Spis treści
Używane Suzuki Vitara. Nadwozie/wnętrze

Suzuki Vitara to kompaktowy crossover, który zadebiutował na rynku w 2015 roku. Jest to czwarta generacja tego modelu, która nawiązuje do klasycznej Vitary z lat 90. Co prawda to Suzuki i nie ma co szukać stylistycznych fajerwerków, ale mimo to możemy liczyć na nowoczesny i dynamiczny wygląd nadwozia, który podkreśla uterenowiony charakter crossovera. Przód samochodu jest zdominowany przez duży grill z chromowanymi listwami i logo producenta. Reflektory są kanciaste, szerokie i mają dynamiczny kształt, a stylistykę podkreślają elementy do jazdy dziennej LED umieszczone w dolnej części zderzaka. Zderzak jest masywny i ma duże wloty powietrza w dolnej części oraz halogenowe światła przeciwmgielne po bokach (obok pasów LED). Boki samochodu są ozdobione plastikowymi nakładkami na nadkola, progi oraz boki zderzaków. Tył Vitary jest prosty i zgrabny, z dużym wycięciem na klapę bagażnika i prostymi, estetycznymi kloszami lamp o ładnej sygnaturze świetlnej. Suzuki Vitara może mieć lakierowany na czarno dach z bocznymi słupkami, który ładnie kontrastuje szczególnie z żywym kolorem nadwozia np. czerwonym lub żółtym. Auto mierzy 4175 mm długości, 1775 mm szerokości oraz 1610 mm wysokości. Rozstaw osi to 2500 mm.

Wnętrze Suzuki Vitary jest przestronne i funkcjonalne, z dobrą jakością materiałów i wykończenia. Deska rozdzielcza jest prosta i ergonomiczna, z dużym ekranem dotykowym w centralnej części. System multimedialny obsługuje nawigację, Bluetooth, USB, AUX i kamerę cofania, choć jak przystało na japońskie auto, nie ma mowy o nowoczesnych gadżetach i szerokim zakresie ustawień systemu. Kierownica jest trójramienna i ma przyciski do sterowania radiem i tempomatem. Zegary są czytelne i mają prosty, choć kolorowy wyświetlacz LCD z komputerem pokładowym. Fotele są wygodne i mają regulację wysokości i podparcia lędźwiowego. Tylna kanapa jest dzielona w proporcji 60/40, posiada łatwo dostępne mocowania IsoFix, choć trochę brakuje podłokietnika. Przestrzeń dla pasażerów, zważywszy na segment C, jest wystarczająca, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Bagażnik ma pojemność 375 litrów i można ją zwiększyć maksymalnie do 1120 litrów (710 litrów do linii okien) po złożeniu oparć kanapy.
Używane Suzuki Vitara. Silniki/układ napędowy

Suzuki Vitara czwartej generacji oferuje kilka silników do wyboru w zależności od roku produkcji (największe zmiany oferty zaszły po liftingu w 2018 roku). Każdy z nich ma swoje zalety i wady, które należy wziąć pod uwagę przy zakupie używanego egzemplarza. Jedną z ciekawszych propozycji jest jednostka benzynowa 1.6 VVT. Silnik ten jest bardzo popularny ze względu na prostotę konstrukcji i niewygórowane koszty eksploatacji. Jest to wystarczająca jednostka do codziennej jazdy, ale nie zachwyca dynamiką ani oszczędnością. Średnie spalanie tego silnika wynosi około 6,5 l/100 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 11,5 sekundy. Alternatywą może być benzynowy 1.4 Boosterjet, który oferuje moc 140 KM i moment obrotowy 220 Nm. Jest to bardzo dynamiczna i elastyczna jednostka, która zapewnia niezłe osiągi, przyjemność z jazdy i rozsądne spalanie – średnio około 5,5 l/100km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,5 sekundy.
Przed liftingiem w ofercie był również silnik Diesla 1.6 DDiS, który jest propozycją dla najoszczędniejszych kierowców. Moc 120 KM i moment obrotowy 320 Nm zapewnia sprawną podróż, jednostka jest wytrzymała, niezawodna i odpowiednia na długie trasy. Średnie spalanie tego silnika wynosi około 4,5 l/100 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 11,5 sekundy. Ten silnik jest wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF) i system SCR (Selective Catalytic Reduction), który redukuje emisję tlenków azotu, ale generuje spore problemy przy zaniedbaniach i ciągłej jeździe tylko po mieście.
Używane Suzuki Vitara. Typowe usterki/sytuacja rynkowa

