Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obowiązkowe wyposażenie aut. Jakie zmiany szykuje Unia Europejska?

ES-O, źródło: tvn24bis.pl
Obowiązkowe wyposażenie aut. Jakie zmiany szykuje Unia Europejska?
Obowiązkowe wyposażenie aut. Jakie zmiany szykuje Unia Europejska? Adam Wojnar
W czwartek, 21 lutego, komisja rynku wewnętrznego i ochrony konsumentów Parlamentu Europejskiego opowiedziała się za nałożeniem na producentów samochodów obowiązku wyposażenia wszystkich nowych modeli samochodów (niezależnie od ich wersji wyposażeniowej), w systemy ratujące życie.

Wdrożenie przepisów może okazać się rewolucyjne dla kierowców. Aktualnie za najnowocześniejsze systemy trzeba bardzo dużo dopłacić, są one dostępne głównie w najwyższych wersjach wyposażenie. Unia Europejska chce to zmienić!

- W 2017 roku 25,3 tysiąca osób zginęło na drogach europejskich, a 135 tysięcy zostało ciężko rannych. Polska ma bardzo niedobre statystyki. To wyposażenie, które teraz będzie obowiązkowe, bardzo poprawi tę sytuację - powiedziała dziennikarzom w Parlamencie Europejskim w Brukseli sprawozdawczyni projektu, europosłanka Róża Thun (PO).

Jak podaje tvn24 Komisja Europejska przedstawiła tą propozycję już w maju 2018 roku. Nowe obowiązkowe wyposażenie może ocalić ponad 7 tyś. osób i uniknąć prawie 39 tys. ciężki obrażeń w okresie pomiędzy 2020 a 2030 rokiem.

W jakie rozwiązania mają zostać wyposażone auta?

Lista rozwiązań technicznych, w które ma być wyposażone auto jest dość długa. Obowiązkowo w aucie pojawi się m.in. instalację umożliwiającą sprawdzenie trzeźwości kierującego (blokada alkoholowa), asystenta pasa ruchu, system wykrywania wypadku, sygnalizowanie awaryjnego hamowania, system ostrzegania przed przekraczaniem prędkości, a także czujniki ruchu wokół pojazdu powiązane z systemem awaryjnego hamowania.

- Dotychczas systemy te były dostępne dla ludzi zamożnych, bo można je było kupić jako dodatkowe wyposażenie samochodu i płaciło się za nie setki, jeśli nie tysiące euro. W tej chwili, jeśli Rada, czyli przedstawiciele państw członkowskich się na to zgodzą, bo jeszcze z nimi musimy negocjować, to będzie wyposażenie obowiązkowe w samochodach, tak jak pasy i poduszki bezpieczeństwa - tłumaczy Thun.

Samochody w podstawowym wyposażeniu miałby mieć montowane specjalne szyby i pokrywy silnika, które będą redukować obrażenia potrąconych (mają pochłaniać więcej energii niż obecnie podczas wypadku).

Ma zostać również poprawiona widoczność z kabiny kierowcy w samochodach ciężarowych i busach. Aktualnie dużym problemem są tzw. martwe punkty, przez które kierowcy mogą nie widzieć innych użytkowników dróg, którzy są za blisko ich pojazdu.

Kiedy nowe przepisy mają zostać wprowadzone?

Jak czytamy na tvn24 europosłowie komisji rynku wewnętrznego i ochrony konsumentów proponują, by producenci samochodów osobowych musieli wprowadzić te rozwiązania w 2021 roku. Jeśli chodzi o nowe modele ciężarówek, których jeszcze nie ma w produkcji, obowiązek taki zaczynałby się w roku 2024, natomiast w przypadku produkowanych obecnie modeli ciężarówek w 2028 roku.

Odłożenie w czasie wejścia obostrzeń w życie ma dać przemysłowi możliwość zwrotu dokonanych już inwestycji i przygotowanie się do zmian technologicznych. Negocjacje pojawią się jeszcze w połowie marca, jeśli głosowania w komisji rynku wewnętrznego i ochrony konsumentów nie podważy ponad 70 europosłów, a na to się nie zanosi.

Płaca minimalna wzrośnie od 2019 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!