roku drogowcy podpisali też cztery umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla ciągów pieszo- rowerowych na: DK15 Elzanowo - Szychowo (1,9 km), DK10 Zielonczyn - Kruszyn (2,6 km), DK10 w miejscowości Zawały (1,6 km), DK10 w Lipnie (0,5 km). Te inwestycje zostaną zrealizowane wraz z doświetleniem 5 przejść dla pieszych. GDDKiA zapewnia, że wykonawcy prowadzą prace zgodnie z harmonogramem.

W trakcie realizacji (zaawansowanie wynosi 30 proc.) jest ciąg pieszo-rowerowy o długości 6 km na drodze krajowej nr 25 z podbydgoskiej Brzozy do Nowej Wsi Wielkiej. Zadanie pochłonie ponad 12 mln zł. Finał prac planowany jest pod koniec roku.

Chodzi o zmniejszenie liczby ofiar

Rządowy Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 jest pierwszym na tak dużą skalę samodzielnym programem wieloletnim dedykowanym bezpieczeństwu niechronionych uczestników ruchu drogowego (zatem pieszym i rowerzystom) na drogach krajowych. Program ma się przyczynić do zmniejszenia liczby wypadków i ich ofiar.

Jak wyjaśnia GDDKiA - to naturalna kolej rzeczy wynikająca z priorytetu nadanego od 1 czerwca 2021 roku pieszym. Nowe przepisy dały im więcej praw. Teraz mają pierwszeństwo nie tylko, gdy już znajdują się na przejściu, ale zbliżając się do niego. Nie zmienia to faktu, że wchodząc na jezdnię, muszą zachować szczególną ostrożność i nie używać telefonów komórkowych w sposób utrudniającym im ocenę sytuacji na drodze.

Kolejnym krokiem minimalizującym ryzyko potrącenia pieszych na zebrach jest właśnie doświetlenie tychże. Przy okazji buduje się więcej azyli dla pieszych i lepiej oznakowuje przejścia.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: W Kujawsko-Pomorskiem doświetlą ponad 600 przejść dla pieszych. Powstaną też nowe ścieżki pieszo-rowerowe - Gazeta Pomorska