Nie chcesz złapać kleszcza? Nie zabieraj smartfona do lasu - radzą naukowcy z Polski i Słowacji

online za Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Naukowcy z polskich i słowackich uczelni ostrzegają, że posiadanie  przy sobie smartfona zwiększa ryzyko "złapania" kleszcza.
Naukowcy z polskich i słowackich uczelni ostrzegają, że posiadanie przy sobie smartfona zwiększa ryzyko "złapania" kleszcza. Sławomir Kowalski
Sezon kleszczy, niestety już się rozpoczął. Wybierając się do lasu, pamiętajmy, żeby odpowiednio zabezpieczyć się przed tymi pajęczakami, aby zminimalizować ryzyko ukąszenia i zarażenia się odkleszczowym zapaleniem mózgu czy boreliozą. Naukowcy z polskich i słowackich uczelni ostrzegają, że posiadanie przy sobie smartfona zwiększa ryzyko "złapania" kleszcza.

Naukowcy ostrzegają - komórki przyciągają kleszcze

Idziesz pobiegać do lasu? Marzy Ci się piknik w parku? Jeśli nie chcesz złapać kleszcza, lepiej nie bierz ze sobą telefonu. Najnowsze badania pokazują, że kleszcze, zwłaszcza te będące nosicielami groźnych patogenów, są przyciągane przez promieniowanie elektromagnetyczne o częstotliwości 900 MHz - informuje wpis na fanpejdżu Uniwersystetu Przyrodniczego w Poznaniu.

zobacz

Winne promieniowanie elektromagnetyczne

Dotychczas naukowcy odkryli negatywny wpływ promieniowania elektromagnetycznego na dziesiątki gatunków bakterii, zwierząt i roślin. EMF oddziałuje na komórki jak i całe organizmy zwierząt i ludzi, powodując m.in. aktywację stresu oksydacyjnego, zmianę metabolizmu komórkowego, zakłócanie aktywności niektórych enzymów, zmianę odpowiedzi immunologicznych, wpływanie na ekspresję DNA oraz zakłócanie funkcji układu nerwowego, sercowo-naczyniowego i rozrodczego. Utworzono nawet określenie „zanieczyszczenie elektromagnetyczne”, mające podkreślać wszechobecność tego czynnika w środowisku i jego wpływ na organizmy.

Służby ostrzegają przed żmijami:

Wakacje to czas kiedy w lesie łatwiej możemy spotkać ich „naturalnych” mieszkańców. Wśród tych zwierząt nie brakuje węży. Jednymi z nich są żmije. Dla człowieka spotkanie ze żmiją zygzakowatą może być groźne. Przypomnijmy, że to jedyny jadowity gatunek węży, żyjący w Polsce. Te zmiennocieplne zwierzęta bardzo lubią się wygrzewać na słońcu. Przed żmijami ostrzegają służby leśne i miejskie w całej Polsce. Podpowiadamy, jak wygląda żmija zygzakowata, jak uniknąć jej ataku i co robić, gdy ukąsi człowieka >>>Uwaga na żmije<script class="XlinkEmbedScript" data-width="1280" data-height="720" data-url="//get.x-link.pl/0b7b168a-9431-944a-2ea5-37cb8ada3e81,83600edb-0df6-db80-4a5f-bc7092a51300,embed.html" type="application/javascript" src="//prodxnews1blob.blob.core.windows.net/cdn/js/xlink-i.js?v1"></script>(źródło TVN/X-News)

Uwaga na żmiję zygzakowatą! Latem wzrosło ryzyko spotkania t...

Plaga kleszczy przez promieniowanie?

Z najnowszych badań zespołu polsko-słowackiego wynika jednak, że za rozszerzanie zasięgu występowania kleszczy może być odpowiedzialne również coraz powszechniejsze w środowisku promieniowanie elektromagnetyczne (EMF), którego źródłem są stacje radiowe, telewizyjne, telefonii komórkowej i liczne urządzenia mobilne.

Czasy mamy, jakie mamy. Maseczki stały się obowiązkowym i nieodłącznym elementem naszego życia. Maseczki nie tylko chronią nas przed wirusami, ale sprawiają, że - szczególnie panie - często wyglądają tajemniczo, figlarnie i seksownie. Zobaczcie galerię pań w maseczkach, które uwodzą swoim spojrzeniem >>>

Co za oczy! Panie w maseczkach z hipnotyzującym spojrzeniem [galeria]

Wyniki badań opublikowano w specjalistycznej prasie

Najnowsze badania naukowe udowodniły, że pole elektromagnetyczne oddziałuje również na kleszcze, przyciągając je niczym magnes. Co jeszcze ciekawsze, zakażenie niebezpiecznymi bakteriami sprawia, że EMF jest dla kleszczy jeszcze bardziej atrakcyjne. Wyniki badań właśnie opublikowano w specjalistycznym czasopiśmie Ticks and Tick-borne Diseases. W badania było zaangażowanych osiem osób aż z sześciu instytucji naukowych (wspomniany Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Uniwersytet Szczeciński i Uniwersytet Zielonogórski – po stronie polskiej, oraz Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Technická univerzita v Košiciach i Univerzita veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach ze słowackich Koszyc).

Jak kleszcze reagują na promieniowanie?

Dlaczego jednak kleszcze w ogóle reagują na promieniowanie elektromagnetyczne? Najprawdopodobniej związane jest to z posiadaniem przez kleszcze zmysłu magnetycznego – powszechnego w świecie zwierząt szóstego zmysłu, który wyewoluował w odpowiedzi na ziemskie siły pola geomagnetycznego. Sztuczne promieniowanie elektromagnetyczne może ten zmysł zaburzać i zwiększać ruchliwość kleszczy. Ponadto podejrzewa się, że naturalne promieniowanie elektromagnetyczne – które jest w pewnym, drobnym stopniu wytwarzane przez każdy żywy organizm – pomaga kleszczom wykrywać odpowiednich żywicieli.

pomóż!

Więcej na ten temat we wpisie Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu:

emisja bez ograniczeń wiekowych

Polski smog najbardziej szkodzi kobietom!