https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Uber w Bydgoszczy. Konkurencja dla taksówek?

Sławomir Bobbe
Wśród bydgoskich taksówkarzy zapowiedź wejścia do Bydgoszczy Ubera nie budzi zachwytu. Kolejny gracz w branży, która i tak uznawana jest za trudną i nierozwojową, oznacza spadek zysków i konieczność dłuższej pracy.
Wśród bydgoskich taksówkarzy zapowiedź wejścia do Bydgoszczy Ubera nie budzi zachwytu. Kolejny gracz w branży, która i tak uznawana jest za trudną i nierozwojową, oznacza spadek zysków i konieczność dłuższej pracy. Tomasz Czachorowski
- Najbardziej znienawidzona przez polskich, i nie tylko, taksówkarzy firma wejdzie na bydgoski rynek. Na celowniku Ubera znalazły się Bydgoszcz i Toruń. Biznes Firma chwali się, że ich kierowcy potrafią zarobić ponad 8 tys. zł miesięcznie, jeśli jeżdżą 40 godzin tygodniowo.

Uber rozwija się w Polsce dynamicznie, a na jego celowniku znalazła się także Bydgoszcz.

- Lublin, Bydgoszcz, Toruń to naturalne następne etapy rozwoju. Zapotrzebowanie w tych ośrodkach na pewno jest - w wywiadzie dla serwisu Business Insider Polska mówił Kacper Winiarczyk, dyrektor generalny Ubera w Polsce.

Poprosiliśmy o konkretną datę uruchomienia usług w Bydgoszczy, ale firma nie chce ujawniać planów ekspansji.

- Nieustannie analizujemy możliwości rozszerzenia działalności w kolejnych polskich miastach, jednak na tę chwilę nie możemy przedstawić żadnych konkretnych planów w tym zakresie - otrzymaliśmy odpowiedź z biura prasowego Ubera w Polsce.

Auto na smartfona

Na czym polegają usługi Ubera? Firma zrzesza osoby, które mają auta, wolny czas i chcą sobie dorobić. Po przejściu weryfikacji rejestrują się w systemie. Z drugiej strony klienci szukający przejazdu wzywają poprzez aplikację mobilną auto, którym chcą dojechać do celu. Klient nie dokonuje żadnych płatności, opłata przelewana jest z konta w aplikacji na drugie konto, a część opłaty za przejazd Uber potrąca dla siebie. Uber to właściwie platforma technologiczna, która łączy ludzi chcących dojechać z punktu A do punktu B i ludzi, którzy oferują takie usługi.

W wielu wypadkach cena przejazdu Uberem na tej samej trasie jest niższa niż w taxi. Opłata za przejazd Uberem składa się z trzech części - opłaty początkowej, za czas przejazdu i stawki za kilometr.

Tak zwane trzaśnięcie drzwiami, czyli opłata początkowa, to 4 złote, a stawka za kilometr wynosi 1,3 złotego. Z kolei opłata za minutę spędzoną w aucie wynosi 25 groszy. Ostatecznie cena przejazdu nie zależy jedynie od przejechanego dystansu, ale również od czasu, który pasażer spędzi w aucie. Klienci muszą jednak uważać na tzw. dynamiczny cennik. Koszty przejazdu wzrastają (a wraz z nimi zyski kierowców), gdy zapotrzebowanie na przejazdy wzrasta, a dostępnych kierowców jest mało. Bywa, że cennik trzeba wtedy pomnożyć trzykrotnie.

Wojna z taksówkarzami

Uber działa w dziewięciu miastach w Polsce, wszędzie wzbudzając kontrowersje i protesty taksówkarzy. Ci dokonywali już obywatelskich zatrzymań kierowców Ubera, bywało też, że „nieznani sprawcy” oblewali śmierdzącymi substancjami auta, którymi przewożono pasażerów. Dlaczego?

- Uber działa bez licencji na przewóz osób, bez taksometrów i bez kas fiskalnych. Trasa nie jest mierzona żadnym urządzeniem, tylko odpowiada za to GPS, który mierzy trasę - mówi Józef Jaźwiński, szef Radio Taxi Express w Bydgoszczy. - Wszędzie Uber traktowany jest jak nieuczciwa konkurencja. Nie mamy nic przeciw firmom, które działają uczciwie i płacą podatki. W sytuacji gdy taksówkarze płacą ZUS i podatki, a Uber publikuje ulotki, jak tych opłat unikać, nie można tego nazwać uczciwą rywalizacją.

Za „uberowców” w kilku miastach Polski zabrała się również Inspekcja Transportu Drogowego, która - po zgłoszeniach od taksówkarzy - zatrzymywała kierowców, którzy - jak się okazywało - nie posiadali kwalifikacji stanu zdrowia, nie mieli zarejestrowanej działalności gospodarczej i nie mieli licencji transportowej. Dla niektórych zatrzymanych taka jazda kończyła się nałożeniem mandatu w wysokości 8 tysięcy złotych.

To świetny biznes

Uber się broni, wskazując, że każdy kierowca korzystający z systemu ma własną działalność gospodarczą i płaci normalnie podatki. Niekiedy „uberowcami” zostają bezrobotni, którzy jeżdżą dla partnerów Ubera posiadających własne floty.

Dla Ubera jeździ sporo kierowców, dla których jest to działalność dodatkowa. Firma chwali się, że wielu z nich zarabia ponad 8 tysięcy złotych brutto miesięcznie przy założeniu, że jeżdżą ponad 40 godzin tygodniowo. Sami kierowcy Ubera na rozmaitych forach poddają te dane zdecydowanej krytyce, ale prawdą jest, że aplikacja Ubera daje im wolność w wykonywaniu przejazdów - jeżdżą, kiedy chcą (niektóre korporacje wymagają zaangażowania w skali tygodnia czy miesiąca).

