Przeciwatomowy schron o dawnym kryptonimie "Kotwica" w podbydgoskim Krąpiewie był na sprzedaż za ponad milion złotych.
"Sprzedam bunkier - schron powojskowy o powierzchni 1200 m kw. posadowiony dziewięć metrów pod ziemią, zbudowany przez wojsko polskie we wsi Krąpiewo w pierwszej połowie lat 80. XX w." - taka oferta znajdowała się na jednym z portali aukcyjnych. Właściciele razem z podziemną instalacją oferowali do sprzedaży teren wokół schronu o powierzchni 8,5 ha, budynek mieszkalny o powierzchni 240 metrów, trafostację oraz obiekt dawnej wartowni. Nowy właściciel miał też dostać przy zakupie pochodzącą z czasów PRL dokumentację budowlaną obiektu.
Lotnisko dla mikrosamolotów
Waldemar Matuszak, współwłaściciel obiektu, potwierdził w rozmowie z "Expressem Bydgoskim" fakt jego sprzedaży. Co to oznacza w praktyce? - Nowy właściciel raczej mniej był zainteresowany schronem, bardziej terenem do niego przylegającym - mówi Waldemar Matuszak. - Na terenie obok ma powstać lotnisko dla mikrosamolotów.
W Krąpiewie lata temu odbywały się imprezy, m.in. zloty pojazdów militarnych. Miejsce otrzymało w 2010 roku tytuł Najlepszego Produktu Turystycznego Województwa. Kupiony od koronowskich wodociągów schron miał prawie pełne wyposażenie, potem jednak sprzedano wyposażenie, m.in. silniki generatorów prądu. Sprzęt został sprzedany, jego część trafiła w ręce miłośników militariów i starych technologii.
Historia obiektu sięga przełomu lat 1974 i 1975 - wtedy w Gdyni rozpoczęto prace nad obiektem, który w celu utajnienia otrzymał nazwę „Ośrodek Badawczy Sprzętu Łączności”. W rzeczywistości na początku lat 80. w Krąpiewie ruszyła budowa podziemnego Radiowego Centrum Nadawczego (RCN) o kryptonimie „Kotwica”. Znajduje się dziewięć metrów pod ziemią, zabezpiecza go niemal 2,5 metra zbrojonego betonu. Miał wytrzymać uderzenie bomby atomowej o sile 240 kiloton.
"Jantar" do Elbląga
Waldemar Matuszak poszukuje też chętnego na "Jantara", statek, który cumuje obecnie w bydgoskim Starym Porcie. Zbudowany w 1892 roku miał dość burzliwą historię. Ostatni generalny remont jednostka przeszła w latach 2006-2008. Od tego czasu jej portem macierzystym jest Bydgoszcz.
- Rozmowy trwają z muzeum w Elblągu, czyli w mieście, w którym statek zbudowano - stwierdza Matuszak.
