Otwarcie torowiska na Kujawskiej z najdłuższym muralem w Bydgoszczy
W niedzielę (6.12.) na nowe torowisko jako pierwszy wyjechał tramwaj linii nr 2 - z przystanku przy ul. Szarych Szeregów przyjechał na rondo Kujawskie zgodnie z rozkładem o godz. 4.38. Jak pierwsze wrażenia z jazdy?
Komfort jazdy ulicą Kujawską na razie bez zarzutu
- Na tory wyjechały nowe tramwaje Pesy. Jazda nimi jest jak najbardziej komfortowa, nie ma na co narzekać - jedzie się cicho, płynnie. Nie można się czepiać, choć biorę pod uwagę fakt, że w niedzielę ruch jest mniejszy - mówi nam pan Andrzej, który specjalnie wstał wczesnym rankiem, by wybrać się na przejażdżkę tramwajem.
Pierwsze pozytywne wrażenia usłyszeliśmy też od kierowców. Jeden z nich był zdziwiony płynnością ruchu po uruchomieniu linii tramwajowej w ciągu ulicy Kujawskiej.
- Spodziewałem się dużych trudności. Ale jechałem tamtędy po otwarciu około godz. 12 i nic... żadnych korków, kłopotów... - mówi kierowca. - To niedziela handlowa, ale przy Zielonych Arkadach też problemów nie było. Szczerze mówiąc, większy natłok samochodów był w sobotę po południu na ul. Kamiennej i Inwalidów.
Nowym torowiskiem, łączącym Wzgórze Wolności z centrum miasta, od teraz kursują trzy linie nr 2, 9 i 11. A to wymusiło też zmiany w dotychczasowych rozkładach jazdy, z czego już nie wszyscy są zadowoleni.
Przeczytaj także
- Z rozbudowy ul. Kujawskiej w Bydgoszczy cieszą się Zielone Arkady. Dlaczego?
- Plany budowy torowiska wzdłuż Kujawskiej były już 50 lat temu [archiwalne zdjęcia]
- Bydgoszcz. Dokąd pojedziemy tramwajami po torowisku wzdłuż ul. Kujawskiej?
- Zmiany w rozkładzie jazdy od 6 grudnia. Bydgoszczanie mają zastrzeżenia
Rozkłady jazdy bydgoskiej komunikacji miejskiej do poprawki!
- Przebudowa Kujawskiej i wybudowane wzdłuż niej torowisko to ważna i od lat wyczekiwana inwestycja, która na pewno w dużym stopniu poprawi komunikację z Górnym Tarasem. Jednak tak, jak już zaznaczaliśmy to w konsultacjach społecznych, siatka połączeń linii autobusowych wymaga poprawki i liczymy na to, że zmiany zostaną wprowadzone - mówi Dariusz Falkowski, wiceprezes Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy.
- Postulowaliśmy, żeby linia autobusowa nr 61 kursowała na Glinki, natomiast linia numer 79 na plac Kościeleckich, a nie odwrotnie. Naszym zdaniem, linia 61 po prostu nie powinna być aż tak skracana i to jest główny zarzut, jaki mamy do nowych rozkładów jazdy komunikacji miejskiej - wyjaśnia nam Dariusz Falkowski.
Tej opinii wtórują także mieszkańcy: - Zmienili kursy linii numer 61, najlepszego połączenia w mieście, tylko po to, żeby zapełnić tramwaje - twierdzi pan Rafał. - Linia autobusowa 61, była idealnym połączeniem między Kapuściskami a Osową Górą, zupełnie niepotrzebnie ją skrócono - dodaje pani Kamila, podkreślając, że wielu pasażerów "61" jest zawiedzionych wprowadzonymi zmianami.
- Za parę tygodni z pewnością przekonamy się, jak ta inwestycja sprawdza się w codziennym użytku. Dopiero wówczas będzie można wysnuć pierwsze wnioski - mówi wiceprezes Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy.
Najdłuższy bydgoski mural bez efektu wow?
Emocje wzbudza nie tylko nowy rozkład jazdy linii autobusowych, ale także mural na ścianach oporowych torowiska na ul. Kujawskiej. Przypomnijmy, miasto Bydgoszcz ogłosiło konkurs na najdłuższy mural w mieście. Komisja konkursowa wybrała projekt dynamicznego muralu autorstwa artystów z Gdańska - Jana Kołodzieja i Krzysztofa Syrucia.
Wśród mieszkańców, po ogłoszeniu wyników konkursu i prezentacji projektu, od razu pojawiły się obawy, że kompozycja geometrycznych brył obserwowanych podczas jazdy może wywołać u pasażerów niepożądane efekty. A jak jest naprawdę? Wśród pasażerów zdania nadal są podzielone.
- Niestety, wrażenie jest dokładnie takie, jakiego się spodziewałam, widząc projekt. Mural nie urzekł mnie - mówi krótko pani Anna, która oczekiwała "dynamicznych" efektów w trakcie jazdy. Ktoś inni komentuje, że mural powinien przedstawiać historię Bydgoszczy, a nie "jakąś abstrakcję". Odmiennego zdania jest pan Jędrzej, który w dniu otwarcia torowiska przejechał Kujawską kilkukrotnie.
- Pomysł geometrycznych wzorów muralu przekonuje mnie, to przemyślany projekt i myślę, że akurat do tego miejsca pasujący. Inny obraz, jak na przykład wydarzenia z dziejów Bydgoszczy, nie byłby czytelny w tak krótkim czasie przejazdu tramwajem, trwającym może z minutę. Myślę, że ludzie, którzy krytykują mural na Kujawskiej, zapominają chyba, że murale to nie tylko obrazki. Efekt wow? Wcale nie oczekiwałem, że mural ten podczas jazdy wprowadzi mnie w zupełnie inny świat - dzieli się z nami swoimi wrażeniami pan Jędrzej.
Koniec inwestycji w centrum Bydgoszczy wiosną 2021
Jak podkreśla ZDMiKP, inwestycja jaką jest przebudowa Kujawskiej, nie jest jeszcze ostatecznie zakończona. Na wiosnę 2021 roku dokończona będzie przebudowa pozostałej części z chodnikami, oświetleniem, ścieżkami rowerowymi oraz drogami. Koszt to 362 mln zł, w tym dofinansowanie z Unii Europejskiej na kwotę 218 mln zł.
