Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W 2013 nałożono kary w wysokości 25 mln zł. System wykrywania ma być jeszcze sprawniejszy

sier, źródło: UFG
W Polsce jest około ćwierć miliona aut bez wykupionego OC. Zderzenie się z jednym z nich to początek sporych problemów...
W Polsce jest około ćwierć miliona aut bez wykupionego OC. Zderzenie się z jednym z nich to początek sporych problemów... Thinkstock
Posiadaczom aut coraz ciężej będzie ukryć brak polisy OC. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wspólnie z towarzystwami rozwijają bazę danych.

Odpowiednie instytucje w różnych krajach na wiele sposobów walczą z nieubezpieczonymi kierowcami. Jak informowaliśmy kilka tygodni temu, fińska policja testuje nowy system kamer w radiowozach, które będą skanować rejestracje mijanych pojazdów i na bieżąco przesyłać informacje do bazy danych. Jeżeli kierowca nie będzie miał wykupionego ubezpieczenia OC, policjant dowie się o tym natychmiast i zatrzyma go... Rozwiązanie współfinansowane jest przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Do końca przyszłego roku w system ma być wyposażonych kilkaset fińskich radiowozów.

Wykrywa przerwy w ubezpieczeniu

Do wizji, której nie powstydziłby się George Orwell, w Polsce jeszcze daleko, ale już teraz Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny chwali się skutecznością w ściganiu kierowców, którzy wolą oszczędzić na OC. Polskiej instytucji od pewnego czasu z pomocą również przychodzi automatyczny system - jednym ze sposobów na nieubezpieczonych jest identyfikowanie ich na podstawie informacji w ogólnopolskiej bazie polis OC i AC, którą administruje UFG (specjalny program wykrywa m.in. przerwy w ubezpieczeniu).

Od początku roku do końca listopada 2013 roku fundusz wysłał pisma wzywające do zapłacenia kary do prawie 45 tys. posiadaczy pojazdów, o 12 tys. wezwań więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Zapłacili miliony

W całym 2013 roku UFG nałożył blisko 26 milionów złotych kar za brak OC, czyli o ponad 10 milionów złotych więcej niż rok wcześniej. - Wpływ na rekordowe przychody z opłat karnych za brak komunikacyjnego OC ma coraz większa skuteczność funduszu w wykrywaniu nieubezpieczonych - mówi Joanna Pasturczak, dyrektor pionu opłat UFG. - W ubiegłym roku prawie dwukrotnie wzrosła liczba ujawnionych w wyniku własnych kontroli Funduszu przypadków braku OC - dodaje.

Wysokość sankcji kalkulowana jest na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce. Od początku 2014 r. właściciel samochodu osobowego, który przez dłużej niż dwa tygodnie nie wykupi polisy OC, może się liczyć z karą w wysokości 3360 zł. Szczególnie wyczuleni powinni być posiadacze aut z kratką, bo ich obowiązują wyższe kary. - Gdy auto zarejestrowane jest jako ciężarowe - to bez względu, czy jest to cinquecento z kratką czy truck - jego właściciel zagrożony jest karą za brak OC jak dla samochodu ciężarowego. Aktualnie jest to ponad pięć tysięcy złotych - informuje Joanna Pasturczak.

W minionym roku fundusz nałożył kary za brak polisy OC na 5404 właścicieli samochodów ciężarowych (o 45 proc. więcej niż rok wcześniej) - w tym również aut z kratką.

UFG cały czas rozszerza współpracę z towarzystwami ubezpieczeniowymi. Ostatnio urząd pochwalił się podpisaniem nowej umowy w sprawie gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych. W sumie współpracę z funduszem podjęło dotychczas 18 towarzystw, posiadających łącznie ponad 76 procent rynku polis komunikacyjnych.

Jeszcze więcej kar...

Co daje nowa umowa? Ubezpieczyciele zobowiązują się dostarczać dane najwyższej jakości, dzięki czemu wyeliminowane zostaną ich problemy z oceną ryzyka danego klienta. Klienci będą mogli uwolnić się od konieczności dostarczania zaświadczeń, pokazujących ich historię ubezpieczenia. Natomiast UFG zyskuje jeszcze większą skuteczność w wykrywaniu nieubezpieczonych. Kierowcy bez OC w tym roku będą mieli więc jeszcze większą szansę na otrzymanie wezwania do zapłaty...
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny szacuje, że po polskich drogach może poruszać się około 250 tysięcy pojazdów bez OC, czyli około 1 procent aut zarejestrowanych w naszym kraju.

***

Holowanie za brak ważnego OC?

Ponad połowa Polaków (53 procent) jest za ponownym wprowadzeniem przepisu zobowiązującego policję do odholowania auta, gdy osoba prowadząca pojazd nie posiada aktualnej polisy OC - wynika z najnowszych badań. Kierowca mógłby odzyskać samochód i kontynuować podróż dopiero po okazaniu ważnego ubezpieczenia. Przeciwnego zdania jest 42 proc. badanych. 5 procent nie ma zdania w tej sprawie.
Badanie przeprowadzone zostało na zlecenie UFG przez firmę badawczą GfK Polonia na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 osób w wieku powyżej piętnastu lat.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!