Na placu budowy widać już ruch. W czwartek (13 lipca) chodnik i jezdnia były już rozkopane. Tymczasowy przystanek tramwajowy w kierunku Myślęcinka, gdzie zatrzymuje się teraz, m.in., autobus "Za T2", na czas robót znajduje się obecnie na wysokości Przychodni Gdańska. Stało się to kosztem kilku miejsc parkingowych. To, co zwróciło naszą uwagę, to fakt, że wiatę przy ul. Gdańskiej 94 okupują bezdomni.
Na ul. Gdańskiej oba wyniesione przystanki, zarówno w stronę Lasu Gdańskiego i centrum miasta, będą nieznacznie przesunięte bliżej ul. Zamoyskiego. Wykonawcą tej inwestycji jest wybrana w przetargu firma Affabre, która weszła na plac budowy w poniedziałek (10 lipca).
Jesienią dwa perony wiedeńskie na ul. Gdańskiej mają być gotowe
- Wykonawca chciał wykorzystać zamknięcie ruchu tramwajowego na Gdańskiej, które spowodowane jest przebudową kanalizacji deszczowej w kilku punktach na tej ulicy, oraz okres wakacji do zrealizowania jak największej części robót w obrębie torowiska - mówi Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. - Prace przebiegają zgodnie z planem. Inwestycja powstaje w trybie „Zaprojektuj i wybuduj".
Zgodnie z projektem wykonawca przebuduje pasy ruchu na jezdni po obu stronach torowiska oraz chodniki na wysokości zaprojektowanych przystanków. Nowe wiedeńskie perony przystankowe będą miały długość około 30 metrów.
Zakończenie całej inwestycji planuje się jesienią. Ulica w trakcie robót ma być przejezdna.
- Docelowo ulicę Gdańską wyposażymy w perony wiedeńskie na odcinku od pl. Teatralnego do ul. Kamiennej - mówi Tomasz Okoński. - Gotowa koncepcja, która była także przedmiotem konsultacji społecznych, zakłada budowę aż 13 przystanków wiedeńskich, w tym 12 (6 par) na Gdańskiej.
Przystanki wiedeńskie na ul. Gdańskiej poprawią bezpieczeństwo
Projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej na skrzyżowaniu z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary).
Na razie w Bydgoszczy jest tylko jeden przystanek wiedeński usytuowany przy placu Teatralnym. Został oddany do użytku we wrześniu 2019 r.
Przypomnijmy, że na przystankach wiedeńskich poziom podłogi w tramwaju jest prawie taki sam, jak wyniesionej jezdni. Rozwiązanie zdecydowanie ułatwia wsiadanie do pojazdów komunikacji miejskiej, ale co najważniejsze poprawia bezpieczeństwo. Wymusza bowiem na kierowcach ograniczenie prędkości przy wjeździe na obszar przystanku.
Zobacz wideo: Apel o oddawanie krwi
