Lotnisko cywilne i wojskowe, Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 to nie są wymarzeni sąsiedzi. To jednak te firmy dają pracę kilkuset mieszkańcom.
<!** Image 2 align=right alt="Image 34182" sub="Taki widok nad Kapuściskami, Wyżynami i Białymi Błotami nie należy do rzadkości. Podchodzące do lądowania samoloty zrywają z łóżek mieszkańców osiedli. Specjaliści od hałasu radzą zmienić mieszkanie">Najwięcej skarg na samoloty posypało się pod koniec lipca. Hałasy zrywały z łóżek mieszkańców Kapuścisk, Wyżyn i Białych Błot.
- Obudziła się cała rodzina. Rano sąsiedzi opowiadali o podobnych wrażeniach. Dlaczego nasi zdobywcy przestworzy ćwiczą nad naszymi głowami? Poza tym, coraz częściej przez Wyżyny i Glinki do lądowania podchodzą samoloty pasażerskie - mówi pan Jan.
Latają nad makietami
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 oraz jednostka wojskowa twierdzą, że ich loty nie wiążą się z hałasami nad miastem.
<!** reklama left>- Stacjonują u nas te same śmigłowce, które wykorzystywane są w lotnictwie cywilnym. Poza tym, starty i lądowanie odbywają się po torze na południe od Białych Błot, a nie nad Bydgoszczą. Nie ma też mowy o lotach szkolnych nad blokami. Do tego celu służą makiety imitujące teren zurbanizowany na poligonach - zapewnia dowódca 2. Korpusu Obrony Powietrznej, generał brygady Tadeusz Kuziora.Władze Portu Lotniczego przekonują, że na samoloty cywilne też nikt nie powinien się skarżyć.
- Ścieżki podchodzenia do lądowania spełniają wszystkie kryteria pod względem bezpieczeństwa. Hałas nad Glinkami jest minimalny. Wyniki pokazały, że poziom hałasu jest jak w sanatorium. Więcej problemów sprawiają pewnie niektóre maszyny remontowane w WZL. Jednak trzeba mieć dużo złej woli, aby narzekać. Przecież to jeden z największych zakładów w Bydgoszczy - podkreśla prezes Portu Lotniczego w Bydgoszczy, Józef Lach.
Ratusz pracuje tymczasem nad stworzeniem mapy akustycznej Bydgoszczy.
Można wymienić okna
- To pierszy etap w walce z hałasem. Następnie programy ochrony odpowiedzą nam na pytanie, jakie środki ochrony należy zastosować. Wyniki wskażą też kierunki rozwoju lotniska i ewentalne prognozy planistyczne co do terenów wokół niego - wyjaśnia kierowniczka ratuszowego referatu pozwoleń i uwarunkowań środowiskowych, Beata Kempa.
Specjaliści od hałasu doraźnie radzą mieszkańcom wymianę okien. Jeśli to nie pomoże, najlepiej szukać nowego lokum. Sprzedając stary dom nie zarobimy jednak kokosów.
- W Bydgoszczy bliskość lotniska też ma przełożenie na ceny nieruchomości. Są to przede wszystkim domy znajdujące się po wschodniej stronie alei Jana Pawła II. Ich ceny mogą być mniejsze nawet do pięćdziesięciu procent - powiedział „Expressowi” pośrednik nieruchomości Nordhaus, Andrzej Sobek.