Rywalizacja przynosi jednak korzyści pasażerom. Radio Taxi Express uruchomiło własną aplikację na smartfony, dzięki której można zamawiać taksówki. - Można też śledzić, gdzie jest taksówka przed przybyciem do klienta i później. Ma to znaczenie np. dla rodziców, którzy wysyłają gdzieś dziecko taksówką. Mogą na smartfonie sprawdzać, czy pociecha już dojechała na miejsce - tłumaczy Józef Jaźwiński.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 94

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
TAXI
Wychwalanie tego ubiera jest naprawdę żałosne. Mam wrażenie że większość to opłacane trole. Wybierając ubiera miejcie pod uwagą fakt że ci kierowcy chcą zarobić i mydlą im oczy podczas gdy to właśnie ci kierowcy chcąc zarobić dostają kary do ok 15 tyś złotych podczas kiedy sam Uber zwyczajnie umywa ręce i jest bezkarny. Sam byłem namiętnie nękany przez Bolta i wmawiano mi że mogę nie przyjąć mandatu a oni mi pomogą. Problem w tym że to nie mandat tylko postępowanie karne którego nie można nie przyjąć jak mandat. Jest w Bydgoszczy coraz to więcej takich postępowań więc nie żałujcie na taksometr a będziecie spać spokojniej. Jeżdżąc w dzień ludzie są mili i pomocni młodym kierowcom. Gbura można spotkać wszędzie ale jakim się jest, tacy też są ludzie dla nas. Jeśli chcecie czerpać radość z pracy to zwyczajnie będziecie mili. Podatki i zyski zostaną w Polsce a nie w USA. Dla samego tego faktu warto jeździć w naszym polskim taxi. Nauczmy się w końcu szanować to co nasze bo naprawdę nie jesteśmy gorsi od czegoś co jest modne i płaci za trolowanie w sieci.
j
jeżdżę legalnie
2018-01-28T21:32:59 01:00, Pracowity:

Dla klienta jest taniej oraz nikt w UBERze nie wozi klienta na około, aby więcej zarobić, co nie tylko mi się zdarzyło. To tylko dwa powody o które pytasz a jest ich więcej!

Pojezdzij sobie z Fordonu to zobaczysz cenę to zapomnisz o tym pieprzonym cudzie jak będziesz musiał zajęć do kieszeni. W uberze zapłacisz 4 złote za km to się dziwisz. Ciekawe ile płacą tobie za pisanie tych bzdur. Na taxi jest taksometr i wiem ile zapłacę i tyle.

G
Gość
Ten drugi taksówkarz widoczny na zdjeciu to największy buc i cham w expresie. Przemądrzały dupek który wyżej dupę ma niż sra! Każdy taksówkarz z ekspresu nazywa go chamem. Już wiem dla czego. Jeśli mamy wygrywać z uberem takimi bydlakami to już przegraliśmy.
P
Pracowity
Dla klienta jest taniej oraz nikt w UBERze nie wozi klienta na około, aby więcej zarobić, co nie tylko mi się zdarzyło. To tylko dwa powody o które pytasz a jest ich więcej!
P
Pawel
Taaak nie przeszkadza wam konkurencja, choćby każdy miał tam licencje będziecie płakali.kasy fiskalne taksometr są niepotrzebne jeśli klient się godzi. Licencja to tylko kwit w miastach do 100000 mieszkańców i egzamin z topografii powyżej tej liczby.
Lepsze argumenty to brak badań i brak OC dla przewoźnika, ale cierpy zawsze tylko kasa licencja licencja taksometr... Dlatego nikt was nie lubi bo jesteście głupi jak but z lewej nogi
M
MIŚ
Po tych komentarzach widać że w polsce Uber może otworzyć specjalny wydział - UBEK
A
Antypisuar
Uber w Polsce działa nielegalnie
d
dobre sobie
Widze ze tu sami polonosci sie trafili. Orty wylistuja a nie potrafia nawet zarowki w domu wymienic. Nic dziwnego ze nasze panstwo jest ubogie Wazne zeby sie dogadac z obcokrajowcem a nie robic mu wyklad z ort i intrpunkcji. Zreszta duzo polonistow i humanistow zasiada na lawie bezrobotnych co z tego ze bez ort pisza skoro nie posiadaja zdolnosci logicznego myslenia mozgu matematycznego
B
Bo nikt
Im tego nie zabroni hahahhahah
n
nowator
zmiencie na ubek
u
uber uber
sprobowalem zainstalowac aplikacje o ktorej mowa w artykule z myslac: o kurcze, nie wiedzialem ze ta firma (z ktorej korzystam - znizki na fordon) jest tak do przodu technologicznie, niestety zaniechalem gdy wyskoczyla informacja o tym na co musze pozwolic

przed instalacja aplikacji w androidzie kazdy widzi monit jakie prawa musi udzielic zeby ja zainstalowac - ze niby ja wymagam dostepu do apratu fotograficznego, wyszystkich kontaktow czy calej pamieci telefonu? nie, to zleceniodawca (koordynator taksowek) zamowil taka aplikacje z funkcjami ktore wymagaja dostepu do takich danych

z taxi express nie zrezygnuje bo jestem z ich uslug zadowolny, ale apki na obecnych zasadach nie zainstaluje, ni hu hu :)
c
clapey
Uczysz się języków obcych, a z ojczystym masz problem.....
k
ktos
Widac kto tu kultura osobista blyszczy rece opadaja
t
tempaka
Naucz sie logicznie myslec tempy ch za co ye studia skonczyles lapowy szly i sie nie kompromituj twoja tempota. Popaprancu.
u
uber
Wolny rynek na uczciwa konkurencje a nie na ubera
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski