Na przejściach dla pieszych jest bezpieczniej? Statystyki z regionu tego nie potwierdzają

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Czy zmiana przepisów poprawiła bezpieczeństwa na przejściach?
Czy zmiana przepisów poprawiła bezpieczeństwa na przejściach? Arkadiusz Wojtasiewicz
Udostępnij:
Minął rok od wprowadzenia przepisów, które dają osobom, które zamierzają wejść na przejście dla pieszych pierwszeństwo przed samochodem. Czy na drogach jest dzięki temu bezpieczniej?

Zobacz wideo: Odkrywamy Bydgoszcz. Bartodzieje kiedyś i dziś:

W ostatnim czasie w Bydgoszczy było głośno o kilku zdarzeniach drogowych na przejściach dla pieszych. Na początku maja na ul. Kamiennej w Bydgoszczy kierujący nie ustąpił pierwszeństwa przechodzącym przez zebrę 57-letniej kobiecie oraz jej 10-letniemu wnukowi. W wyniku potrącenia obie osoby trafiły do szpitala z ciężkimi obrażeniami.

Na tej samej ulicy – 29 czerwca – potrącona została rowerzystka. Ze wstępnych ustaleń policji wynikało, że kierujący nie ustąpił pierwszeństwa przejeżdżającej przez pas dla rowerów. Parę dni temu KWP w Bydgoszczy poinformowała o śmierci 73-latki. Do kolejnego potrącenie pieszego doszło 9 lipca na skrzyżowaniu ul. Kamiennej i Gajowej, a dzień później na ul. Jagiellońskiej i Łużyckiej – w drugim wypadku poszkodowany trafił do szpitala.

W tym roku, od stycznia do czerwca, w województwie mamy więcej wypadków z udziałem pieszych, ale liczba zabitych jest taka sama – tak jak w 2021 r. jest to 9 osób – informuje nas st. asp. Remigiusz Rakowski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy. Zaznacza, że trudno porównywać ze sobą te dane, bo w ubiegłym roku, z powodu pandemii, ruch na drogach był mniejszy. W zdarzeniach drogowych jest również nieco więcej rannych pieszych.

Od czerwca 2021 roku zmieniły się przepisy dotyczące przejść dla pieszych. Osoba, która ma zamiar wejścia na pasy ma pierwszeństwo przed samochodem. – Na razie w naszym województwie w statystykach nie widać wyraźnej poprawy, jeśli chodzi o bezpieczeństwo – zauważa Remigiusz Rakowski.

Piesi i kierowcy zaakceptowali zmiany

Paweł Górny z Bydgoskiego Ruchu Miejskiego zwraca uwagę, że ubiegły rok w Bydgoszczy pod względem śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych był bardzo dobry (dwie ofiary), a różnicę w bezpieczeństwie da się dostrzec, gdy zacznie się operować na większej skali – krajowej. Jego zdaniem najistotniejsze jest, aby było coraz mniej zdarzeń drogowych, które kończą się śmiertelnie, a to z roku na rok się poprawia.

– Wypadek ma w sobie zaszyte słowo przypadek. Na sekundę ktoś gdzieś się zagapił, pieszy, rowerzysta czy kierowca, ktoś jechał za szybko – o wypadek nie trudno. Karą za sekundę zagapienia się bywa tragiczny finał – stwierdza Paweł Górny przewodniczący Bydgoskiego Ruchu Miejskiego (dawne stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych).

– Na pewno efektem zmiany przepisów jest to, że kierowcy chętniej zatrzymują się przed przejściem. Pamiętajmy że pieszy, który przechodzi na drugą stronę jezdni nie ma bezwzględnego pierwszeństwa. Nadal jest przepis, który zabrania mu bezpośredniego wchodzenia przed jadący pojazd. Przepis być może spowodował, że pieszy czuję się na przejściu – o to też w nim chodziło, lecz nadal obowiązuje obowiązek zachowania szczególnej ostrożności – dodaje.

Paweł Górny również uważa, że na ulicach jest bezpieczniej, bo jako osoba, która często porusza się pieszo, widzi, że kierowcy, zwłaszcza w dużych miastach, zwalniają przed przejściem i ustępują pierwszeństwa. – To nie jest recepta, która uratuje w 100% przed wypadkami – one niestety zawsze będą się zdarzać, a czynników, które je powodują jest bardzo dużo - sądzi przewodniczący. Wpływ na poprawę bezpieczeństwa jego zdaniem ma też wprowadzenie ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h w nocy oraz wyższe mandaty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Razor

Razor E100S Power Core Czerwona

1 499,00 zł799,50 zł-47%
miejsce #2

Sencor

Sencor SCOOTER TWO 2021

2 552,25 zł1 999,00 zł-22%
miejsce #3

Xiaomi

Xiaomi Mi Electric Scooter 3 2022 Czarny

2 499,00 zł1 999,00 zł-20%
miejsce #4

Joyor

Joyor Y6-S Czarny Z Siedzeniem

3 750,00 zł3 320,00 zł-11%
miejsce #5

Motus

Motus Pro 10 2022

4 999,00 zł4 799,00 zł
miejsce #6

Motus

Motus Pro 10 Sport 2021

6 999,99 zł6 699,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie