Nie są to pierwsze próby sprawdzania elektryków w Bydgoszczy. Poprzednie testy odbywały się w lipcu i wrześniu ubiegłego roku. Autobusy elektryczne na wybranych kursach pojawiały się również we wcześniejszych latach. Testy autobusów są istotne z punktu widzenia pasażerów, ale i pracowników miejskiego przewoźnika.
– Kierowcy mają możliwość zapoznania się z technologiami oferowanymi przez różnych producentów. Poprzednio mieliśmy autobus jednoczłonowy, teraz jest to autobus przegubowy. Testy są istotne również z punktu widzenia przygotowania obsługi takiego autobusu czy zaplecza technicznego. Sprawdzamy różne rozwiązania, które mogą w przyszłości sprawdzić się również w naszym przedsiębiorstwie – tłumaczył nam we wrześniu Piotr Bojar, prezes MZK.
Obecnie testowany elektryk to Solaris Urbino 12 Electric. Za napęd odpowiada centralny silnik elektryczny. Cała energia magazynowana jest w bateriach o łącznej pojemności 528 kWh. Pojazd umożliwia podróż niespełna 50 pasażerom – 30 miejsc jest siedzących. Poprzednio sprawdzano pojazdy MAN Lion’s City oraz Mercedes e-Citaro. W planach są już kolejne testy dwóch innych marek. Wybór różnych modeli nie jest przypadkowy.
– Możemy podczas testów sprawdzić wydajność akumulatorów, inne parametry oraz to jak autobusy sprawdzają się na bydgoskich ulicach. W ten sposób łatwiej będzie nam przygotować kryteria do postępowania przetargowego na zakup elektryków – wyjaśnia prezes MZK.
ZDMiKP przypomniał, że nie ma w nim możliwości zakupu kartą i przejazd trzeba opłacać za pomocą tradycyjnego biletu, który można nabyć u kierowcy. Sam pojazd na ulicach wyróżniał się innymi barwami i brakiem zapowiedzi głosowych na przystankach. Poza wizualnymi różnicami i kilkoma detalami w środku różnice są niewielkie.
Elektryczna przyszłość coraz bliżej?
– To jest autobus elektryczny? – pyta jedna z pasażerek po tym, gdy z niego wysiada. – Super – dodaje po chwili. To na co głównie zwracają uwagę podróżujący autobusami to mniejszy hałas. Od środy do niedzieli (co drugi dzień) zaplanowano kursy elektrykiem na wybranych kursach linii 57 i 80. We wtorek 27 lutego autobus wyjedzie na trasę linii 83. Z przystanku Tatrzańskie wyruszy o godz. 4:37, 6:50, 8:55, 15:30 i 18:00, a z Czyżkówko o godz. 5:25, 7:55, 14:07 i 16:37.
Kiedy autobusy elektryczne mogą pojawić się na stałe w bydgoskiej flocie? Możliwe, że stanie się to jeszcze w 2025 roku. Jak informowaliśmy w sierpniu, MZK złożyło wniosek o dofinansowanie w trzeciej edycji konkursu „Zielony transport publiczny” organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotyczy on 11 autobusów elektrycznych (7 przegubowych i 4 krótkich), infrastruktury niezbędnej do ładowania, która pojawiłaby się w zajezdni oraz OZE w postaci fotowoltaiki z pompami ciepła i magazynami energii.
Konkurs na razie nie został jeszcze rozstrzygnięty, ale na stronie NFOŚiGW opublikowano listę podmiotów, które złożyły wniosek. Jest ich 81 i łącznie starają się o 2,72 mld zł dotacji. Jak czytamy na stronie „w ramach naboru planowane jest dofinansowanie zakupu 550 autobusów zeroemisyjnych za kwotę 2 055 268 688,00 zł”, a „zawarcie umów o dofinansowanie powyżej kwoty budżetu naboru (do 276 679 011,00 zł) uzależnione jest od uruchomienia środków w ramach KPO”.
Jeśli w najbliższych miesiącach ogłoszone zostaną wyniki konkursu i będzie to pozytywna dla Bydgoszczy wiadomość, uruchomienie i rozstrzygnięcie przetargu możliwe jest w 2024 roku. Czas oczekiwania na autobusy od momentu podpisania umowy może wynieść ok. 1-1,5 roku.