Motocykle żużlowe są wyposażone w jednocylindrowy silnik czterosuwowy, o maksymalnej pojemności 500 cm3, z maksymalną liczbą 4 zaworów, jednym gaźnikiem o maksymalnej średnicy 34 mm i układem prądotwórczym z jedną świecą zapłonową. Zawodnicy stosują dwa typy zapłonów, są to motopat (magneto - magnes połączony z cewką) lub tyrystor.
<!** Image 2 align=none alt="Image 176243" sub="Tyrystor Fot. Michał Szmyd">Motopat jest to magnes połączony z cewką zapłonową. Silnik żużlowy wyposażony jest w jeden element tego typu, a zasada jego działania polega na tym, iż wewnątrz stojanu z uzwojeniem obraca się wirnik wytwarzając prąd. Motopat jest połączony z cewką, która przekazuje zasilanie do świecy. Cewka dodatkowo połączona jest z wyłącznikiem zapłonu.
Tyrystory wytwarzają prąd o bardziej stabilnych parametrach niż motopaty, gdyż napięcie pochodzi z akumulatorka (tyrystora) produkującego stałe napięcie. Ma to o tyle istotne znaczenie, że mechanicy dokonując regulacji zapłonu mogą być pewni, że iskra na świecy zapłonowej zostanie wytworzona zawsze w tym samym momencie.
<!** reklama>Świeca zapłonowa jest element układu zapłonowego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym i składa się ze stalowego korpusu z elektrodą izolacji i elektrody środkowej. Korpus to obudowa z gwintem o średnicy 10 mm i długości ok. 20 mm. Elektroda środkowa to elektroda typu pulsowego, na którą od góry zakłada się fajkę doprowadzającą prąd. Fajka połączona jest przewodami z cewką zapłonową. Zadaniem świecy jest wygenerowanie iskry elektrycznej, inicjującej zapłon paliwa w cylindrze silnika
Świece tzw. „dziesiątki” są rodzajem świecy uniwersalnej, stosowanej przy każdej pogodzie, natomiast „jedenastki” wykorzystuje się w przypadku dużych upałów.
Michał Szmyd (podziękowania za pomoc dla Andrzeja Kowalskiego, www.speedway.hg.pl)