To już ostatnia prosta przed budową drogi ekspresowej S5

Sławomir Bobbe/materiały UMB
Młodzi rowerzyści z Szubina chcą ścieżki rowerowej do Bydgoszczy obok planowanej trasy S5
Młodzi rowerzyści z Szubina chcą ścieżki rowerowej do Bydgoszczy obok planowanej trasy S5 Dariusz Bloch
Do piątku 12 sierpnia firmy projektujące trasę S5 powinny wystąpić do wojewody o wydanie zezwolenia na realizację budowy drogi (zwanej fachowo ZRID). To ostatnia formalność na drodze do rozpoczęcia budowy ważnej dla Bydgoszczy drogi ekspresowej.

Przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi S5 został rozstrzygnięty w 2015. Budowa nowej trasy została też ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23. Koszt inwestycji to 2,5 mld złotych.

W ciągu ostatnich miesięcy zaprojektowane zostały szczegółowe rozwiązania techniczne. Na północno-zachodniej obwodnicy Bydgoszczy powstaną dwupoziomowe węzły w następujących miejscach:

- Lisi Ogon (na przedłużeniu ul. Nakielskiej)

- Pawłówek (na połączeniu z ul. Grunwaldzką)

- Tryszczyn (na przedłużeniu ul. Koronowskiej)

- Maksymilianowo (na przecięciu z drogą wojewódzką nr 244)

- Aleksandrowo ( na przedłużeniu ul. Gdańskiej)

Ostatnia prosta przed budową S5

- Liczę, że ta kluczowa inwestycja będzie realizowana zgodnie z przyjętym w 2015 roku Programem Budowy Dróg Krajowych. – mówi prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. - Teraz zostają ostatnie formalności i budowa. Nowa trasa będzie sprzyjać pozyskiwaniu kolejnych inwestorów oraz umocnieniu pozycji jako ważnego centrum logistyczno-transportowego. Bezkolizyjna trasa pozwoli też wielu mieszkańcom bydgoskiego obszaru metropolitarnego na komfortowy dojazd do Bydgoszczy, połączy nas też z siecią autostrad A1 (Śląsk-Trójmiasto) i A2 (Warszawa-Berlin).

Z myślą o rozpoczęciu prac budowlanych na trasie S5 ogłosiliśmy przetarg na rozbudowę ul. Grunwaldzkiej, która będzie najważniejszą arterią łączącą nas z droga ekspresową.

Wykonawcy zamierzają rozpocząć prace w przyszłym roku. Zgodnie z umowami podpisanymi jesienią 2015 powinny się one zakończyć na całym przebiegu trasy S5 w regionie w 2019 roku.

Co powstanie w ramach trasy S5?

- 129 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej (każda po 2 pasy ruchu)

- 21 węzłów drogowych (w tym przebudowa istniejących)

- obiekty inżynierskie (wiadukty i mosty, m.in. nowy most przez Brdę w Tryszczynie)

- przebudowa istniejącej sieci dróg publicznych oraz budowę chodników, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych,

- budowa wzdłuż drogi ekspresowej dróg dojazdowych/serwisowych wraz ze zjazdami na przyległe działki,

- budowa urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt)

- budowa i przebudowa oświetlenia drogowego,

- wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu m.in. barier ochronnych, osłon przeciwolśnieniowych, balustrad,

- budowa Miejsc Obsługi Podróżnych,

- budowa wjazdów, zjazdów i przejazdów awaryjnych,

- budowa i przebudowa urządzeń infrastruktury oraz wykonanie wszelkich robót wynikających z konieczności podłączenia projektowanego odcinka do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z jego ewentualną przebudową i zmianą organizacji ruchu wynikającą z przyjętych rozwiązań.

Co warto wiedzieć a propos budowy S5?

Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) to pozwolenie na budowę, które jednocześnie zatwierdza podziały geodezyjne nieruchomości pod inwestycje oraz pozwala je przejąć inwestorowi. Wydanie ZRID powinno nastąpić w ciągu 90 dni, wyłączając jednak czas potrzebny na wykonanie powtórnej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko (kiedy to wojewoda zawiesza postępowanie), nie dłuższy jednak niż 45 dni.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
awek

My w Bydgoszczy nie chcemy S 10 do Trollunia tylko S 5 bo to bedzie tylko autostrada dla torunskich bezrobotnych do pracy w Metropolii.

t
ter

Bruski ma tylko rozbudować ulicę Grunwaldzką .! To będzie Jego działka i niech się na niej skupi , żeby nie wyszło jak z anakondami na Fordon .!!!

B
Bydgoszczak

S5 to zasługa PIS! Wiecie czemu? BO NIE BLOKOWALI INWESTYCJI :-))))))))))

L
Lorek

O tym Bruski milczy bo to w jego gestii, a obwodnica nie ale już się dopisał jako budowniczy. On w kampanii wybudował dworzec PKP i Szpital Dziecięcy ?

M
M.K.

A co z przedłużeniem Trasy Uniwersyteckiej ?

M
Marek

A co z trasą S10? Obiecanki??? Może Express to sprawdzi.

w
wz

robic nie gadać

a
as

pisiory nie mają z tym nic wspólnego a na pewno będą przecinać wstęgi.....to dzięki nam.....

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3