Toyota Aygo X vs Fiat 500. Nadwozie i wnętrze
Wzorem modeli Yaris i Yaris Cross, tak samo Aygo X jest zupełnie inne i nie przypomina „zwykłej” Toyoty Aygo, która jest na rynku od 2014 roku. W japońskim maluchu wyróżnia się przede wszystkim przednia część, która praktycznie nie posiada typowej atrapy grilla, co wygląda dość osobliwie, ale z drugiej strony – bardzo ciekawie. Podkreślają to klosze lamp – strzeliste i z bardzo charakterystyczną sygnaturą świetlną. Zderzak jest solidny, dość muskularny i ma spory wlot powietrza oraz akcenty podkreślające delikatnie uterenowiony charakter autka. Profil również przypomina Aygo, ale nie ma tu zbyt wielu elementów stycznych. Najciekawszym elementem jest tutaj cały tylny panel w kolorze czarnym (od wersji Style), który wraz z dachem i listwami progowymi tworzy niemal odrębny element. Z odpowiednim, kontrastującym kolorem nadwozia sprawi to, że auto wyróżni się z tłumu bardzo charakterystycznym wyglądem. W tym segmencie to ogromna zaleta! A co we wnętrzu?
Tutaj również jest bardzo ciekawie. Sporej wielkości ekran główny wkomponowano w ogromny, grający główną rolę eliptyczny panel. Zresztą cała deska rozdzielcza ma płynną linię i nietypowe kształty, z uwydatnionymi duktami powietrznymi, zwieńczonymi nietypowymi kratkami nawiewów. Nudy tutaj z pewnością nie ma, co podkreślają jeszcze wstawki w kontrastujących kolorach. Zaletą jest oczywiście pięciodrzwiowe nadwozie i bagażnik, który pomieści 231 litrów. A jak prezentuje się włoski konkurent?
Mimo, że Fiat 500 jest na rynku już od 2007 roku, wciąż cieszy się niemal niesłabnącą popularnością, a kilka liftingów w międzyczasie sprawiło, że samochód prezentuje się po prostu świetnie. Oczywiście nic nie trwa wiecznie i zapewne ta generacja wkrótce zniknie z oferty Fiata, zresztą jest już następca z elektrycznym napędem, ale muszę przyznać, że wciąż darzę sporą sympatią tego „staruszka”. Fiat 500 wygląda po prostu świetnie i ten styl retro kompletnie nie chce się zestarzeć.
Nadwozie to feria łagodnych, obłych kształtów, które w połączeniu z dodatkami w stylu retro, tworzą uroczą całość. Okrągłe światła z przodu, owalne lampy przeciwmgielne, tradycyjny grill ze starodawnym logo Fiata, chromowane wstawki, wysoko poprowadzony dach z dużą powierzchnią szyb, do tego łagodnie narysowany tył i miniaturowe, jak na dzisiejsze standardy, gabaryty. W odpowiedniej konfiguracji Fiat 500 wygląda rewelacyjnie i błędnym jest stwierdzenie, że to auto tylko dla kobiet. Znam wielu kierowców, którzy chwalą sobie 500-tkęi lubią ją czasem podkradać żonom.
We wnętrzu również jest bardzo przyjemnie, na wskroś włosko i stylowo. Tutaj, w zależności od konfiguracji, można poczuć się niemal jak we włoskiej kawiarence. Białe wstawki na desce rozdzielczej, kremowe akcenty, biała kierownica z chromowanymi dodatkami – możliwości jest naprawdę sporo. Oczywiście, jeśli ktoś woli bardziej męskie podejście, zawsze może sprawdzić ofertę Abartha, ale tam pod względem cen nie jest już tak atrakcyjnie. Cóż – coś za coś. Pod względem przestrzeni – nie oczekujmy cudów. Z przodu dwie osoby będą podróżowały w miarę wygodnie, choć dość wysoka pozycja za kierownicą sprawia, że wysocy użytkownicy mogą mieć mało miejsca nad głową. Bagażnik jest symboliczny – 185 litrów.
Toyota Aygo X vs Fiat 500. Dane techniczne, osiągi i spalanie
W ofertach obu modeli wyboru nie ma – tylko litrowe silniki o skromnej mocy. W przypadku Toyoty Aygo X jest to silnik 1.0 VVT-i o mocy 72 KM, który można zestawić z 5-biegową skrzynią manualną lub automatyczną skrzynią bezstopniową. Moc 72 KM i moment obrotowy 93 Nm nie zapewniają wielkich emocji, ale czy to jest potrzebne w takim aucie? Raczej nie. Tu liczy się zwrotność i mobilność w mieście, a tego nie brakuje. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 14,9 sekundy (ze skrzynią manualną), a prędkość maksymalna to 158 km/h. Spalanie? Zdaniem producenta jest to średnio 4,7 l/100km. Kiedyś miałem okazję pojeździć tym autem i takie wyniki są w zasięgu możliwości.
