Przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi S5 został rozstrzygnięty w 2015. Budowa nowej trasy została też ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23. Koszt inwestycji to 2,5 mld złotych.
W ciągu ostatnich miesięcy zaprojektowane zostały szczegółowe rozwiązania techniczne. Na północno-zachodniej obwodnicy Bydgoszczy powstaną dwupoziomowe węzły w następujących miejscach:
- Lisi Ogon (na przedłużeniu ul. Nakielskiej)
- Pawłówek (na połączeniu z ul. Grunwaldzką)
- Tryszczyn (na przedłużeniu ul. Koronowskiej)
- Maksymilianowo (na przecięciu z drogą wojewódzką nr 244)
- Aleksandrowo ( na przedłużeniu ul. Gdańskiej)
Ostatnia prosta przed budową S5
- Liczę, że ta kluczowa inwestycja będzie realizowana zgodnie z przyjętym w 2015 roku Programem Budowy Dróg Krajowych. – mówi prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. - Teraz zostają ostatnie formalności i budowa. Nowa trasa będzie sprzyjać pozyskiwaniu kolejnych inwestorów oraz umocnieniu pozycji jako ważnego centrum logistyczno-transportowego. Bezkolizyjna trasa pozwoli też wielu mieszkańcom bydgoskiego obszaru metropolitarnego na komfortowy dojazd do Bydgoszczy, połączy nas też z siecią autostrad A1 (Śląsk-Trójmiasto) i A2 (Warszawa-Berlin).
Z myślą o rozpoczęciu prac budowlanych na trasie S5 ogłosiliśmy przetarg na rozbudowę ul. Grunwaldzkiej, która będzie najważniejszą arterią łączącą nas z droga ekspresową.
Wykonawcy zamierzają rozpocząć prace w przyszłym roku. Zgodnie z umowami podpisanymi jesienią 2015 powinny się one zakończyć na całym przebiegu trasy S5 w regionie w 2019 roku.
Co powstanie w ramach trasy S5?
- 129 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej (każda po 2 pasy ruchu)
- 21 węzłów drogowych (w tym przebudowa istniejących)
- obiekty inżynierskie (wiadukty i mosty, m.in. nowy most przez Brdę w Tryszczynie)
- przebudowa istniejącej sieci dróg publicznych oraz budowę chodników, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych,
- budowa wzdłuż drogi ekspresowej dróg dojazdowych/serwisowych wraz ze zjazdami na przyległe działki,
- budowa urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt)
- budowa i przebudowa oświetlenia drogowego,
- wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu m.in. barier ochronnych, osłon przeciwolśnieniowych, balustrad,
- budowa Miejsc Obsługi Podróżnych,
- budowa wjazdów, zjazdów i przejazdów awaryjnych,
- budowa i przebudowa urządzeń infrastruktury oraz wykonanie wszelkich robót wynikających z konieczności podłączenia projektowanego odcinka do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z jego ewentualną przebudową i zmianą organizacji ruchu wynikającą z przyjętych rozwiązań.
Co warto wiedzieć a propos budowy S5?
Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) to pozwolenie na budowę, które jednocześnie zatwierdza podziały geodezyjne nieruchomości pod inwestycje oraz pozwala je przejąć inwestorowi. Wydanie ZRID powinno nastąpić w ciągu 90 dni, wyłączając jednak czas potrzebny na wykonanie powtórnej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko (kiedy to wojewoda zawiesza postępowanie), nie dłuższy jednak niż 45 dni.