Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprawdź, co kryje się za symbolami na oponie

Mikołaj Romanowski
Mikołaj Romanowski
Na oponie znajdziemy mnóstwo informacji. Warto wiedzieć, jak odczytać litery, cyfry, symbole i słowa
Na oponie znajdziemy mnóstwo informacji. Warto wiedzieć, jak odczytać litery, cyfry, symbole i słowa Mikołaj Romanowski
Jak sprawdzić datę produkcji opony i jej rozmiar? Co to są indeksy prędkości i co oznaczają te wszystkie literki i cyfry, wytłoczone na bocznej ścianie? Rozszyfrujmy tajemnicze informacje.

Na początek spróbujmy odnaleźć datę produkcji ogumienia. Rozpoczyna się ona od liter DOT, po którym następuje ciąg znaków. Cztery ostatnie z nich powiedzą nam, kiedy „guma” opuściła fabrykę. Jeśli np. ciąg znaków kończy się cyframi 1512, oznacza to, że jej data produkcji to 15 tydzień 2012 roku. Skrót DOT to informacja, że opona spełnia normy bezpieczeństwa amerykańskiego departamentu transportu. Znaki pomiędzy „DOT” i czterema ostatnimi to informacje techniczne, opisujące fabrykę, producenta, model i wymiar opony - nie są one istotne dla kierowcy.

„R” i dalej...

Rozmiar opony, indeksy nośności i prędkości odnajdziemy w ciągu znaków, jak np. 200/60 R16 90T lub 190/50 R15 86T. Pierwsza liczba oznacza szerokość opony w milimetrach, mierzoną po zamontowaniu jej na feldze i napompowaniu do określonej wartości. Druga wartość to profil opony podany jako stosunek ścianki bocznej do szerokości. Na przykład 60 oznacza, że wysokość opony stanowi 60 procent jej szerokości. Im niższy profil opony, tym mniej ogumienia znajduje się między felgą a nawierzchnią. Opony o niskich profilach możemy znaleźć w samochodach wyścigowych. Kolejna wartość (np. R15) oznacza typ budowy i średnicę osadzenia, wyrażoną w calach. „R” to skrót od angielskiego słowa radial (promień). To informacja o tym, jaką technologię zastosowano przy produkcji opony. Opony radialne - w porównaniu do np. diagonalnych - mają lepsze właściwości toczenia, znoszą lepiej boczne przeciążenia, odkształcają się w minimalnym stopniu podczas jazdy z dużą prędkością i są od nich bardziej elastyczne. Średnica osadzenia to jednocześnie średnica obręczy. W przypadku opon do ciężarówek i maszyn rolniczych, na ściance bocznej nie będzie litery „R”, tylko „D” (diagonalne). Ostatnia wartość to indeks nośności i prędkości klasy, informujący nas o maksymalnym dozwolonym obciążeniu dla jednej opony podczas jazdy z maksymalną dozwoloną dla niej prędkością. Wartości tych nie rozszyfrujemy bez analizy tabel (prezentujemy je w galerii). Na przykład 86T oznaczać będzie, że opona może znieść maksymalne obciążenie 530 kg. Jeśli tę wartość pomnożymy przez cztery, otrzymamy wynik zbliżony do dopuszczalnej masy całkowitej naszego pojazdu (który zapisany jest w dowodzie rejestracyjnym w polu oznaczonym symbolem F1). Literka „T” oznacza, że maksymalna prędkość, z jaką można poruszać się samochodem wyposażonym w takie ogumienie to 190 km/h.
Niektóre opony mają dodatkowe oznakowania „Z lub V” przed literą „R” (która, jak wiemy, oznacza średnicę felgi) - to informacja o maksymalnej prędkości, z jaką może poruszać się pojazd, jeśli jest maksymalnie obciążony. „Z” oznacza maksymalną prędkość przy pełnym obciążeniu 240 km/h, „V” - 210 km/h.

6 mostków na obwodzie

Pozostałe znaki, jakie możemy odnaleźć na oponie to, m.in. oznaczenie TWI (ang. Tread Wear Indicator) - to znacznik stopnia zużycia opony, informujący, w którym miejscu producent umieścił specjalne zgrubienia, tzw. mostki na oponie, pomagające oszacować stan bieżnika. Jeśli bieżnik jest równy wysokości mostka, oznacza to, że ogumienie należy wymienić. Przypominamy, że polskie normy stanowią, że minimalna wysokość bieżnika powinna wynosić co najmniej 1,6 mm. Wskaźnik zużycia znajdziemy najczęściej w sześciu miejscach na obwodzie opony.
Strzałki z napisem „rotation” wyznaczają kierunek toczenia i informują o tym, jak ogumienie powinno być zamontowane na feldze. Na ściankach można znaleźć także napisy „inside” i „outside” - to rozróżnienie wewnętrznych i zewnętrznych stron opony.
ECE, e lub E to symbole, które informują nas, że opona ma europejska homologację.
M+S to skrót od angielskich słów „mud” i „snow”, czyli błoto i śnieg. Opony takie w porównaniu ze zwykłymi „gumami” mają lepsze właściwości jezdne w trudnych warunkach terenowych.
Płatek śniegu lub płatek śniegu na tle gór oznaczają, że jest to opona zimowa.
FP, FR, RFR lub MFS oznaczają, że opona ma wzmocniony rant ochraniający felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Różnorodność oznakowania wynika z tego, że producenci stosują różne technologie i posługują się wieloma skrótami.
Podobnie wiele skrótów stosują producenci jeśli chodzi o ogumienie wzmocnione, czyli takie, które ma wyższy indeks ładowności lub nośności. Jeśli na oponie znajduje się symbol EXL, REF, RF, RFD, REINF lub XL, oznacza to, że jest to opona wzmocniona.
Max inflation lub MAX - ten napis informuje o maksymalnej wartości ciśnienia, z jaką bezpiecznie można użytkować ogumienie. Z kolei napis „COLD” oznacza, że pomiar ciśnienia powinien być prowadzony, gdy opona jest zimna.
Niektóre opony pozwalają na kontynuowanie jazdy, mimo utraty ciśnienia. Producenci różnie oznaczają takie ogumienie. Goodyear stosuje napis „RunOnFlat”, skrótowce ROF lub EMT, Bridgestone i Firestone: RFT, Pirelli: Run Flat Technology, Self-Supporting Run Flat, Dunlop: DSST, Michelin: ZP, Continental: SSR.
TL to opona bezdętkowa (Tubeless Tyre), TT - opona dętkowa (Tubed Type Tyre).
PSP-Beta - opona ze specjalnymi guomwymi wstawkami, redukującymi natężenie hałasu.
Symbol G1 informuje o wbudowanym w ogumieniu czujniku ciśnienia .
Opona z napisem „BasePen” to opona uziemiona.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!