Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nauczyciele z I LO w Bydgoszczy wzięli udział w unijnym projekcie i zdobyli nową wiedzę

Małgorzata Stempinska
Małgorzata Stempinska
Z "Jedynki" na intensywny kurs angielskiego za granicę wyjechało łącznie 7 nauczycieli "niejęzykowców": 5 na Maltę, 2 do Irlandii. Na Malcie angielski szlifowali: dyrektor Mariola Mańkowska, wicedyrektor Teresa Szefler-Kuras i Maciej Maksalon, nauczyciel fizyki
Z "Jedynki" na intensywny kurs angielskiego za granicę wyjechało łącznie 7 nauczycieli "niejęzykowców": 5 na Maltę, 2 do Irlandii. Na Malcie angielski szlifowali: dyrektor Mariola Mańkowska, wicedyrektor Teresa Szefler-Kuras i Maciej Maksalon, nauczyciel fizyki nadesłane
Kilkoro nauczycieli z I LO uczestniczyło w projekcie PO WER. Podczas wyjazdów mieli okazję podnosić swoje umiejętności językowe, obserwować pracę innych szkół, a także poznawać ideę Mindfulness. Swoimi doświadczeniami podzielą się z młodzieżą z bydgoskiej "Jedynki".

Zobacz wideo: Rybi Rynek w Bydgoszczy - jakie zmiany nas czekają?

od 16 lat

Od 1 października 2020 I LO bierze udział w unijnym programie PO WER w ramach projektu "Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej". PO WER to skrót od nazwy Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój. Program ma trzy główne filary: naukę języka obcego (w tym przypadku angielskiego), proeuropejskość i Mindfulness (uważność), która powala redukować stres. Każdy z filarów jest tak samo ważny.

Podszkolili swój angielski

Większość nauczycieli w I LO zna język angielski, ale nie wszyscy posługują się nim swobodnie. Dlatego też tak chętnie uczestniczyli w programie PO WER, bo umożliwia on podnoszenie umiejętności właśnie w zakresie komunikowania się.
To niezwykle ważne, ponieważ od dawna w szkole uczy się młodzież przyjeżdżająca z całego świata do Polski w ramach wymiany prowadzonej przez stowarzyszenie International Rotary. Wymiana ta daje możliwość zobaczenia jak żyją ludzie w innych krajach, poznania nowych kultur. Młodzież mieszka wówczas u rodzin zaangażowanych w prace stowarzyszenia i uczęszcza do szkoły w wybranym kraju. Jeśli młodzież przyjeżdża na wymianę i uczy się w I LO w Bydgoszczy, to dobra znajomość języka angielskiego jest nauczycielom niezbędna. Poza tym szkoła bierze udział w różnego rodzaju projektach, konkursach, a nauczyciele korzystają też z materiałów obcojęzycznych.

- W ramach projektu dwa tygodnie spędziłam na Malcie. Tam podszkoliłam swój angielski i pokonałam barierę językową. Ułatwiło mi to komunikowanie się z nauczycielami i kadrą kierowniczą z innych krajów. Jako I LO współpracujemy blisko z Ambasadą Hiszpanii w Polsce, nawiązujemy współpracę ze szkołami w Wielkiej Brytanii. Dlatego też bardzo zależało mi na zdobyciu jak najwyższych umiejętności językowych, co się udało dzięki temu projektowi unijnemu - mówi Mariola Mańkowska, dyrektor I LO w Bydgoszczy.

Z "Jedynki" na intensywny kurs angielskiego za granicę wyjechało łącznie 7 nauczycieli "nieęzykowców": 5 na Maltę, 2 do Irlandii. Wcześniej odbyli szkolenie przygotowawcze w Polsce.

- Spędziłem dwa tygodnie na Malcie. Kurs angielskiego był intensywny. W pierwszym tygodniu mieliśmy zajęcia od godziny 9 do 13.30, a w drugim - do 15.30. Po kursie czuję się znacznie pewniej w komunikowaniu się po angielsku. Na Malcie słyszeliśmy język w różnych sytuacjach - nie tylko podczas zajęć w szkole, ale również w życiu codziennym, co było doskonałą lekcją. Umięjętności zdobyte na kursie będę teraz mógł wykorzystać w komunikacji z moimi uczniami w "Jedynce". Od września do klasy, w której jestem wychowawcą, dołączyła uczennica z Brazylii w ramach wymiany międzynarodowej prowadzonej przez International Rotary. Wcześniej miałem już dwoje uczniów ze Stanów Zjednoczonych i jednego z Meksyku. Cieszę się, że na Malcie mogłem podszkolić swój angielski - opowiada Maciej Maksalon, nauczyciel fizyki w I LO w Bydgoszczy.

Sylwia Kaniewska, koordynator programu PO WER w "Jedynce" i nauczycielka wychowania fizycznego, swój angielski doskonaliła w Irlandii.

- Znacznie lepiej komunikuję się teraz po angielsku. Czuję się pewniej w rozmowach z tym języku. Jestem dumna, że dzięki temu projektowi rozwijam się jako nauczycielka i jako człowiek. To prawda, że nauczyciel dokształca się przez całe życie. My to udowadniamy biorąc udział w projekcie. Nauka sprawia ogromną przyjemność - przekonuje Sylwia Kaniewska.

