Licznik nie zna litości, a co z dostarczycielami mediów? Energetycy żonglują taryfami, gazownia podpowiada, jak oszczędzać i czeka na swoje pieniądze.
<!** Image 2 align=right alt="Image 113749" sub=" - I znowu powyżej stu złotych - medytuje nad rachunkiem z energetyki klientka firmy Enea. Licznik poboru energii elektrycznej kręci się zbyt szybko, ale zawsze można szukać oszczędności / Fot. Tadeusz Pawłowski">Coraz częściej suma na rachunku przyprawia o ciężki szok. Bydgoszczanie składają reklamacje. Nasza Czytelniczka przeraziła się na widok faktury za gaz. - 1,5 tysiąca za 50 dni? - łapie się za głowę kobieta. - To wychodzi 900 złotych za miesiąc. Skąd taki rachunek, skąd brać pieniądze? Piece mam sprawne, pod kontrolą. Składam reklamację do gazowni. Będę się starała ustalić indywidualny harmonogram spłat...
- Nie negocjujemy terminów płatności dla klientów indywidualnych - zapowiada Rafał Nowak, specjalista ds. sprzedaży i windykacji w Biurze Obsługi Klientów PGNiG Pomorskiego Oddziału Obrotu Gazem, Gazowni Bydgoskiej. - Obowiązuje termin płatności dwutygodniowy. Odbiorcy posiadający piece dwufunkcyjne powinni zaś regulować płatności zgodnie z przyjętym harmonogramem odczytów w grupie taryfowej W-3, w której liczniki klientów zużywające duże ilości paliwa (od 1200 do 8000 metrów sześc.) odczytywane są w odstępach miesięcznych, z wyłączeniem czerwca i sierpnia. Naszym „rabatem” są zróżnicowane ceny, obowiązujące dla klientów w zależności od grupy taryfowej (przyp. red. W-1 - 1,92 zł, W-2 - 1,80 zł, W-3 - 1,69 zł, W-4 - 1,66 zł).
<!** reklama>Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy podkreślają, że stawka za dostarczanie wody (3,81 zł) i odprowadzanie ścieków (4,23 zł) jest ustalona przez rajców miejskich, ale...
- Zdajemy sobie sprawę, że mogą się pojawić różne zaległości z opłacaniu rachunków - wyjaśnia Alicja Gołata z PR MWiK Bydgoszcz. - Uzgadniamy z dłużnikiem nie tylko wysokość rat, ale również czas, w którym należy spłacić zadłużenie. MWiK podpisały w tej sprawie stosowne porozumienia ze spółdzielniami mieszkaniowymi. Natomiast klienci mieszkający w domkach jednorodzinnych zostali podzieleni na dwie grupy. Dla jednej faktury wystawiane są w miesiącach parzystych, ale drugiej w nieparzystych, więc właściwie rachunki wysyłane są co dwa miesiące. Jest jeszcze jedna opcja. Można wejść na stronę internetową wodociągów, podać stan swojego wodomierza. Dopiero po tym fakcie wystawiana jest faktura.
Enea nie negocjuje, w indywidualnych dramatycznych przypadkach zgadza się na rozmowę o odroczeniu płatności, o ewentualnych ratach.
- Cena sprzedaży energii elektrycznej dla klienta indywidualnego, zużywającego w ciągu roku poniżej 1 GWh, nie podlega obecnie negocjacji - czytamy w internetowym poradniku firmy. - Klient indywidualny może natomiast skorzystać ze znajdującego się na naszej stronie internetowej symulatora taryfowego, który pomoże mu w sposób najbardziej optymalny dostosować taryfę do rodzaju oraz czasu użytkowania zainstalowanych w domu urządzeń, optymalizując tym samym koszty zużycia energii elektrycznej.
- Czy Enea będzie stosować promocje dla klientów, którzy nie skorzystali z prawa wyboru sprzedawcy? - pyta pani Barbara z Bydgoszczy. - Wprowadzenie promocji, w tym programów lojalnościowych przy sprzedaży energii, możliwe będzie dopiero po zwolnieniu Enei z obowiązku stosowania w rozliczeniach cen energii zatwierdzonych przez prezesa Urzędu Regulacji Energetycznej - odpowiada na to pytanie wirtualny doradca.
Żeby gaz nie uciekał
- ocieplenie budynku, wymiana okien, drzwi
- właściwa obsługa i regulacja kotła gazowego wraz z urządzeniem utrzymującym w pomieszczeniach temperaturę
- dostosowanie temperatury w kotle do zmian pogody
- ustawienie dogodnej temperatury za pośrednictwem regulatora w fazie nocnej i dziennej oraz uwzględnienie godzin przebywania w domu i poza nim (w przypadku ogrzewania gazowego), systematycze przeprowadzenie przeglądu (serwisu) urządzeń gazowych.
Klient nie płaci za prąd...
- sprzedawca wystawia fakturę z terminem płatności
- przy braku płatności w terminie czeka miesiąc na zapłatę
- powiadamia odbiorcę o zamiarze wypowiedzenia umowy i wyznacza dwa tygodnie na zapłatę bieżących i zaległych należności
- po upływie sześciu tygodni zleca dystrybutorowi zaprzestanie dostaw energii
- za powtórne przyłączenie trzeba zapłacić: 70 zł netto - gospodarstwo domowe, 140 zł - odbiorcy przemysłowi
- od zaległych należności dłużnicy zapłacą odsetki w wysokości 13 procent w skali roku
