Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reforma to nie kaprys

Przemysław Łuczak
Wczoraj ruszyła kampania informacyjna, przekonująca o konieczności podniesienia wieku emerytalnego do 67 lat. Potrwa dwa tygodnie.

Wczoraj ruszyła kampania informacyjna, przekonująca o konieczności podniesienia wieku emerytalnego do 67 lat. Potrwa dwa tygodnie.

Zważywszy na atmosferę wokół proponowanej przez rząd reformy, kampania informacyjna wydaje się niezbędna. A jest kogo przekonywać.

Mniej więcej 80 proc. Polaków jest przeciwnych wydłużaniu aktywności zawodowej, rządowi na łeb na szyję spada poparcie społeczne, a opozycja zbija punkty na proponowanej reformie. Natomiast związki zawodowe tak łatwo nie chcą zrezygnować z umożliwienia wszystkim obywatelom wypowiedzenia się na ten temat w powszechnym referendum, choć Sejm niedawno odrzucił wniosek o jego przeprowadzenie. Niedługo z podobnym wnioskiem ma wystąpić SLD. Pytanie, czy zaplanowana na dwa tygodnie zmasowana kampania informacyjna będzie w stanie przekonać do reformy choćby część z nieprzekonanych? Odpowiedź poznamy w końcu kwietnia.

W przeprowadzonych badaniach opinii publicznej ponad 70 proc. Polaków opowiedziało się za przeprowadzeniem kampanii informacyjnej, poświęconej zmianom w emeryturach - powiedział minister pracy i polityki społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz, tłumacząc powody jej zorganizowania. - Kampania zakłada kilka etapów. Na początek ruszamy z dwoma spotami w telewizji, stroną internetową, poświęconą reformie oraz uruchamiając specjalną infolinię.

<!** reklama>Na infolinię 801 88 99 44 można dzwonić od poniedziałku do soboty od 8 do 18. Na pytania odpowiadać będą rządowi konsultanci. Natomiast strona internetowa www.emerytura.gov.pl, zawierająca pełen pakiet informacji na temat reformy, dostępna będzie oczywiście przez całą dobę. Znajdują się tam m.in. odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania oraz kalkulator emerytalny, dzięki któremu każdy będzie mógł sobie wyliczyć miesiąc i rok swojego przejścia na emeryturę. Wykorzystane zostaną również media społecznościowe - Facebook. Twitter, Blip oraz YouTube. Do odwiedzin na emerytalnej stronie internetowej zachęca na Facebooku sam premier Donald Tusk, mówiąc: - Zależy nam, żeby przeprowadzić z wami szczerą i otwartą rozmowę... (&) Ten profil jest właśnie po to, byście mogli dowiedzieć się więcej o pracach rządu, rozwiać swoje wątpliwości i rozmawiać z nami.

W kampanię informacyjną zaangażowano kilka resortów: pracy, finansów, obrony narodowej, spraw wewnętrznych, sprawiedliwości oraz Kancelarię Prezesa Rady Ministrów i ZUS.

Rozpoczęcie kampanii pochwaliła marszałek Sejmu Ewa Kopacz. - Dzięki temu do każdego z nas powinna dotrzeć jak największa doza informacji, zarówno tej złej, jak i dobrej, ale zawsze rzetelnej - powiedziała podczas konferencji prasowej.

Pierwszy spot zatytułowany „Demografia” ma odpowiedzieć na pytanie, dlaczego rząd robi reformę, polegającą głównie na podniesieniu wieku emerytalnego do 67 lat. - Jeszcze 30 lat temu polska rodzina była inna niż teraz, ludzie żyli krócej, ale mieliśmy wyż demograficzny- przemawia do nas lektor. Teraz żyjemy dłużej, mamy mniej dzieci, a na rynek pracy wchodzi wyż demograficzny, więc brakuje miejsc pracy. Za 30 lat co drugi Polak będzie miał więcej niż 50 lat, liczba osób w wieku produkcyjnym spadnie o 5 milionów i nie będzie miał kto zapracować na emerytury. Więc „reforma to nie kaprys, to konieczność”.

Drugi spot, nazwany „Stopniowość”, ma rozwiać obawy przed podniesieniem wieku emerytalnego. - Nie ma się czego bać, bo tak naprawdę dłużej popracują dopiero nasze dzieci i wnuki - tak brzmi konkluzja.

Projekt reformy jest już gotowy. Mężczyźni mają przechodzić na emeryturę w wieku 67 lat od 2020 r., a kobiety od 2040 r. Cel będzie osiągany stopniowo - co cztery miesiące wiek będzie przedłużany o 1 miesiąc. Kobiety mające 62 lata i minimum 35-letni staż pracy będą mogły skorzystać z emerytury częściowej, a mężczyźni w wieku 65 lat z co najmniej 40-letnim okresem płacenia składek. Jak donosi „Rzeczpospolita”, w projekcie nie ma regulacji dotyczących skladek emerytalnych kobiet na urlopach wychowawczych - samozatrudnionych i ubezpieczonych w KRUS. Znajdą się one w osobnym akcie prawnym.

Warto wiedzieć

  • Infolinia - pod numer 801 88 99 44 można dzwonić od poniedziałku do soboty w godz. 8-18.
  • Strona internetowa - www.emerytura.gov.pl
  • Spoty reklamowe w kilku kanałach telewizyjnych - TVP1, TVP2, Polsat, TVN i TVN24.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!