Prace inwestycyjne przy wiadukcie rozpoczęły się we wrześniu 2022 roku. Wtedy wystartowała rozbiórka starego obiektu, przygotowano plac budowy oraz wprowadzono nową organizację ruchu. Podczas budowy samochody poruszają się sąsiednim wiaduktem. Zamknięto przejazd pod samym obiektem przy ul. Modrzewiowej.
– W ostatnich tygodniach przyjechały na plac budowy kolejne elementy pomostu, które nadal są ze sobą scalane. Część gotowa obiektu została już nasunięta na nowy przyczółek i tymczasowe podpory od strony północnej. Pozostał jeszcze odcinek nad samymi torami kolejowymi. Ta część jest jednak uzależniona od wyłączenia sieci trakcyjnej pod obiektem – informuje Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Prace przy nowych przyczółkach zostały zakończone. Na transport do miasta czekają łuki oraz najbardziej złożone elementy konstrukcjami, jakimi są końcówki przęsła, przy których zamocowane zostaną łuki nośne. W tych krańcowych elementach wykonawca zainstaluje urządzenia dylatacyjne – te w ubiegłym tygodniu przyjechały z Niemiec do zakładu produkcyjnego w Kielcach. Takie same urządzenia, o kształcie fali, wykorzystano na wiadukcie w ciągu ul. Wojska Polskiego. Charakteryzują się one właściwościami tłumiącymi hałas.
Ostatnim ważnym elementem będzie montaż łuków, który będzie wykonywany przy użyciu ogromnego dźwigu. Na nowym obiekcie zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla samochodów, ale zlikwidowany zostanie nieużywany pas awaryjny. Odzyskane miejsce przeznaczone zostanie na drogę rowerową.
Wiadukt będzie lustrzanym odbiciem obiektu po wschodniej stronie. Prace przy nim zakończyły się w 2020 roku. Na nowej konstrukcji pojawią się schody po obu stronach torów kolejowych, chodnik i droga rowerowa od strony ul. Czerkaskiej oraz pochylnia pieszo-rowerowa do Lasu Gdańskiego.
Cała inwestycja kosztuje 29 mln zł. Długość gwarancji to 15 lat. Pierwotnie zakładano, że inwestycję uda się zrealizować w ok. 12 miesięcy, ale z uwagi na jesienne specjalne transporty kolejowe z węglem i paliwami, prace rozbiórkowe wstrzymano na ok. 3 tygodnie. Zakończenie prac aktualnie planowane jest w tym roku. Wykonawcą jest firma Mostostal Kielce, która niedawno wykonała w Bydgoszczy obiekt przy ul. Wojska Polskiego.
Trasa z historią
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej zaprojektowało bydgoskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, a wybudowało Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych – oddano je do użytku ponad 40 lat temu. Nowa trasa odciążyła ul. Gdańską, ale z czasem stan techniczny obiektów uległ pogorszeniu. Nie spełniały one także współczesnych norm stawianych konstrukcjom na drogach o tak dużym natężeniu ruchu.
Decyzją radnych od 2022 roku wiaduktom patronuje Jan Nowak-Jeziorański, legendarny kurier z Warszawy. W ten sposób Rada Miasta Bydgoszczy upamiętniła 70. rocznicę uruchomienia pierwszej audycji Radia Wolna Europa, oddając cześć jej dyrektorowi.
Zobacz wideo: Marcin Czyżniewski, prof. UMK, rzecznik prasowy uczelni mówi o rozbudowie szpitala
