Zobacz wideo: Nowe mandaty od straży miejskiej - mają większe uprawnienia
- Zaniepokoił mnie pewien telefon z banku Santander. Kobieta, która podawała się za pracownicę banku, pytała - znała moje imię - o to, czy złożyłam wniosek o zmianę numer telefonu w moich danych. Odpowiedziałam, że nic takiego nie miało miejsca. Pani próbowała jeszcze uzyskać ode mnie potwierdzenie kilku kluczowych danych. Zakończyłam rozmowę zapowiadając, że zgłoszę sprawę na policję - mówi nasza Czytelniczka. Chce pozostać anonimowa.
Po tej rozmowie skontaktowała się z bankiem i przedstawiła całą sytuację. Zaznaczyła, że jej rozmówczyni dzwoniła z oficjalnego numeru banku. Pytała, jak to możliwe.
To Cię może też zainteresować
W Santanderze usłyszała, że prawdopodobnie klientka spotkała się "z próbą podszycia pod pracownika banku". W odpowiedzi do naszej Czytelniczki zaznaczono: "Przestępcy mogą podszywać się pod pracowników banku lub innych instytucji. Chcą w ten sposób wyłudzić od rozmówcy poufne dane, jak na przykład login i hasło do bankowości internetowej lub dane kart płatniczych".
Jak uchronić się przed kradzieżą danych?
- Jestem zaniepokojona całą tą sytuacją, bo byłam przekonana, że banki dobrze strzegą danych swoich klientów. Nigdy nikomu postronnemu nie przekazywałam swojego numeru telefonu, imienia i nazwiska w kontekście posiadania rachunku w tym, czy innym banku - mówi pani, która skontaktowała się z naszą redakcją. - Jak to zatem możliwe, że ktoś nie dość, że miał te dane, to jeszcze dzwonił z numeru, który wygląda na oficjalny kontakt bankowy?
"Stosujemy najbardziej sprawdzone i najsilniejsze szyfrowanie [algorytmem SSL Extended Validation (SSL EV) o długości klucza 256 bitów] (...) uwierzytelnionego przez firmę Certum" - informuje bank. "Certyfikat ten gwarantuje w pełni bezpieczne szyfrowanie danych, zabezpiecza je przed zmianami dokonywanymi z zewnątrz oraz uwierzytelnia urządzenia komunikujące się ze sobą. Dzięki temu może mieć Pani pewność, że nawiązała bezpieczne połączenie z serwerem banku" - padają zapewnienia ze strony Santandera.
Klientce zaproponowano korzystanie z czasowo bezpłatnego pakietu ochronnego zapewniającego bardzo wysoki stopień bezpieczeństwa przy korzystaniu z bankowości internetowej. - Pakiet jest bezpłatny czasowo. Czy to znaczy, że banki przyjmują taktykę zarabiania na bezpieczeństwie swoich klientów? - zastanawia się Czytelniczka.
Dr Przemysław Barbrich, dyrektor zespołu komunikacji Związku Banków Polskich zaznacza, że nigdy związek nigdy nie komentuje konkretnych, indywidualnych spraw klientów tego, czy innego banku.
- Klientka zachowała się modelowo, bo bank nigdy nie prosi o podanie loginu, haseł do bankowości internetowej - mówi Barbrich. - Nigdy nie prosi przez telefon o zalogowanie się, podanie tzw. credentiali (kodów zabezpieczeń, red.).
Rzecznika ZBP zapytaliśmy, czy istnieje zespół procedur bezpieczeństwa obowiązujących wszelkie instytucje bankowe, jeśli chodzi o ochronę danych klientów. I, czy te działania ochronne w obliczu coraz częściej powtarzających się prób dokonywania oszustw, nie powinny być intensywniejsze.
- To zależy, co ma się na myśli mówiąc o zintensyfikowaniu działań ochronnych - mówi Przemysław Barbrich. - Jeżeli klient podpisał umowę z bankiem o zachowaniu w poufności danych takich, jak choćby login i hasło do bankowości, a jednocześnie klient podaje przez telefon te dane i jeszcze kod do telefonu, to nie ma takiej procedury, która będzie w stanie kogoś, kto jest nieostrożny, nieroztropny, uchronić przed kradzieżą środków.
Niedawno ostrzeżenie przed próbami wyłudzeń danych pojawiło się w serwisie ChronPESEL.pl. Sposób działania naciągaczy zawsze jest ten sam: dzwonią podając się za pracownika banku albo innej instytucji finansowej. Informują klienta, że właśnie ktoś próbuje zaciągnąć kredyt na jego dane osobowe. Rzekomy konsultant prosi o podanie danych, by uchronić nas przed oszustwem.
Takie dane mogą wystarczyć do tego, żeby podrobić nasz dowód osobisty lub zamówić tzw. dowód kolekcjonerski. W ten sposób, korzystając z naszej tożsamości, przestępcy są w stanie zaciągnąć różne zobowiązania finansowe, np. wziąć pożyczkę, podpisać umowę leasingową lub zrobić drogie zakupy na raty, których nie zamierzają potem spłacać.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

HUAWEI Watch Fit 2 Active Czarny
Ekran AMOLED o przekątnej 1.74 cala z ultrawąskimi…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 3-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
kup teraz

Samsung Galaxy Watch5 Pro SM-R920 45mm Czarny
Waga: 46,5 gWymiary: 45,4 x 45,4 x 10,5 mmTyp (dam…
kup teraz

Amazfit GTS 3 Czarny
Amazfit GTS 3 Graphite Black Amazfit GTS 3 to potę…
kup teraz

Amazfit GTR 3 Pro Brązowy
Duży ekran Ultra HD Amoled. Zaprojektowany w klasy…
kup teraz

GARMIN Fenix 7 Srebrno-szary (100254001)
Jest 7 dni w tygodniu, a zegarki z serii fēnix 7 s…