https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

- Planowane zmiany są dobre - uważa egzaminator w bydgoskim WORD. Co na to kierowcy?

Maciej Pietrzak, Paweł Smoliński
Od początku przyszłego roku policjanci będą karać kierowców za wszystkie grzechy popełnione na drodze na podstawie nowego taryfikatora
Od początku przyszłego roku policjanci będą karać kierowców za wszystkie grzechy popełnione na drodze na podstawie nowego taryfikatora Sławomir Kowalski
Od przyszłego roku zacznie obowiązywać nowy taryfikator punktów karnych dla kierowców. MSWiA właśnie dopracowuje projekt zmian w mandatach. Ponadto od stycznia dodatkowe szkolenia będą musieli przechodzić świeżo upieczeni kierowcy.

Od nowego roku kierowców czekają duże zmiany. MSWiA konsultuje właśnie z innymi resortami projekt rozporządzenia, dotyczącego zmiany taryfikatora mandatów. Według zapewnień, nowa koncepcja ma zracjonalizować stawki punktów karnych, a nie je zaostrzyć. Na czym będą polegać nowości w taryfikatorze?

Punkty karne przyznawane będą za kilka wykroczeń, które dotychczas nie były nimi objęte - 5 punktów od nowego roku kierowca dostanie m.in. za jazdę po chodniku oraz wyprzedzanie z niewłaściwej strony. Podniesione zostaną także kary za inne przewinienia. Za parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych nieuprawniony kierowca otrzyma 7, a nie 5 punktów, jak obecnie. 4 zamiast 2 punktów grozić będzie za niezapięcie pasów i brak kasku na motorze, a 2 zamiast 1 za niezatrzymanie się przed znakiem „Stop”.

Ostatnia z najważniejszych zmian dotyczy tego, że w niektórych kategoriach za popełnienie kilku wykroczeń jednocześnie punkty nie będą się sumować, jak to jest obecnie. Tak więc jeśli np. kierowca naruszy przepisy, wyprzedzając inny pojazd na lub bezpośrednio przed przejściem dla pieszych i dodatkowo na podwójnej linii ciągłej (w sumie 15 pkt karnych), to otrzyma tylko punkty za niżej oceniane wykroczenie - w tym przypadku 5 pkt. Obecnie w ciągu roku uzbierać można maksymalnie 24 punkty karne. Przekroczenie tego limitu skutkuje koniecznością powtórzenia egzaminu na prawo jazdy. Każdy, kto jest blisko tej niebezpiecznej granicy, może też raz na pół roku zapisać się na kurs reedukacyjny w wybranym przez siebie wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego. Po odbyciu kursu z konta kierowcy zdejmowane jest 6 punktów.

Co o nowym taryfikatorze sądzą kierowcy?

- Słyszałem, że trzy razy więcej punktów karnych będzie można dostać za stłuczkę na drodze wewnętrznej niż za niezatrzymanie się przed znakiem stopu. To przecież kpina. Wszystko chcą odwrócić do góry nogami. Za poważne wykroczenia będą małe kary - oburza się Ryszard Wyszkowski z Bydgoszczy, od 30 lat zawodowy kierowca.

Janusz Popiel ze Stowarzyszenia Pomocy Poszkodowanym w Wypadkach i Kolizjach Drogowych „Alter Ego” nazywa planowane zmiany sposobem na łatanie deficytu budżetowego, a ten, jak przypominamy, w przyszłym roku wyniesie rekordowo około 60 mld zł. Resort nie wyklucza zresztą, że stawki mandatów w przyszłym roku też pójdą w górę, bo są u nas najniższe w Europie. Tak zresztą miało już być na początku tego roku. Szacowano wtedy, że wyższe mandaty pozwolą na zwiększenie wpływów do budżetu o około 500 mln zł w ciągu pierwszych pięciu lat. Jesienią, jak wskazują eksperci, można się spodziewać powrotu tego tematu.

- Zaostrzanie kar to żaden bat na piratów drogowych. Problemem są zapadające na nich wyroki, w większości z zawieszeniem wykonania kary. Nawet zakazy prowadzenia pojazdów stosowane są okazjonalnie - mówi Janusz Popiel.

Od przyszłego roku szkolenia dodatkowe będą musieli przechodzić świeżo upieczeni kierowcy. Między 4 a 8 miesiącem od zdania egzaminu na prawo jazdy będą mieli oni obowiązek odbycia dwugodzinnego doszkalającego kursu teoretycznego w WORD oraz godzinnego szkolenia praktycznego w ośrodkach doskonalenia techniki jazdy. Przez pierwsze 8 miesięcy początkujący kierowcy nie będą też mogli m.in. przekraczać prędkości 50 km/godz. w terenie zabudowanym, 80 km/godz. poza nim i 100 km/godz. na autostradach i drogach ekspresowych.

- Te planowane zmiany są dobre - powiedział nam Sebastian Jasłowski, egzaminator w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Bydgoszczy. - Przybliżają funkcjonowanie naszych zasad ruchu drogowego do tych zachodnioeuropejskich, gdzie kierowcy po zdobyciu prawa jazdy obowiązkowo przechodzą tego typu szkolenia.

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotrek
A ile punktów karnych przewiduje taryfikator za brak krzyżyka na lusterku wstecznym?
k
killim
Mi się podoba. Za dowolne wykroczenie będę miał jeden punkt karny.
J
Jaa
Za parkowanie w miejscach niedozwolonych nikt nigdy nie egzekwował i nie egzekwuje więc jaka to różnica ??
K
Krzychu
Moi drodzy, chciałbym nadmienić, że "motor" można mieć w pralce toteż kosiarce. Za brak kasku można odpowiadać jeżdżąc na motocyklu.
S
Stefan
do kuh.Debilem to ty jesteś.W takim krótkim wpisie taka ilość błędów ortograficznych to "rekord świata".Co ty robiłeś na lekcjach jęz.polskiego?pix
k
kuh
za jaki ; STOP uwarzacie się zatrzymac ,przejazd kolejowy ,który od 10 lat jest nieczynny, brak cześć torów , a reszta toru jest zarosnieta trawą ,czy tam mam się zatrzymac ito jest zagrorzenie, ten kto takie rzeczy wymysla to jest debilem,albo jełopem . reszte niech sie domysli jakie mam zdanie o takich osobach co wymyslają takie głópie pszepisy
h
herbata
ministry !! od samego mieszania nie bedę slodsza
z
zvz
Do redaktora: teraz już nie zabierają prawa jazdy z przekroczenie 24pkt i nie ma tez kursow reedukacyjnych :)
R
Robert
No bardzo dobre myślenie a nie jak te barany
h
harry
pierwszy akapit jest bez sensu, gdyż zmiany juz obowiązują. za stop są 2 pkt, a za pasy 4
a
asa
Precz z Toruniem i z PIS! Milego dnia!
c
critu
Jeżeli 5 pkt, za wyprzedzanie z niewłaściwej strony czyli prawej, to powinno być 15 pkt za jazdę lewym pasem ruchu, gdy prawy jest wolny
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski