Porównanie cen i zaplecze sprzedawcy
W internecie możemy znaleźć wiele porównywarek cen, które pomogą nam obliczyć różnicę w koszcie zakupu energii elektrycznej i wybrać najkorzystniejszą z naszego punktu widzenia ofertę. Przed podjęciem decyzji wskazane jest jednak przeanalizowanie wszystkich za i przeciw.
Poza najistotniejszym czynnikiem ceny, warto zwrócić uwagę m.in. na kwestie zadowolenia klientów danej firmy i ich opinie umieszczane w internecie czy przekazywane ustnie, ale także innowacyjność dodatkowych usług i oferowane doradztwo. Zebranie takich informacji pomoże ustalić, jakie podejście do klienta reprezentuje dana firma oraz czy usługi przez nią oferowane są dopasowane do konkretnych potrzeb.
Z reguły bardziej kompleksowy zakres świadczeń i większą stabilność mogą zapewnić sprzedawcy z doświadczeniem zdobytym na różnej grupie konsumentów, często działający na wielu rynkach i w skali międzynarodowej. Ich oferty są też bardziej zróżnicowane - możemy tam znaleźć np. opcję zakupu energii elektrycznej pozyskiwanej wyłącznie z odnawialnych źródeł energii lub możliwość optymalizacji kosztów poprzez zawieranie transakcji krótkoterminowych, czyli tzw. transakcji „SPOT”. Dlatego zanim podpiszemy nową umowę zastanówmy się na jakich świadczeniach zależy nam najbardziej, a następnie który sprzedawca będzie w stanie najlepiej je zaspokoić.
Sprawdzona umowa kluczem do właściwej decyzji
Po podjęciu decyzji przychodzi etap zawarcia umowy. Warto sprawdzić potencjalnego nowego sprzedawcę energii elektrycznej, weryfikując jego obecność np. w mediach. Rozmawiając z przedstawicielem handlowym sprzedawcy, zawsze należy sprawdzić jaką firmę reprezentuje. Na ostatnim etapie sprawdzamy również czy wszystkie kwestie, o których była mowa w ustaleniach, znalazły się na przedstawionych do podpisu dokumentach. Trzeba pamiętać, że taka umowa jest długoterminowym zobowiązaniem i warto mieć pewność co do podjętej decyzji.
Co przyniesie przyszłość?
Najlepszym przykładem tego, co branża energetyczna będzie mogła w przyszłości zaoferować przedsiębiorstwom jest Estonia. W 2012 r. została tam stworzona specjalna baza danych na potrzeby krajowego rynku energetycznego, dzięki której firmy zyskały możliwość analizy zużycia energii na przestrzeni ostatnich kilku lat. Taka usługa jest narzędziem do analizy kosztów, ale także jednym ze sposobów identyfikacji np. niesprawnego sprzętu, wpływu nowych urządzeń na wielkość całkowitego zużycia czy wskazania problemów z siecią energetyczną. Co ciekawe, przedsiębiorstwa mogą również korzystać z tzw. funkcji zrównoważonej konsumpcji, dzięki której są w stanie bardzo dokładnie przeliczyć ilość energii zużytej na produkcję pojedynczego wyrobu i wpływ takiego zużycia na zysk czy wysokość obrotów. Zmiana dostawcy jest również znacznie prostsza niż w Polsce, bo dzięki bazie danych umowy można zawierać w formie elektronicznej.
