- Prace w Lisim Ogonie obejmują modernizację komory śluzy, płyty dennej, wrót, pomostów, urządzeń kontrolnopomiarowych i elementów stalowych oraz ciągów pieszych. Zmodernizowane zostaną także oba awanporty, czyli górny i dolny - wyjaśnia Edyta Rynkiewicz, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Bydgoszczy „Wody Polskie”.
Awanporty to miejsca, w których barki i inne jednostki pływające oczekują na możliwość wpłynięcia do śluzy. Górny awanport znajduje się od południowej strony, gdzie woda jest piętrzona na stopniu wodnym, a zatem jej poziom jest wyższy, dolny awanport - od północnej.
Inwestycja ma podnieść bezpieczeństwo przeprawy i poprawić parametry eksploatacyjne. Śluza ma już swoje lata - zbudowana została w 1880 roku.
RZGW w Bydgoszczy nie podaje terminu zakończenia remontu, pomny tego, jak przedłużały się daty oddania do użytku bydgoskiej śluzy Okole na Kanale Bydgoskim. Miało się to stać w październiku 2018 roku, a ostatecznie stało rok później. Problemy wynikły w trakcie remontu, gdy okazało się, że stan obiektu jest gorszy niż przewidywano. Dlatego zakres remontu znacznie się powiększył.
Remont śluzy Lisi Ogon pochłonie prawie 2 mln zł. Wykonawcą jest Zakład Handlowo-Usługowy Arkadiusz Jaranowski z Międzyrzecza, który specjalizuje się w budownictwie hydrotechnicznym i specjalistycznym.
- Już w roku 2020 planujemy rozpocząć prace modernizacyjne śluzy Łochowo - dodaje Edyta Rynkiewicz.
Ta śluza - patrząc od strony Kanału Bydgoskiego - jest drugą po Lisim Ogonie, odległą od niej zaledwie o kilkaset metrów. Dalej na Kanale Górnonoteckim są dwie śluzy Dębinek, Frydrychowo, Antoniewo, Łabiszyn i Pakość. W sumie pozwalają na pokonanie 13,68 m różnicy poziomu wody.
Kanał Górnonotecki jest fragmentem drogi wodnej Warta-Kanał Bydgoski, a ta jest częścią Wielkiej Pętli Wielkopolskiej, która obejmuje też Wartę i Noteć.
- Dobrze, że remontuje się śluzy na tym szlaku wodnym, który teraz pełni rolę wyłącznie turystyczną, co nie znaczy, że mniej ważną od gospodarczej - komentuje kapitan żeglugi śródlądowej Grzegorz Nadolny z Nakła nad Notecią. - Przecież Wielka Pętla Wielkopolski jest popularnym szlakiem, na którym odbywają się rejsy czarterowanych łodzi motorowych, przy którym znajdują się nowoczesne mariny. Jednak z nich jest w Nakle. Bardzo często pływają tu turyści niemieccy. Właśnie ze względu na duże zainteresowanie turystów wodnych, śluzy powinny być remontowane szybko, najlepiej w tak zwanym martwym sezonie.
