Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przeprawa promowa w Czarnowie zalana przez Wisłę. Zobacz zdjęcia z drona

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Paweł Kaniak
Paweł Kaniak
Okolica przy przeprawie promowej znalazła się pod wodą
Okolica przy przeprawie promowej znalazła się pod wodą Grzegorz Olkowski
Wisła zalała przyczółki przeprawy promowej między Solcem Kujawskim a Czarnowem. Pod wodą znalazła się też droga dojazdowa. - Cała ta inwestycja jest śmiechu warta - komentują okoliczni mieszkańcy. Z ekspertyzy hydrologicznej wykonanej dla przeprawy promowej wynika że równina zalewowa pod Czarnowem i Solcem Kujawskim znajduje się pod wodą średnio 7 dni w roku.

Niektórzy mieszkańcy Czarnowa (gmina Zławieś Wielka) nie kryją rozczarowania przeprawą promową, która powstała w tej miejscowości oraz na drugim brzegu Wisły - w Solcu Kujawskim. Zwracają uwagę, że najpierw poziom rzeki był zbyt niski, żeby prom mógł w ogóle pływać, a teraz woda podniosła się tak wysoko, że całkowicie zalana została zbudowana niedawno infrastruktura. - W obecnej sytuacji prom nie ma gdzie zacumować, bo wszystko jest pod wodą - komentują.

Sytuacja hydrologiczna równiny zalewowej pod Czarnowem i Solcem Kujawskim

O sytuacji zalewowej tych terenów pisaliśmy pod koniec 2021 roku, gdy jeszcze trwała budowa drogi do przyczółków przeprawy promowej przez Wisłę na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa. Przytaczaliśmy wtedy słowa profesora Zygmunta Babińskiego z Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, który był współautorem ekspertyzy hydrologicznej przeprawy promowej.

Wisła zalała przeprawę promową - mamy zdjęcia z drona

- Z naszych analiz, a braliśmy pod uwagę ostatnie 40 lat, wynika że równina zalewowa pod Czarnowem i Solcem Kujawskim znajduje się pod wodą średnio 7 dni w roku. W ciągu tych 40 lat wystąpiło 45 fal wezbraniowych, które można nazwać powodziowymi, z częstotliwością od zera do czterech w roku, z czasem trwania od 2 do 49 dni, przeciętną 7 dni. To jednak niedługo w perspektywie całego roku - komentował wówczas prof. Zygmunt Babiński.

- Oczywiście są takie lata, gdy droga (droga wojewódzka nr 249 - red.) w ogóle nie jest zalewana, ale i takie, gdy jest pod wodą wiele dni. Wspomnę roku 2010, gdy równina, a wraz z nią droga, były zalane właśnie przez 49 dni - dodał prof. Babiński.

Naukowiec zapewniał, że droga, lokalizacja i wykonanie przyczółków promowych jest zgodne z prawem i spełnia wymogi techniczne i nie ma powodów do obaw o ich funkcjonowanie.

Prom nie mógł pływać. Pogłębiali Wisłę

Pod koniec 2022 roku Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego w Warszawie S.A. wykonywało przy przeprawie promowej prace związane z bagrowaniem, czyli wydobywaniem piasku i pogłębianiem dna Wisły. Prace związane z pogłębianiem zostały zlecone ze względu na utrzymujący się niski stan Wisły, co uniemożliwiało rozruch promu. Umowa przewidywała bagrowanie w rejonach przyczółków w Solcu Kujawskim i Czarnowie oraz w rejonie toru wodnego pomiędzy przyczółkami.

Jak informował Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, przed bagrowaniem wykonano aktualne pomiary barymetryczne określające głębokość odcinka rzeki i grubość osadów. Zapytaliśmy ZDW w Bydgoszczy, jakie efekty przyniosły te prace oraz kiedy można spodziewać się uruchomienia regularnego kursowania promu. Na odpowiedź czekamy.

"Flisak" czeka w Solcu Kujawskim

Prom "Flisak" wybudowany przez firmę Techno Marine z Malborka cumuje w Solcu Kujawskim. Firma Techno Marine zgodnie z zamówieniem jest odpowiedzialna za obsługę promu w czteromiesięcznym okresie próbnym (podczas tzw. rozruchu eksploatacyjnego). Po tym okresie powinien zostać wybrany operator przeprawy promowej.

W ramach inwestycji przebudowano drogę wojewódzką po stronie Solca i Czarnowa na odcinku 2,3 km. Powstały od podstaw konstrukcje dróg, parkingów, zatok autobusowych i przyczółków (każdy wyposażony w dwa stanowiska promowe). Od strony Solca dodatkowo wybudowano wzdłuż ulicy Żeglarskiej chodnik, przejścia dla pieszych i kanalizację deszczową. Poprawiono geometrię skrzyżowań ulic Żeglarskiej z Bydgoską i Kościuszki. Ułożono na tych ulicach nowe nawierzchnie. Firma Techno Marine zbudowała prom i dostarczyła go do Solca Kujawskiego. Wartość całej inwestycji (przyczółki, drogi i prom) to prawie 21 mln zł. Do tego należy doliczyć koszt bagrowania, który wynosi 862 539,04 zł brutto.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera