Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rodzice sześciolatków badają zdolność swoich dzieci do nauki

Katarzyna Słomska
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne w Bydgoszczy w zeszłym roku wydały 31 opinii o odroczeniu rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne w Bydgoszczy w zeszłym roku wydały 31 opinii o odroczeniu rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego Thinkstock
W poradniach psychologiczno-pedagogicznych ruch. Rodzice sześciolatków sprawdzają, czy ich pociechy są gotowe do nauki w pierwszej klasie. Niektórzy idą z gotowym planem - dziecko ma dostać odroczenie.

Zgodnie z ustawą we wrześniu do szkół pójdą dzieci urodzone w pierwszym półroczu 2008 roku. Ich gotowość do nauki w pierwszej klasie ocenia przedszkole. Rodzice jednak mogą umówić dziecko na specjalne testy w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, które rozwieją ich wątpliwości, związane z tym, czy pociecha poradzi sobie w szkolnych murach.

To rodzice się boją, nie dzieci

- Rzeczywiście zainteresowanie diagnozą gotowości szkolnej jest ostatnio duże. - Codziennie odbieramy 2-3 telefony z pytaniem o badanie, teraz robimy zapisy już na koniec marca - mówi Dominika Bem, psycholog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Bydgoszczy. Na takie badanie rodzice mogą umówić dziecko niezależnie od opinii nauczyciela w przedszkolu.

- Niestety, w niektórych wypadkach rodzice zwracają się do nas nie po to, by sprawdzić gotowość dziecka do nauki, a z żądaniem wydania odroczenia - dodaje psycholog.

Stowarzyszenie Ratujmy Maluchy (które sprzeciwia się reformie obniżającej wiek szkolny) na swojej stronie internetowej zamieściło nawet konkretne porady, które informują, w jaki sposób zdobyć dla dziecka odroczenie od nauki.
Opinię o tym, czy nasza pociecha poradzi sobie w szkolnych ławach, wydają najpierw przedszkola. - My takie obserwacje dzieci przeprowadzamy trzy razy do roku: we wrześniu oraz w połowie i na końcu semestru - powiedziała „Expressowi” Ewa Turska-Pawlicka, dyrektorka Niepublicznego Przedszkola Ludzikowo. - Do 30 kwietnia mamy obowiązek przekazać rodzicom sporządzoną opinię o dziecku.

Co jest oceniane? - To, czy młody człowiek jest samodzielny, potrafi się ubrać, umyć, porozumiewa się z otoczeniem, mówi o swoich potrzebach. Ważne są nie tylko umiejętności społeczne, ale i gotowość emocjonalna - dodaje Ewa Turska-Pawlicka.
Badanie w poradni to dwa spotkania w różnych terminach, zarówno z psychologiem jak i pedagogiem. - Bierzemy pod uwagę rozwój umysłowy, rozumowanie logiczne, analizę i syntezę słuchowo-wzrokową. Sprawdzamy również orientację kierunkową i, chyba najważniejsze - sferę emocjonalną - informuje Dominika Bem.

Zbyt mali na ciężkie tornistry

Są pewne symptomy w zachowaniu dziecka, które szczególnie powinny zwrócić uwagę rodzica. - Przede wszystkim jest to niechęć do rozłąki z mamą i tatą. Płaczliwość, nieradzenie sobie z porażką i z ocenianiem - mówi psycholog Dominika Bem. - Ale w grę wchodzi także rozwój fizyczny - małe i drobne dzieci mogą zwyczajnie nie poradzić sobie z noszeniem ciężkiego plecaka.

- Poradnie psychologiczno-pedagogiczne w Bydgoszczy w zeszłym roku wydały 31 opinii o odroczeniu rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego (w tym 10 dzieci niepełnosprawnych). W tym roku wydano jedną taką opinię. Wpłynęło 10 wniosków o odroczenie, 32 wnioski o wydanie opinii o dojrzałości emocjonalnej, a 121 osób umówiło się na badanie dotyczące gotowości szkolnej - podaje bydgoski wydział edukacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!