Fiat 500 jest dostępny z silnikiem 1.0 Hybrid o mocy 70 KM. Ta jednostka łączona jest tylko ze skrzynią manualną, która posiada 6 przełożeń – miła niespodzianka. Kolejną zaletą jest obecność instalacji miękkiej hybrydy, która wspomaga pracę systemu Start/Stop i pozwala w pewnym stopniu na żeglowanie – podczas dojeżdżania np. do świateł można przełączyć skrzynię biegów na luz, a silnik zostanie wyłączony. Moc 70 KM i moment obrotowy 92 Nm zapewniają nieco lepsze osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 13,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 167 km/h. Średnie spalanie – 4,9 l/100km.
Toyota Aygo X vs Fiat 500. Ceny i wyposażenie
Cennik Toyoty Aygo X otwiera kwota 64 900 złotych za wersję bazową Active z silnikiem 1.0 VVT-i o mocy 72 KM i z manualną skrzynią 5-biegową. Zdecydowanie warto dopłacić do wersji Comfort, która posiada zdecydowanie lepsze wyposażenie, a kosztuje 66 900 złotych. Co znajduje się na wyposażeniu tego wariantu?
- 17-calowe felgi stalowe z kołpakami;
- asystent utrzymania pasa ruchu;
- elektrycznie regulowane szyby przednie;
- centralny zamek;
- światła do jazdy dziennej LED;
- klimatyzacja manualna;
- skórzana kierownica;
- kamera cofania;
- dodatkowe wygłuszenie kabiny.
A za jakie dodatki do wersji Comfort zapłacimy i ile one kosztują?
- opcjonalny lakier – 2 000 PLN;
- pakiet Chrome (listwy na zderzakach i boczne) – 2 200 PLN;
- pakiet RED (j.w.) – 2 600 PLN;
- pakiet Protection (ochronne listwy boczne i osłony przeciwbłotne) – 1 000 PLN;
- koło dojazdowe – 1 500 PLN.
Fiat 500 w bazowej odmianie z silnikiem 1.0 Hybrid o mocy 70 KM i z 6-biegową skrzynią manualną to koszt 63 000 złotych (59 300 złotych z rabatem). Jest to podstawowa wersja Cult. Za 65 700 złotych (61 800 złotych z rabatem) dostajemy odmianę Club, która jest warta dopłaty. W porównaniu do odmiany bazowej, otrzymujemy dodatkowo:
- tempomat;
- lakierowane lusterka boczne;
- reflektory MCA;
- dwa dodatkowe głośniki z tyłu;
- system multimedialny z 7-calowym ekranem;
- felgi stalowe stylizowane 15-calowe.
A za co możemy dopłacić? W tej wersji dokupimy m.in.:
- czujniki parkowania tylne – 1 200 PLN;
- tylna kanapa dzielona 50/50 – 500 PLN;
- felgi aluminiowe 15-calowe – 1 200 PLN;
- lakier opcjonalny – od 1 500 do 2 700 PLN;
- pakiet Komfort (światła przeciwmgłowe, czujnik zmierzchu itp.) – 2 000 PLN;
- pakiet Niebo (otwierane okno dachowe, listwy chromowane) – 3 000 PLN.
Toyota Aygo X vs Fiat 500. Podsumowanie
Oba auta wzbudzają sympatię i naprawdę trudno wybrać zwycięzcę. Toyota Aygo X to samochód zdecydowanie nowszy, wyposażony w wiele ciekawych dodatków, jest również większy i bardziej praktyczny. Fiat 500 z kolei podbija serca niesamowitym charakterem, zwrotnością, miejskim sprytem i możliwością personalizacji. Oba z pewnością zapewnią wiele przyjemnych wrażeń podczas miejskich wojaży.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Toyota Aygo X 1.0 VVT-i 72 KM (MT5) | Fiat 500 1.0 Hybrid 70 KM (MT6) |
Platforma | TNGA: GA-B | Fiat Mini |
Euro NCAP | 4/5 | 3/5 |
Rozstaw kół przód (mm) | 1540 | 1413 |
Rozstaw kół tył (mm) | 1520 | 1407 |
Wysokość (mm) | 1525 | 1488 |
Rozstaw osi (mm) | 2430 | 2300 |
Długość/szerokość (mm) | 3700/1740 | 3571/1627 |
Pojemność bagażnika (l) | 231/829 | 185/550 |
Cena (zł, brutto) | od 64 900 | od 63 000 (katalogowo) |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/3 |
Liczba miejsc | 4 | 4 |
Masa własna (kg) | 940 | 980 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 35 | 35 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy (mHEV) |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 998 | 999 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna, 5-stopniowa | manualna, 6-stopniowa |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 72 | 70 |
Moment obrotowy (Nm) | 93 | 92 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,9 | 13,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 158 | 167 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 4,7 (WLTP) | 4,9 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 107 | 111 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Toyota Aygo X 1.0 VVT-i 72 KM (MT5) | Fiat 500 1.0 Hybrid 70 KM (MT6) |
Poduszki powietrzne | 6 | 7 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/O | S/- |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | */* |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/O | S/* |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Toyota Aygo X 1.0 VVT-i 72 KM (MT5) | Fiat 500 1.0 Hybrid 70 KM (MT6) |
Przestronność wnętrza | * | |
Silnik | * | * |
Osiągi | * | |
Podwozie | * | * |
Poziom hałasu (odczuwalny) | * | |
Zużycie paliwa | * | |
Wyposażenie | * | * |
Cena | * | |
Wynik końcowy | ++++++ (6) | +++++ (5) |
