reklama

Najlepiej ćwiczyć z wnukami

Piotr BednarczykZaktualizowano 
W dojrzałym wieku uprawianie sportu też może sprawiać przyjemność. A do tego - jest bardzo zdrowe. Fachowcy nie mają co do tego wątpliwości.

W dojrzałym wieku uprawianie sportu też może sprawiać przyjemność. A do tego - jest bardzo zdrowe. Fachowcy nie mają co do tego wątpliwości.

<!** Image 3 align=right alt="Image 132442" sub="Bieganie pozostaje najtańszą i najpopularniejszą formą ruchu, dobrą dla ludzi w każdym wieku / Fot. Jacek Smarz">Stereotyp świeżo upieczonego emeryta, który w ramach odpoczynku po latach pracy siedzi przed telewizorem z pilotem w ręku, odchodzi pomału do lamusa. Coraz częściej starsze osoby wolą aktywny wypoczynek.

- To bardzo ważne dla osób po sześćdziesiątce - twierdzi Ryszard Kowalski, wiceprezes zarządu wojewódzkiego TKKF. - Takim ludziom potrzebny jest większy optymizm, a aktywność fizyczna pomaga w leczeniu stresu. Znam starsze osoby, które same z siebie żartują, że lekturę gazety zaczynają od nekrologów. Jak siebie nie znajdą, to są szczęśliwe. Uprawianie sportu poprawia nastrój i daje pewność siebie. Przy okazji można zapomnieć, że lata upływają.

Oczywiście do uprawiania sportu, w każdym zresztą wieku, trzeba podejść z głową. Najlepiej skonsultować się najpierw z lekarzem, by przypadkiem nie zaszkodzić organizmowi. Warto też zasięgnąć opinii fachowców z TKKF-u, fitness klubów lub siłowni, którzy powinni doradzić odpowiednie ćwiczenia. W TKKF-ie można zrobić sobie testy sprawności fizycznej, by odpowiedzieć na pytanie, czy jesteśmy odpowiednio sprawni fizycznie jak na swój wiek.

<!** reklama>Na pewno dla osób w podeszłym wieku nie są wskazane „szarpane”, kontaktowe dyscypliny, jak piłka nożna czy koszykówka. Również gra w tenisa - przy uderzeniach zamykamy klatkę piersiową i naciskamy na serce.

- Ostatnio furorę robi nordic walking, czyli chodzenie z kijkami - dodaje Ryszard Kowalski. - Odciąża ono stawy, wzmacnia klatkę piersiową. Oczywiście bardzo korzystne są np. pływanie, jazda na rowerze, na łyżwach, tenis stołowy, marszobiegi. Można też udać się na fitness i do siłowni i tam ćwiczyć pod okiem fachowców, indywidualnie lub w grupach. Zalecam wejście na strony internetowe TKKF-u, gdzie można znaleźć miejsca do ćwiczenia w każdym z miast.

Fachowcy polecają również ćwiczenia oddechowe, które pozwalają maksymalnie „przewietrzyć” płuca. A im więcej tlenu, tym bardziej dotleniony układ krwionośny i lepiej pracuje mózg.

- Naukowcy twierdzą, że nasze organizmy są przystosowane do tego, by żyć po 110-115 lat - mówi Ryszard Kowalski. - Oczywiście z zastrzeżeniem, że żyłoby się zgodnie z zaleceniami lekarzy, bezstresowo i w miejscowościach bez zanieczyszczeń. To w tej chwili utopia, ale można się zastanowić, dlaczego Japończycy żyją średnio o 10 lat dłużej niż Polacy? Na pewno możemy wydłużyć czas swojego życia. I dociera to chyba do społeczeństwa. Kobiety ćwiczą regularnie dwa razy więcej niż dziesięć lat temu. Panów trochę mniej, nie wiem dlaczego. Może chodzi o to, że panie chcą się bardziej podobać, a mężczyźni są pod tym względem bardziej leniwi?

Coraz popularniejsze są zawody dla weteranów. Co jakiś czas można spróbować swoich sił z rówieśnikami np. w pływaniu, tenisie stołowym czy biegach. Warto w tym uczestniczyć, bo dzięki temu można porównywać postępy, jakie się zrobiło. A z drugiej strony - można usłyszeć dzwonek alarmowy, gdy „rywale” osiągają z zawodów na zawody lepsze rezultaty, a my od nich odstajemy coraz bardziej. Wówczas warto sprawdzić tego przyczyny.

- Najprostszy przepis na aktywność starszych ludzi, to wychowanie wnuków w duchu sportu. Jak się człowiek nabiega za takim szkrabem, pójdzie z nim na rower czy basen, to od razu połączy przyjemne z pożytecznym - śmieje się Ryszard Kowalski. - Chyba nie ma lepszej recepty i mobilizacji do wysiłku.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3