Od lipca 2013 roku działa Zintergowany Informator Pacjenta. Dzięki niemu każdy, kto zgłosi się do NFZ, po otrzymaniu indywidualnego loginu i hasła, może sprawdzić, gdzie był leczony i za jakie świadczenia zapłacił NFZ (jak to zrobić, opisujemy w ramce obok). Z tej możliwości skorzystało już w naszym województwie prawie 47 tys. mieszkańców. Zgłoszono już 115 nieprawidłowości.
[break]
- Najczęściej dotyczą one leczenia stomatologicznego - mówi Hanna Krzyżanowska, kierowniczka Sekcji ds. skarg i wniosków oraz monitorowania list oczekujących kujawsko-Pomorskiego NFZ. - Chodzi wpisywanie do ZIP-u prywatnych wizyt jako te refundowane przez NFZ lub zapisanie znieczulenia, którego nie było. Był także przypadek, gdy lekarz zapisał, że pacjentowi wyleczono wszystkie zęby, podczas gdy ten u stomatologa był tylko raz i to na kontroli.
Pamiętam dwa przypadki, które zostały skierowane do prokuratury. W jednym umowa ze stomatologiem została rozwiązana. Po informacjach w mediach ogólnopolskich o kuriozalnych sprawach, że np. mężczyźnie wycięto jajniki albo że komuś wycięto nerkę, co w rezultacie się nie zdarzyło, zainteresowanie dostępem do ZIP-u wzrosło.
W całej Polsce przykładów takich nieprawidłowości nie brakuje. Niedawno w jednym z ogólnopolskich dzienników telewizyjnych kobieta skarżyła się, że wg ZIP-a wykonano jej badanie odbytu palcem, a faktycznie takiego badania nie było. Z kolei zachodniopomorski NFZ badał sprawę ginekologa, który wpisywał dane swojej sąsiadki i wysyłał do NFZ rachunki za leczenie, którego nigdy nie prowadził.
Jak uzyskać dostęp do ZIP-u?
By uzyskać dostęp do Zintegrowanego Informatora Pacjenta, należy złożyć wniosek o wydanie danych dostępowych w oddziale wojewódzkim NFZ lub na stronie zip.nfz.gov.pl.
Po weryfikacji informacji we wniosku, przyszły użytkownik otrzymuje login i hasło. Dane należy odebrać osobiście w placówce NFZ.
Założenie konta trwa kilka minut, a z systemu można korzystać następnego dnia.