Prace przy rozbiorze kładki oraz budowie nowych przejść ruszyły w połowie kwietnia. Inwestycja zgodnie z planem została zakończona w sierpniu. Przeprawa z Wyżyn zniknęła na samym początku robót, jeszcze przed majówką. – W miejscu starej kładki powstały przejścia na poziomie jezdni. Wydłużone zostały perony tramwajowe. Przy przejściach zamontowaliśmy też podpórki rowerowe – informuje Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
– Zadanie realizowaliśmy przede wszystkim z myślą o seniorach i osobach z niepełnosprawnościami. Nowe rozwiązania ułatwią teraz korzystanie z przystanków tramwajowych. Lepiej połączyliśmy też wcześniej wybudowane drogi rowerowe – dodano w komunikacie.
Kładka została zastąpiona przejściami dla pieszych na poziomie jezdni. W piątek uruchomiono zamontowaną wcześniej sygnalizację świetlną, która jak obiecują drogowcy będzie skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej. Mieszkańcy, którzy byli za budową nowej kładki, przekonywali, że nowe rozwiązanie spowoduje większe trudności z przejazdem przez tę część miasta.
W ramach inwestycji wydłużono perony tramwajowe oraz przesunięto zatoki autobusowe. W przypadku tej w kierunku skrzyżowania z Magnuszewską nie zadbano jednak o to, aby wymienić starą nierówną kostkę. Nowe nawierzchnie powstawały w standardach uzgodnionych z rowerzystami (asfaltowe drogi rowerowe) i pieszymi (płyty chodnikowe). Przy przejściach zamontowano podpórki rowerowe, takie jak przy ul. Perłowej i nowych mostach nad Brdą.
Kładka zniknęła, więc nie będzie jej także w nazwie przystanku. Od września autobusy i tramwaje będą zatrzymywały się przy Wojska Polskiego-T. Boya-Żeleńskiego. – Po uruchomieniu sygnalizacji, na bieżąco będziemy monitorować sytuację na tym odcinku, aby w pełni zoptymalizować ustawienia nowych świateł i dostosować je do natężeń ruchu – deklarują drogowcy.
Teraz czas na prace odbiorowe. Wykonawcą inwestycji była firma Kormost. Koszt całego zadania to blisko 3,6 mln zł. Zadanie realizowane było w formule projektuj i buduj. Celem inwestycji było ułatwienie korzystania z przystanków tramwajowych osobom starszym i z niepełnosprawnościami.
Zdania podzielone
Wiosną 2022 roku przeprowadzono w sprawie kładki konsultacje społeczne. Mieszkańcy opowiedzieli się za nową konstrukcją – zagłosowało za tym rozwiązaniem 1648 osób, przy 958 głosach na przejście dla pieszych. Drogowcy tłumaczyli, że decyzję o rozbiórce podjęli po analizie wielokryterialnej, uwzględniając głosy wielu organizacji społecznych, które opowiadały się za rozbiórkę.
Kładkę na ul. Wojska Polskiego wraz z torowiskiem tramwajowym pomiędzy Wyżynami i ul. Karpacką zaprojektowano w 1981 roku. Konstrukcja powstała trzy lata później. Nie uwzględniono wówczas potrzeb rowerzystów, osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Przejścia dla pieszych mają ułatwić przemieszczanie się między przystankami autobusowymi i tramwajowymi.
