W grudniu 2024 r. spółka Alstal Dom otrzymała pozwolenie na budowę „zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażami wielostanowiskowymi wraz z infrastrukturą techniczną”. Osiedle powstanie na terenie pomiędzy sklepem Jysk i siedzibą Uniwersytetu WSB Merito Bydgoszcz.
Rada Osiedla wymieniła pozytywne aspekty, które uwzględniono w infrastrukturze drogowej (m.in. zjazd z ul. Fordońskiej – prawoskręt w kierunku centrum, prowadzący do planowanej drogi wewnętrznej, chodnik po południowej stronie i rezerwa terenu pod przyszłą drogę rowerową), ale zwróciła uwagę także na braki. Wśród nich wymienia przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską.
– Mimo dużego osiedla, obecnie nie przewidziano możliwości bezpiecznego przejścia na drugą stronę ulicy w okolicy tego osiedla. Najbliższe przejścia są oddalone ok. 300-400 metrów w jedną stronę – czytamy we wpisie RO Bartodzieje w mediach społecznościowych.
Inwestycja będzie zlokalizowana mniej więcej w połowie drogi między ulicą Łęczycką i Bałtycką (po drugiej stronie znajdują się Sobieszewska i Kijowska), gdzie znajdują się najbliższe przejścia dla pieszych. O możliwe zmiany organizacji ruchu w związku z tą oraz innymi inwestycjami deweloperskimi zapytaliśmy drogowców.
Zmiany tak, przejście nie
– Inwestycja przy ulicy Fordońskiej 56 wiąże się z przebudową układu drogowego. Wybudowane zostaną pas do prawoskrętu z ulicy Fordońskiej do zjazdu na drogę wewnętrzną oraz trzy zjazdy z ul. Fordońskiej: przeciwpożarowy na teren osiedla, na drogę wewnętrzną do granicy pasa drogowego ul. Fordońskiej oraz zachodni jako wyjazd z osiedla. Po południowej stronie ul. Fordońskiej powstanie chodnik z pozostawieniem rezerwy terenu na budowę w przyszłości drogi rowerowej – odpowiada Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa ZDMiKP.
W kwestii przepisów zwraca uwagę na to, że na jednokierunkowych jezdniach z co najmniej dwoma pasami ruchu, na których dopuszczalna prędkość wynosi nie więcej niż 50km/h, konieczna jest budowa przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych jego odległość od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż 100 metrów na drogach jednojezdniowych oraz 200 metrów na dwujezdniowych.

Okiem Kielara odc. 14
– Dodatkowo w celu wzrostu prędkości komunikacyjnej tramwajów nadano priorytety przy przejeździe na poszczególnych skrzyżowaniach. Takie priorytety wprowadzono m.in. na całym ciągu tramwajowym z Fordonu do ronda Fordońskiego, dzięki czemu zminimalizowano czas podróży, a co za tym idzie znacznie poprawiono komfort i jakość świadczonych usług przewozowych – stwierdza rzeczniczka ZDMiKP.
– Każdy dodatkowy punkt kolizyjny na trasie (nowe skrzyżowanie, przejście dla pieszych itp.) w oczywisty sposób pogorszyłby warunki przemieszczania się pasażerów, tym samym wydłużając podróż. Należy podkreślić, że tramwajami z Fordonu w stronę centrum (i w kierunku przeciwnym) dziennie podróżuje ok. 52% wszystkich pasażerów komunikacji tramwajowej (rocznie to ok. 15 mln pasażerów) – tłumaczy.
Patrząc od strony ronda Fordońskiego, odległość między przejściami od Bałtyckiej do mostu Kazimierza Wielkiego jest zdecydowanie największa. Zebrę można pokonać przy Gajowej (bez sygnalizacji świetlnej) oraz ul. Polanka. Za mostem Kazimierza Wielkiego znów odległość do kolejnego przejścia jest większa. To ok. 550 metrów. Z kolei zaraz za Fabryczną znajduje się przejście bez sygnalizacji, aby móc skrócić drogę do centrum handlowego.
Dalej, jeżeli ktoś chce powrócić na drugą stronę ulicy Fordońskiej, znów musi pokonać ok. 550 metrów, docierając do przystanku Wyścigowa. Za stacją Bydgoszcz Wschód dystans między przejściami bywa dużo większy, ale głównie na terenach bez zabudowy mieszkaniowej.
– Nie planujemy budowy dodatkowego przejścia dla pieszych w rejonie nowego osiedla przy ulicy Fordońskiej 56. Deweloper jak i przyszli mieszkańcy osiedla znają obecne rozwiązania komunikacyjne w tym obszarze. Kupując mieszkanie w tej lokalizacji, muszą się liczyć z pewnymi ograniczeniami w przekraczaniu ul. Fordońskiej, jednej z głównych ulic miasta – dodaje Katarzyna Muszyńska.
Uzupełnia, że planowane osiedle jest położone blisko dwóch węzłów komunikacyjnych, a na przystankach przy Bałtyckiej i mostach Kazimierza Wielkiego zatrzymują się zarówno autobusy i tramwaje, co powoduje, że nowi mieszkańcy nie będą mieli problemów z komunikacją miejską.
Co z przystankami?
Inwestycji mieszkaniowych, prowadzonych przy Fordońskiej nad Brdą na Bartodziejach jest dużo więcej. Grupa Deweloperska Pres chce docelowo postawić ok. 7 budynków wielorodzinnych na terenach od ul. Żabiej do kompleksów hotelowych Elda i Silver. Biorąc pod uwagę także te zmiany, rada osiedla w styczniu przesłała pismo, w którym zwróciła uwagę m.in. na zbyt wąski peron tramwajowy na przystanku Bałtycka i proponowała, aby rozważyć nowe lokalizacje przystanków – na wysokości ul. Polanka oraz Sobieszewskiej. Czy drogowcy biorą pod uwagę takie rozwiązania?
– Na bieżąco prowadzimy pomiary wykorzystywania komunikacji miejskiej. Jeśli zaistnieje konieczność wzmocnienia któreś z linii, podejmiemy adekwatne decyzje. Planujemy również przebudowę przystanków tramwajowych na ulicy Fordońskiej na wysokości ulicy Bałtyckiej, co poprawi ich funkcjonalność i jeszcze bardziej zwiększy bezpieczeństwo pasażerów z nich korzystających – odpowiada rzeczniczka ZDMiKP.