https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trzeba się spieszyć, choć się nie pali

Sławomir Bobbe
W Łodzi władze od dawna przekonane są, że tylko szybka komunikacja tramwajowa jest w stanie usprawnić ruch na miejskich ulicach i rozładować korki.

W Łodzi władze od dawna przekonane są, że tylko szybka komunikacja tramwajowa jest w stanie usprawnić ruch na miejskich ulicach i rozładować korki.

<!** Image 2 align=right alt="Image 80800" sub="Tramwaje z bydgoskiej Pesy na łódzkich ulicach Fot. Archiwum">- To nam najbardziej zależy na ŁTR - mówi Jarosław Wojcieszek, wiceprezydent Łodzi. - Według naszych badań, powstaną nowe, alternatywne kanały poruszania się z terenów okolicznych gmin do Łodzi. Gdyby nie tramwaj, musielibyśmy budować drogi dojazdowe. A tak, możemy zaoferować drogi transportu publicznego. Taka koncepcja układu szynowego powstała już w 1901 roku. Ten kręgosłup komunikacyjny sprawdza się u nas już 100 lat, teraz go odnawiamy – mówi Jarosław Wojcieszek. - Stawiamy zwłaszcza na system Park and Ride - dojeżdżasz samochodem, zostawiasz go na parkingu i dalej jedziesz tramwajem. Liczymy, że gminy ościenne, jak Pabianice i Zgierz, dołączą do pomysłu. Założenie jest przecież takie, ze ludzie z okolicznych gmin wsiadają do tramwaju i jadą do pracy w Łodzi.

Sytuacja łódzka jest bliźniaczo podobna do bydgoskiej - co roku wzrasta na naszych ulicach liczba samochodów, wydłuża się czas dojazdu do pracy, a zamiast wykorzystywać czas sensownie, stoimy w kilometrowych korkach. Zwłaszcza mieszkańcy Fordonu odczuwają to dotkliwie. Dochodzi do tego niska atrakcyjność rozwiązań kolejowych na terenie miasta (symulacje zorganizowania takich połączeń Fordonu z Dworcem Głównym PKP wykazywały nikłe zainteresowanie ze strony pasażerów).

<!** reklama>Tymczasem tramwaj ma wiele zalet. Wraz z nowym taborem poprawia się komfort jazdy. Zmniejsza się radykalnie czas dojazdu do pracy i szkół z uwagi na lepsze torowiska, a przede wszystkim faworyzowanie przez przepisy ruchu drogowego pojazdów szynowych.

<!** Image 3 align=right alt="Image 80800" sub="Inauguracja odbyła się z hukiem Fot. Archiwum">Bardzo istotne jest też, choć nie wspomina się o tym często, że nowe tramwaje (Łódź zamówiła 10 sztuk w bydgoskich zakładach PESA) otwierają przestrzeń miasta dla osób niepełnosprawnych – wszystkie bowiem są niskopodłogowe. Bydgoszcz wraz z powstaniem systemu A+T zupełnie o nich zapomniała.

- Co prawda konieczności połączenia tramwajowego z Fordonem nie określiłbym mianem pożaru, ale na pewno to jedna z pilniejszych potrzeb naszego miasta – przyznaje prezydent Konstanty Dombrowicz.

Co to jest ŁTR?

To projekt systemu szybkiego transportu zbiorowego łączącego Łódź z okolicznymi gminami. Trasa będzie wiodła z północy (Zgierz) przez Łódź, na południe do Pabianic. Pierwszy, łódzki etap inwestycji, ma być zakończony w połowie roku.

  • Długość trasy – 28,9 km
  • 50 nowych przystanków
  • 16 nowych wagonów
  • Całkowity koszt projektu: ponad 442 miliony złotych
  • Przewidywana wysokość wsparcia z UE – ponad 181 mln zł

Wybrane dla Ciebie

Test dla fanów żużla. Rozpoznaj zawodników z polskiej ekstraligi

Test dla fanów żużla. Rozpoznaj zawodników z polskiej ekstraligi

Tak kierowcy łamali przepisy na przejeździe kolejowym przy ul. Inwalidów. Mamy wideo

Tak kierowcy łamali przepisy na przejeździe kolejowym przy ul. Inwalidów. Mamy wideo

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski