Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szóstoklasiści napisali sprawdzian w nowej formule [ZDJĘCIA]

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
W Szkole Podstawowej nr 2 przy ul. Hetmańskiej sprawdzian pisało 67 uczniów
W Szkole Podstawowej nr 2 przy ul. Hetmańskiej sprawdzian pisało 67 uczniów Jarosław Pruss
Wczoraj prawie 2,7 tysiąca bydgoskich szóstoklasistów przystąpiło do pierwszego ważnego sprawdzianu w ich życiu.

W Szkole Podstawowej nr 2 przy ul. Hetmańskiej sprawdzian pisało 67 uczniów. Po pierwszej części, z języka polskiego i matematyki, nastroje były raczej dobre.

Zobacz galerię: Szóstoklasiści napisali sprawdzian w nowej formule

- Mieliśmy kilka sprawdzianów próbnych, więc byliśmy dobrze przygotowani - mówią zgodnie Olivia Gabruś i Emilia Hamerska-Lengas. - Dobrym ćwiczeniem było też rozwiązywanie sprawdzianów z ubiegłego roku. Angielskiego się nie obawiamy. To łatwizna

Matematyka trudniejsza

Zdaniem Moniki Szczesnej, matematyka była najtrudniejsza. - Trochę kłopotu sprawiły mi niektóre zadania otwarte, ale ogólnie jestem zadowolona. Starałam się dokładnie czytać polecenia, tak jak radzili nam nauczyciele - mówi.

- Noc przespałam dobrze, ale dziś rano trochę się denerwowałam. Obiecałam rodzicom, że zaraz po sprawdzianie do nich zadzwonię, bo oni jeszcze bardziej to przeżywali niż ja - opowiada Iza Taflińska.
[break]
- Miałem problem z matematyką. Najtrudniejsze były zadania tekstowe z obliczeniami. Zwłaszcza to, w którym decymetry trzeba było zamienić na decymetry sześcienne - przyznaje Jakub Holweg. - Angielskiego się nie boję, bo chodziłem na zajęcia szkolnego koła z tego przedmiotu. Jestem dobrze przygotowany.
Dotychczas sprawdzian dla uczniów klas VI miał charakter ponadprzedmiotowy i nie był dzielony na części. Tegoroczni szóstoklasiści są pierwszym rocznikiem, który od pierwszej klasy uczył się zgodnie z nową podstawą programową.

Podczas pierwszej części, która trwała 80 minut, sprawdzane były wiadomości i umiejętności z języka polskiego i matematyki. Uczniowie mieli do rozwiązania zarówno zadania zamknięte (wybierało się jedną poprawną odpowiedź spośród kilku podanych), jak i otwarte (uczeń sam udzielał odpowiedzi, w przypadku języka polskiego była też dłuższa wypowiedź pisemna). Po przerwie, o godz. 11.45, przystąpili do drugiej części sprawdzianu, czyli testu z języka obcego nowożytnego, którego obowiązkowo uczyli się od chwili rozpoczęcia nauki w szkole. W SP nr 2 był to angielski. Na rozwiązanie zadań zamkniętych mieli 45 minut.

Przystąpienie do sprawdzianu jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Jeśli ktoś z powodu choroby lub ważnego wypadku losowego nie mógł wziąć w nim udziału, będzie mógł go napisać w drugim terminie - 1 czerwca. Swoje wyniki szóstoklasiści poznają 29 maja. W dniu zakończenia roku szkolnego - 26 czerwca - wraz ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej otrzymają zaświadczenia - wydane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Cztery wyniki wyrażone będą w procentach. Złożą się na nie ogólny wynik części pierwszej, osobne wyniki z języka polskiego i matematyki oraz ogólny wynik z języka obcego nowożytnego.

Słabe i mocne strony

- Wynik sprawdzianu nie ma wpływu na przyjęcie ucznia do gimnazjum rejonowego, jednak w przypadku wyboru innej szkoły może zdecydować, czy będzie on uczył się w wybranej placówce - mówi Jolanta Metkowska, dyrektor Wydziału Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. - Sprawdzian w nowej formule ma na celu, między innymi, zdiagnozowanie poziomu realizacji podstawy programowej. Podział na przedmioty pozwoli określić słabe i mocne strony uczniów na tym poziomie edukacji - dodaje.

***

Co było na sprawdzianie szóstoklasisty?

Język polski - uczniowie musieli zmierzyć się, m.in., z tekstem dotyczącym inteligencji słoni. Pojawił się też komiks o dwóch malarzach, którzy założyli się między sobą o to, który z nich maluje lepiej. Wśród poleceń dotyczących komiksu należało, m.in., nadać mu tytuł oraz wyjaśnić, dlaczego jeden z malarzy uznał, że drugi jest lepszy. Było też opowiadanie o tajemniczym pudełku. Co w nim było? O tym decydował już uczeń i jego wyobraźnia.

Matematyka - były zadania z procentami i ułamkami. Trzeba było też podać wynik działania „(-7) - (-21)”. Jedno z zadań brzmiało: W 2013 r. na ogrzewanie mieszkania pan Michał wydał 2,5 tys. zł, a w 2014 r. wydał kwotę o 20 proc. mniejszą. O ile złotych mniej pan Michał wydał na ogrzewanie w 2014 roku?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!