
I aby dowieść, że nie jest ona martwym archiwum pamięci, lecz zbiorem żywotnych treści, wciąż mających znaczenie dla współczesności, dla kształtu naszej tożsamości kulturowej w jej zbiorowym i indywidualnym wymiarze i edukacji. Z tego względu chodziłoby o przedstawienie klechd polskich, jako przede wszystkim „ubranych” w baśniowy czy legendowy kostium prawd metafizycznych i egzystencjalnych, dotyczących zmagania się dobra ze złem (Bazyliszek, Madej, Król wężów, Boruta i Rokita), krzywdy i niesprawiedliwości (Pan Jezus i zbójnicy, Smętek warmiński, Boruta i Rokita), śmierci i pośmiertnego życia (Piękny kamień, Twardowski), szczęścia i miłości (Kwiat paproci, Piękny kamień, Rycerz miłujący), wiary i nadziei (Pan Jezus i zbójnicy, Król wężów), pracy i odpowiedzialności (Kwiat paproci, Podziomek), splotu zwyczajności z cudownością, a jawy ze snem (Kwiat paproci, Wodnik, Podziomek), tragizmu z ludycznością, satyrą czy erotyzmem (Kwiat paproci, Bazyliszek, Wodnik, Podziomek, Smętek warmiński, Twardowski).

Wszystkie narracje, choć podane w filmowym skrócie, będą miały wyraźny porządek chronologiczny i zostaną spuentowane, nawet w przypadku zakończeń na pozór „otwartych”. Ciągłość odcinków ujawniać się będzie zarówno poprzez wspólne dla nich, bardzo charakterystyczne motywy plastyczne, jak też przez tożsamość/podobieństwo symbolicznych topoi (tajemniczy las, świat podziemny, sala sądu itp.) oraz motywów muzycznych, towarzyszących np. pojawianiu się „złego”.

Bardzo istotnym elementem produkcji będzie wykorzystanie tradycyjnych technik animacyjnych – animacja poklatkowa, lalkowa, rotoskopia w połączeniu (fuzji) z animacją komputerową i najnowocześniejszymi technikami postprodukcyjnymi. Unikalność i oryginalność obrazu uzyskana zostanie poprzez zastosowanie mieszanych technik operatorskich oraz scenograficznych, np. specjalnie do całego serialu zostaną zbudowane scenografie naturalnych rozmiarów oraz makiety.
Film będzie rodzajem wizyjnego obrazu, do którego „można wejść” bez stosowania technik 3D. Jest to jedyny taki projekt realizowany w Polsce.

Film, jako seria będzie zgłaszany na międzynarodowe branżowe festiwale filmowe, nie będzie to jednak jego główne przeznaczenie. Równolegle z materiału filmowego dotyczącego serii powstawać będzie pełnometrażowy film fabularny łączący epizody z tzw. „uniwersum” stworzonego na te potrzeby przez realizatorów. Poważnie rozważana jest również realizacji gry komputerowej na podstawie scenariusza i serii filmów.