Rząd postanowił wprowadzić rozszerzony zakres badań technicznych oraz częściowo zmienić sposób przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdów w zakresie badania emisji spalin. Wszystko po to, aby ograniczyć nieprawidłowości w zakresie emisji spalin.
Nowelizacja ustawy przewiduje m.in. wprowadzenie obowiązku dokumentowania jakości spalin pojazdu poddawanego okresowemu badaniu technicznemu przez stacje kontroli pojazdów (SKP).
Najważniejszą zmianą ma być nowe kryterium oceny zadymienia (zawartości sadzy w spalinach) dla samochodów, które posiadają silniki spełniające normę emisji spalin Euro 5 lub Euro 6. Diagnosta będzie obowiązkowo sprawdzał również, czy nie nastąpiło wycięcie filtra DPF poprzez podpięcie się do komputera pokładowego.
Nowe przepisy mają wprowadzić m.in. nakaz wykonywania pomiaru w warunkach swobodnego przyspieszania silnika, system nadzoru i wymagań dla urządzeń, za pomocą których wykonywane będą pomiary z uwzględnieniem ustalonego okresu przejściowego oraz procedury certyfikacji jednostkowej. Wszystkie wyniki pomiarów podczas badań technicznych mają być archiwizowane w rejestrze SKP oraz w wydawanym zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.
Płaca minimalna wzrośnie od 2019 roku