Rośnie liczba użytkowników bankowości mobilnej
Trzeci kwartał 2022 roku przyniósł największe zmiany w bankowości mobilnej – wynika z najnowszego raportu Związku Banków Polskich „NetB@nk – bankowość internetowa, mobilna, płatności bezgotówkowe”. Na koniec III kwartału bieżącego roku liczba umów klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła ponad 41,5 mln. To 1,5 proc. wzrost w stosunku do II kwartału 2022. Jednak w porównaniu z danymi z roku ubiegłego – różnica wynosi ponad 7 proc. O nieco ponad 1 proc., wzrosła także liczba klientów logujących się do bankowości internetowej przynajmniej raz w miesiącu.
– Mamy 18,7 mln klientów, którzy korzystają z bankowości mobilnej, o 18 proc. więcej aniżeli po trzech kwartałach roku ubiegłego – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich. – Na podkreślenie zasługuje także fakt, że 12,5 mln z tych klientów do swojego bankowania wykorzystuje wyłącznie bankowość mobilną – dodaje.
Zdaniem eksperta można powiedzieć, że „nowoczesność tego rozwiązania oraz oferta uwzględniająca także pozytywne doświadczenia klientów, spowodowały szybki rozwój bankowości mobilnej i wzrost ilości klientów”. Kiciński przyznaje, że klienci poszukują nowych funkcjonalności. Ekspert, powołując się na badanie Deloitte z tego roku podaje, że 6 polskich banków jest uznawanych za światowych liderów w dziedzinie nowoczesnej bankowości. - Właśnie bankowość mobilna była bardzo wysoko oceniona - mówi.
Spadki średniej wartości przelewów
Z raportu ponadto wynika, że w III kwartale 2022 roku zaobserwowano spadki w przypadku średniej wartości przelewu klienta indywidualnego. – Obecnie średnia wartość przelewu wynosi 1128,53 zł, w stosunku do poprzedniego kwartału wartość ta zmniejszyła się o ponad 3,5 proc. – wskazują autorzy raportu. W III kwartale bieżącego roku zanotowano także ponad 4,6 proc. spadek średniej wartości rozliczeń na jednego aktywnego klienta. – Wartość ta zmalała do 6558,40 zł w stosunku do 6877,34 zł w II kwartale 2022 roku – podano.
Niewielkie wzrosty bankowości internetowej w sektorze MŚP
Obecnie ponad 3,4 mln klientów posiada dostęp do bankowości elektronicznej - liczba ta wzrosła o niemal 1 proc. w stosunku do II kwartału 2022. Nieznacznie wzrosła także liczba przedsiębiorców korzystających z bankowości internetowej – blisko 2,3 mln klientów z sektora MŚP.
W III kwartale 2022 zaobserwowano znaczny wzrost średniej wartości przelewu z tego sektora. – Średnia wartość przelewu na koniec III kwartału wynosiła 6553 zł, to o ponad 400 zł więcej niż w ubiegłym kwartale – podano.
Zdaniem Kicińskiego, dane dotyczące wzrostu średniej wartości przelewu w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw wynikają niewątpliwie z sytuacji gospodarczej w kraju. – W warunkach rosnącej inflacji wzrastają ceny towarów i usług, za które przedsiębiorcy płacą w formie elektronicznej – wyjaśnia.
- Podwyżki pensji w sieciach handlowych. Nawet kilkaset złotych miesięcznie w górę
- Wkrótce będzie duży problem z kupnem nowego mieszkania? Branża ma problemy
- Ile wynosi średnia krajowa w Polsce? GUS opublikował najnowsze dane
- Dobre wieści dla pracowników. Co drugi przedsiębiorca planuje podwyżki w 2023 r
Wzrost liczby przelewów natychmiastowych
Dane za III kwartał 2022 roku dotyczące płatności bezgotówkowych, pochodzące z Krajowej Izby Rozliczeniowej, pokazują znaczne zmiany w systemie rozliczeniowym Express Elixir. Tym razem o ponad 11 proc. – Do blisko 60 milionów sztuk wzrosła liczba odnotowanych przelewów natychmiastowych. Oznacza to wzrost o ponad 81 proc. względem poprzedniego roku. Trzeci kwartał 2022 przyniósł także wzrost wartości transakcji o blisko 9 – zauważają eksperci.