Suzuki Vitara ma dość twarde i sztywne zawieszenie, które dobrze radzi sobie na nierównych drogach, ale może być niewygodne na dłuższych trasach. Niektóre elementy zawieszenia, takie jak łożyska, wahacze, stabilizatory czy amortyzatory, mogą się zużywać i hałasować. Warto sprawdzić stan i sztywność zawieszenia, a także geometrię kół. Niektóre elementy elektroniczne, takie jak system multimedialny, kamera cofania, czujniki parkowania czy światła LED, mogą się psuć lub nie działać poprawnie. Warto sprawdzić działanie i aktualizację oprogramowania, a także ewentualne błędy w komputerze pokładowym.
W dniu publikacji artykułu na popularnym serwisie z ogłoszeniami motoryzacyjnymi umieszczonych było około 320 ogłoszeń dotyczących Suzuki Vitara. Przykładowo model z 2017 roku z silnikiem wysokoprężnym 1.6 DDiS, napędem na cztery koła i przebiegiem 195 000 kilometrów to koszt około 45 000 złotych. Za około 70 000 złotych kupimy model 2021 roku z przebiegiem 56 000 i silnikiem 1.4 Boosterjet.
Używane Suzuki Vitara. Podsumowanie

Suzuki Vitara to kompaktowy crossover, który co prawda nie wyróżnia się na tle konkurencji, ale ma do zaoferowania coś zupełnie innego – solidność, niezawodność, napęd na cztery koła (opcjonalny) i przyzwoitą ofertę silnikową.
Używane Suzuki Vitara zalety:
- przyjemna dla oka stylistyka, szczególnie w wyższych wersjach wyposażenia i z żółtym lakierem;
- solidnie wykonane, ergonomiczne i przestronne wnętrze;
- dość szeroka paleta silników, w tym oszczędny diesel oraz miękka hybryda;
- opcjonalny napęd na cztery koła zapewnia mobilność w trudnych warunkach pogodowych.
Używane Suzuki Vitara wady:
- trochę za sztywne zawieszenie daje się we znaki na nierównych drogach;
- nie jest to auto dla szukających gadżetów i ciekawej stylistyki;
- zadbane egzemplarze mocno trzymają wartość.
Używane Suzuki Vitara. Opinie
Anna z Warszawy: Jestem bardzo zadowolona z mojej Vitary, którą kupiłam w 2018 roku. Samochód jest ładny, wygodny i dobrze wyposażony. Lubię system multimedialny, kamerę cofania i światła LED. Silnik 1.4 Boosterjet jest dynamiczny i oszczędny, a napęd na cztery koła daje poczucie bezpieczeństwa na śliskich drogach. Nie miałam żadnych problemów z tym samochodem, serwis jest tani i profesjonalny. Polecam Suzuki Vitara każdemu, kto szuka kompaktowego crossovera z charakterem.
Tomasz z Gdańska: Kupiłem Suzuki Vitara w 2016 roku z silnikiem diesla 1.6 DDiS. Samochód jest świetny do długich tras i ciężkiego bagażu. Spalanie jest niskie, a moment obrotowy wysoki. Samochód jest przestronny i funkcjonalny, ma duży bagażnik i wygodne fotele. Jedyne, co mi się nie podoba, to twardość zawieszenia i hałas silnika. Muszę też regularnie uzupełniać płyn AdBlue i regenerować filtr DPF. Poza tym nie mam zastrzeżeń do tego samochodu, jest niezawodny i solidny.
Krzysztof z Krakowa: Mam Suzuki Vitara z 2017 roku z silnikiem benzynowym 1.6 VVT. Samochód jest tani w zakupie i utrzymaniu, ale nie zachwyca osiągami ani spalaniem. Silnik jest słaby i mały, a skrzynia biegów jest toporna i mało precyzyjna. Samochód jest ładny i ma fajny dach w kontrastowym kolorze, ale wnętrze jest tandetne i plastikowe. Nie podoba mi się też system multimedialny, który jest wolny i mało intuicyjny. Nie polecam tego samochodu, lepiej dołożyć trochę pieniędzy i kupić coś lepszego.
Wybrane jednostki napędowe w Suzuki Vitara:
Silnik | Pojemność silnika/baterii | Moc | Moment obrotowy | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Średnie zużycie paliwa | Emisja CO2 |
1.4 Boosterjet SHVS | 1373 ccm | 140 KM | 235 Nm | 200 km/h | 9,5 s | 4,9 l/100km | 105 g/km |
1.6 VVT | 1586 ccm | 120 KM | 156 Nm | 180 km/h | 11 s | 5,3 l/100km | 123 g/km |
1.0 Boosterjet | 998 ccm | 111 KM | 170 Nm | 180 km/h | 12,1 s | 5,7 l/100km | 162 g/km |
1.5 Strong Hybrid | 1462 ccm | 116 KM | 138 Nm | 180 km/h | 11,2 s | 5,7 l/100km | 128 g/km |
1.6 DDiS | 1598 ccm | 120 KM | 320 Nm | 180 km/h | 11,5 s | 4,0 l/100km | 106 g/km |