Podpatrywały lekcje w zaprzyjaźnionej szkole

Kolejnym filarem programu PO WER jest proeuropejskość. Uczestniczący w nim nauczyciele mieli upowszechniać proeuropejskie spojrzenie na świat. Przydała się tutaj obserwacja pracy innych szkół (tzw. job shadowing). Dlatego też nauczyciele bydgoskiej "Jedynki" wyjechali za granicę, aby przyjrzeć się dobrym praktykom wykorzystywanym w różnych placówkach. Wymieniali się też doświadczeniami, by móc potem pomagać uczniom. W ramach job shadowing odwiedzili szkołę w Budapeszcie na Węgrzech, w Helsinkach w Finlandii oraz w Gijón i Kordobie w Hiszpanii.

W czerwcu 2022 roku w Kordobie tydzień spędziły anglistki: Małgorzata Becella i Dominika Goltz-Wasiucionek oraz Sylwia Kaniewska, nauczycielka wychowania fizycznego.

- Niesamowite było takie podpatrywanie lekcji w zaprzyjaźnionej szkole. Obserwowałyśmy też samo funkcjonowanie placówki. Były rzeczy, które nas zaskoczyły. Na przykład w Hiszpanii, także w liceach, obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych. Unie mogą z nich korzystać nawet podczas przerw. Jeśli złamią ten zakaz, mogą się spodziewać, że zostaną zawieszeni. Jeśli by się zdarzyło, że muszą pilnie zadzwonić podczas pobytu w szkole, to do ich dyspozycji jest telefon w dyżurce. Dzięki takim przepisom widać skupienie uczniów na lekcjach. Nic ich nie rozprasza. Podczas job shadowing w Hiszpanii zaskoczyło nas też, że w klasach drzwi są otwarte. Jeśli w czasie lekcji uczeń musi wyjść na przykład to toalety, to może to zrobić bez problemu i nie musi pytać nauczyciela - opowiada Małgorzata Becella.

Zdobytą wiedzą podzielą się z uczniami

Nauczycielki z "Jedynki" udział wzięły też w innych ciekawych zajęciach w ramach programu PO WER. Anglistka Dominika Goltz-Wasiucionek w czerwcu tego roku uczestniczyła w 5-dniowym kursie "Efektywne zarządzanie sobą" na Teneryfie.

- Wraz ze mną wiedzą zdobywał nauczyciel przedmiotów przyrodniczych z Węgier. Każdego dnia poruszaliśmy inne zagadnienia, takie jak na przykład: umiejętność zarządzania sobą, zarządzania czasem czy samomotywacji, a także wyznaczania sobie celów. Dowiedzieliśmy się róż jakie są rodzaje stresu, jak sobie z nim radzić. Nasz kurs to była nie tylko teoria, ale również praktyka. Techniki relaksacyjne i pilates ćwiczyliśmy na plaży. Niesamowite doświadczenie! Dodam jeszcze, że przez cały czas pobytu na Teneryfie mieliśmy okazję zwiedzić wyspę, poznać jej kulturę, kuchnię. Było też śniadania powitalne i dzielenie się doświadczeniami. Zdobytą wiedzę przekażę swoim uczniom. Skupię się zwłaszcza na sposobach radzenia sobie ze stresem - opowiada Dominika Goltz-Wasiucionek.

Z kolei germanistka Marzena Kufel w czerwcu tego roku przez tydzień w Lizbonie uczestniczyła w szkoleniu "Digital Storytelling". To nowoczesna metoda uczenia się i nauczania z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych IT. Z ich pomocą uczniowie pokazują informacje, wartości i emocje w formie filmików, prezentacji przygotowanych na komórce czy laptopie.

- To również doskonała metoda nauki języka obcego. Podczas kursu, podobnie jak inni uczestnicy, musiałam nagrać filmik i pokazać, co mi się podoba w Lizbonie. Do zdjęć podłożyłam dźwięk. Bardzo mi odpowiada taka forma opisywania rzeczywistości i przekazywania emocji. Przez ten tydzień w Portugalii nauczyłam się pisać scenariusze, wstawiać tekst, grafikę, zdjęcia, wideo, dźwięki. Generalnie można powiedzieć, że pogłębiłam swoją wiedzę w zakresie technologii komputerowej. Teraz ją wykorzystam na lekcjach z uczniami - mówi Marzena Kufel.

Ten program dał power do działania

Program PO WER w I LO w Bydgoszczy zakończy się pod koniec września 2022 roku.

- We wrześniu w ramach rady pedagogicznej będziemy dzielić się doświadczeniami zdobytymi za granicą. W planach mamy, by pisemnie zebrać wszystkie nowe poznane metody pracy i się nimi wymienić. Jesteśmy otwarci, by swoimi doświadczeniami wesprzeć nauczycieli z innych szkół. Projekt, który właśnie kończymy, to niesamowite źródło wiedzy, doświadczeń i power do
działania dla tych, którzy są otwarci na nowości i chcą coś zmieniać w swojej pracy - podsumowuje Sylwia Kaniewska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Nauczyciele z I LO w Bydgoszczy wzięli udział w unijnym projekcie i zdobyli nową wiedzę - Gazeta Pomorska