Nowy projekt to pomysł na powiązanie komunikacyjne miast prezydenckich w regionie

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Thinkstock
- Nie ma żadnej komunikacji między samorządem bydgoskim a marszałkiem województwa - uważa radny Andrzej Walkowiak.

Świadczyć o tym może pierwsza część listu prezydenta do marszałka w sprawie BiT City II, w którym Rafał Bruski żali się, że żadnego przedstawiciela Bydgoszczy nie włączono do Zespołu ds. Kujawsko-Pomorskiego Planu Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej.

- Wśród 19 osób wskazanych imiennie w zarządzeniu, do prac w zespole nad przedmiotowym planem, nie znajduję ani jednej, która posiadałaby wiedzę na temat stopnia przygotowania projektów drogowych i komunikacyjnych, przygotowanych przez miasto Bydgoszcz - zauważa prezydent. - Obawiam się, iż aspekt miejskich systemów transportowych Bydgoszczy, który z uwagi na rangę Bydgoszczy zostanie przedstawiony w Planie Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej w sposób marginalny i nieodzwierciedlający ani naszych potrzeb, ani naszego zaangażowania w przygotowanie do absorpcji unijnego wsparcia w ramach RPO. Proszę więc o powołanie do prac w zespole przedstawiciela Bydgoszczy.

Tak się jednak składa, że żaden z samorządów nie ma tam swojego przedstawiciela, nie tylko Bydgoszcz. - Zespół składa się z pracowników naszego urzędu, a jego prace mają charakter roboczy i wewnętrzny, dlatego nie biorą w nim udziału przedstawiciele samorządów, którzy będą naszymi potencjalnymi partnerami, kiedy przejdziemy do etapu konkretyzowania przedsięwzięć z grupy BiT City II - potwierdza Małgorzata Wiśniewska, wicedyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu.

- Marszałek zapewniał ze spokojem, że nie ma żadnych materialnych aspektów programu BiT City II. Powinniśmy być jednak czujni, niestety historia pokazała, że Bydgoszcz była wielokrotnie pomijana przy różnego rodzaju inwestycjach - zauważa Andrzej Walkowiak.

Jest się o co martwić, bo wiele wskazuje na to, że BiT City II nie będzie przeznaczony dla Bydgoszczy, tylko do pozostałych miast regionu. Przypomnijmy, że Bydgoszcz odniosła najwięcej korzyści z programu BiT City (inwestycje o wartości 733 milionów złotych).

- BiT City II jest w fazie koncepcji. To idea komunikacyjnych powiązań miast prezydenckich w regionie, plan realizacji zrównoważonego transportu miejskiego oraz chęć stworzenia jednej taryfy. Bardzo nam zależy, aby projekt BiT City II był realizowany i już dziś poszukujemy możliwości pozyskania na ten cel środków zewnętrznych - zapewnia Małgorzata Wiśniewska. - Doświadczenia pokazały, że Urząd Marszałkowski z powodzeniem pozyskał i wspólnie z partnerami zrealizował wiele przedsięwzięć w ramach BiT City. Bydgoszcz jest największym beneficjentem BiT City I.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
do jana 2

Nie ma znaczenia bo u nas w Bydzi musza jeszcze zbudowac bardzo potrzebna linie tramwajowa przez Szwederowo i wzdluz ul. Kruszwickiej oraz ul. Kujawskiej - tam mieszkaja tysiace ludzi podczas gdy druga linia tramwajowa na Rubinkowo kolo Elena i Grebocin obslugiwalaby tylko post- industrialne ruiny dawnych fabryk i pare luzno zabudowanych osiedli willowych. U nas zas na Szwederowie mieszka 30 000 ludzi ktorzy czekaja na lepsze polaczenie z Centrum i Kapusciskami niz obecny autobus 79.

P
Prawda

Największym beneficjentem BiT City I w przeliczeniu na jednego mieszkańca, bo tak trzeba to rozpatrywać jest miasto Toruń.

J
JUż chcą budować

Władze Torunia chcą wybudować w ramach projektu BiT City II dwie nowe linie tramwajowe. Został ogłoszony już przetarg na opracowanie studium dla tej inwestycji. W dużej mierze te zadania inwestycyjne miałyby zostać sfinansowane z Unii Europejskiej. Dodatkowo Toruń liczy na modernizację kolejnych dworców kolejowych oraz zakup nowoczesnych autobusów i tramwajów.

W
W Toruniu już wiedzą

Miasto Toruń już w lutym tego roku ogłosiło przetarg na opracowanie studium wykonalności dla drugiej części projektu BiT City. W planach jest m.in. poprowadzenie tramwaju na Rubinkowo i zakup rekordowej liczby 70 ekologicznych autobusów oraz 25 tramwajów. - Wartość całego projektu ma wynieść 800 mln zł. Jest on zapisany w kontrakcie terytorialnym województwa. Jeśli więc są pieniądze na tego rodzaju przedsięwzięcia, to trzeba z nich skorzystać - mówi Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej m. Torunia.

W
W Toruniu już wiedzą

Miasto Toruń już w lutym tego roku ogłosiło przetarg na opracowanie studium wykonalności dla drugiej części projektu BiT City. W planach jest m.in. poprowadzenie tramwaju na Rubinkowo i zakup rekordowej liczby 70 ekologicznych autobusów oraz 25 tramwajów. - Wartość całego projektu ma wynieść 800 mln zł. Jest on zapisany w kontrakcie terytorialnym województwa. Jeśli więc są pieniądze na tego rodzaju przedsięwzięcia, to trzeba z nich skorzystać - mówi Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej m. Torunia.

s
sda

Na razie to z tego BiT-u Bydgoszcz jeszcze nie korzysta. Tramwaj do Fordonu jeszcze nie jeździ! Dworzec Główny jeszcze w budowie! Wschód w budowie! Bielawki, Laśna i Błonie jeszcze nie ruszone! A pociągi jak się spóźniały tak się spóźniają! A o słynnym już bilecie metropolitalnym lepiej nie wspominać. Jak urzędasy marszałka za coś się biorą to tylko w myśl zasady: "co by tu jeszcze spieprzyć panowie, co by tu jeszcze spierzyć!"

J
Jan2

{rzeczytaj dziecko jeszcze raz i pomyśl.
Bydg. otrzymała z BiTu ponad 50 % wszystkich mfunduszy.
Reszta po 5 - 10 % tego co Bydgoszcz. Mało?
Tramwaj do Fordonu to ponad 359 mln.
A remont dworców /bez Bydg. Gł./ to też mało?
Ulice i dogi, też mało?
Bydgoszcz z BiTu skorzystała najwięcej.

c
całbecki POwinien odejść

Jego POmysła już wiemy czym się zakończyły. Największe miasto regionu okradane na rzecz miasteczka Toruń, region gorszy niż ściana wschodnia a on nadal się szarogęsi?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3