https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy projekt to pomysł na powiązanie komunikacyjne miast prezydenckich w regionie

Sławomir Bobbe
Thinkstock
- Nie ma żadnej komunikacji między samorządem bydgoskim a marszałkiem województwa - uważa radny Andrzej Walkowiak.

Świadczyć o tym może pierwsza część listu prezydenta do marszałka w sprawie BiT City II, w którym Rafał Bruski żali się, że żadnego przedstawiciela Bydgoszczy nie włączono do Zespołu ds. Kujawsko-Pomorskiego Planu Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej.

- Wśród 19 osób wskazanych imiennie w zarządzeniu, do prac w zespole nad przedmiotowym planem, nie znajduję ani jednej, która posiadałaby wiedzę na temat stopnia przygotowania projektów drogowych i komunikacyjnych, przygotowanych przez miasto Bydgoszcz - zauważa prezydent. - Obawiam się, iż aspekt miejskich systemów transportowych Bydgoszczy, który z uwagi na rangę Bydgoszczy zostanie przedstawiony w Planie Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej w sposób marginalny i nieodzwierciedlający ani naszych potrzeb, ani naszego zaangażowania w przygotowanie do absorpcji unijnego wsparcia w ramach RPO. Proszę więc o powołanie do prac w zespole przedstawiciela Bydgoszczy.

Tak się jednak składa, że żaden z samorządów nie ma tam swojego przedstawiciela, nie tylko Bydgoszcz. - Zespół składa się z pracowników naszego urzędu, a jego prace mają charakter roboczy i wewnętrzny, dlatego nie biorą w nim udziału przedstawiciele samorządów, którzy będą naszymi potencjalnymi partnerami, kiedy przejdziemy do etapu konkretyzowania przedsięwzięć z grupy BiT City II - potwierdza Małgorzata Wiśniewska, wicedyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu.

- Marszałek zapewniał ze spokojem, że nie ma żadnych materialnych aspektów programu BiT City II. Powinniśmy być jednak czujni, niestety historia pokazała, że Bydgoszcz była wielokrotnie pomijana przy różnego rodzaju inwestycjach - zauważa Andrzej Walkowiak.

Jest się o co martwić, bo wiele wskazuje na to, że BiT City II nie będzie przeznaczony dla Bydgoszczy, tylko do pozostałych miast regionu. Przypomnijmy, że Bydgoszcz odniosła najwięcej korzyści z programu BiT City (inwestycje o wartości 733 milionów złotych).

- BiT City II jest w fazie koncepcji. To idea komunikacyjnych powiązań miast prezydenckich w regionie, plan realizacji zrównoważonego transportu miejskiego oraz chęć stworzenia jednej taryfy. Bardzo nam zależy, aby projekt BiT City II był realizowany i już dziś poszukujemy możliwości pozyskania na ten cel środków zewnętrznych - zapewnia Małgorzata Wiśniewska. - Doświadczenia pokazały, że Urząd Marszałkowski z powodzeniem pozyskał i wspólnie z partnerami zrealizował wiele przedsięwzięć w ramach BiT City. Bydgoszcz jest największym beneficjentem BiT City I.

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
do jana 2
Nie ma znaczenia bo u nas w Bydzi musza jeszcze zbudowac bardzo potrzebna linie tramwajowa przez Szwederowo i wzdluz ul. Kruszwickiej oraz ul. Kujawskiej - tam mieszkaja tysiace ludzi podczas gdy druga linia tramwajowa na Rubinkowo kolo Elena i Grebocin obslugiwalaby tylko post- industrialne ruiny dawnych fabryk i pare luzno zabudowanych osiedli willowych. U nas zas na Szwederowie mieszka 30 000 ludzi ktorzy czekaja na lepsze polaczenie z Centrum i Kapusciskami niz obecny autobus 79.
P
Prawda
Największym beneficjentem BiT City I w przeliczeniu na jednego mieszkańca, bo tak trzeba to rozpatrywać jest miasto Toruń.
J
JUż chcą budować
Władze Torunia chcą wybudować w ramach projektu BiT City II dwie nowe linie tramwajowe. Został ogłoszony już przetarg na opracowanie studium dla tej inwestycji. W dużej mierze te zadania inwestycyjne miałyby zostać sfinansowane z Unii Europejskiej. Dodatkowo Toruń liczy na modernizację kolejnych dworców kolejowych oraz zakup nowoczesnych autobusów i tramwajów.
W
W Toruniu już wiedzą
Miasto Toruń już w lutym tego roku ogłosiło przetarg na opracowanie studium wykonalności dla drugiej części projektu BiT City. W planach jest m.in. poprowadzenie tramwaju na Rubinkowo i zakup rekordowej liczby 70 ekologicznych autobusów oraz 25 tramwajów. - Wartość całego projektu ma wynieść 800 mln zł. Jest on zapisany w kontrakcie terytorialnym województwa. Jeśli więc są pieniądze na tego rodzaju przedsięwzięcia, to trzeba z nich skorzystać - mówi Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej m. Torunia.
W
W Toruniu już wiedzą
Miasto Toruń już w lutym tego roku ogłosiło przetarg na opracowanie studium wykonalności dla drugiej części projektu BiT City. W planach jest m.in. poprowadzenie tramwaju na Rubinkowo i zakup rekordowej liczby 70 ekologicznych autobusów oraz 25 tramwajów. - Wartość całego projektu ma wynieść 800 mln zł. Jest on zapisany w kontrakcie terytorialnym województwa. Jeśli więc są pieniądze na tego rodzaju przedsięwzięcia, to trzeba z nich skorzystać - mówi Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej m. Torunia.
s
sda
Na razie to z tego BiT-u Bydgoszcz jeszcze nie korzysta. Tramwaj do Fordonu jeszcze nie jeździ! Dworzec Główny jeszcze w budowie! Wschód w budowie! Bielawki, Laśna i Błonie jeszcze nie ruszone! A pociągi jak się spóźniały tak się spóźniają! A o słynnym już bilecie metropolitalnym lepiej nie wspominać. Jak urzędasy marszałka za coś się biorą to tylko w myśl zasady: "co by tu jeszcze spieprzyć panowie, co by tu jeszcze spierzyć!"
J
Jan2
{rzeczytaj dziecko jeszcze raz i pomyśl.
Bydg. otrzymała z BiTu ponad 50 % wszystkich mfunduszy.
Reszta po 5 - 10 % tego co Bydgoszcz. Mało?
Tramwaj do Fordonu to ponad 359 mln.
A remont dworców /bez Bydg. Gł./ to też mało?
Ulice i dogi, też mało?
Bydgoszcz z BiTu skorzystała najwięcej.
c
całbecki POwinien odejść
Jego POmysła już wiemy czym się zakończyły. Największe miasto regionu okradane na rzecz miasteczka Toruń, region gorszy niż ściana wschodnia a on nadal się szarogęsi?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski