https://expressbydgoski.pl
reklama

Mów Do Mnie - #TokTuMiNajwiększa ogólnopolska akcja profilaktyki zdrowia psychicznego oraz uzależnień od alkoholu dzieci i młodzieży

Materiał informacyjny Stowarzyszenia Mentalnie Równi
Alkohol jest jedną z najczęściej używanych substancji psychoaktywnych wśród młodzieży. Jego szkodliwy wpływ na młody organizm, rozwój emocjonalny i społeczny jest niepodważalny. W przestrzeni publicznej coraz więcej słychać głosów w tym temacie. Gdy dorośli debatują nad wprowadzeniem kolejnych regulacji, młodzi sięgają po kolejne piwo.

Akcja społeczna „MÓW DO MNIE - #TokTuMi” (www.mowdomnie.org), to największa, ogólnopolska, wielopoziomowa akcja profilaktyki zdrowia psychicznego i uzależnień dzieci i młodzieży Jest to inicjatywa oddolna, która powstała, jako odpowiedź na potrzeby zrozpaczonych rodziców szukających pomocy psychologicznej dla swoich dzieci w skrajnych sytuacjach takich  jak: głęboka depresja, próby samobójcze, samookaleczenia, samotność czy właśnie uzależnienia. Do tego głosu dołączyli nauczyciele i dyrektorzy szkół zmagający się z brakiem wiedzy i doświadczenia. W centrum akcji jest uczeń - nastolatek wchodzący w dorosłość pełną wyzwań, niepewności i zmian częstszych niż kiedykolwiek było to w przeszłości.

Opracowaliśmy program profilaktyki zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży uwzględniający najpilniejsze obszary wskazywane przez szkoły takie jak profilaktyka cyberprzemocy, zaburzeń odżywiania, zaburzeń depresyjnych podstawy dbania o zdrowie psychiczne, tzw. self care., oraz uzależnień od alkoholu, nikotynizmu, środków psychoaktywnych czy nowych technologii.

Akcja społeczna Mów Do Mnie-#TokTuMi została objęta patronatem honorowym Rzecznika Praw Dziecka i Krajowej Konsultant w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży dr Aleksandry Lewandowskiej. Honorowy patronat nad programem objął również Uniwersytet Papieski im. Jana Pawła II w Krakowie, a sama akcje realizowana jest we współpracy z Uniwersytetem SWPS.

Obejmując szkołę opieką w ramach akcji Mów Do Mnie - #TokTuMi zaczynamy od szkolenia całej kadry pedagogicznej. Docieramy również z informacjami dotyczącymi profilaktyki do wszystkich rodziców. Wierzymy, że realizując program równolegle na trzech płaszczyznach, przyczyniamy się do rzeczywistej profilaktyki uzależnień i budujemy sieć wsparcia osób z najbliższego środowiska, które dzięki naszym skoordynowanym działaniom mówią tym samym językiem i podobnie patrzą na problem.

Od września 2024 roku w ramach akcji Mów Do Mnie - #TokTuMi prowadzimy największą, ogólnopolską, wielopoziomową akcję Profilaktyki uzależnień od alkoholu i wczesnej inicjacji alkoholowej.

Profilaktyka uzależnień od alkoholu wśród młodzieży to kluczowy element dbania o zdrowie i dobrostan społeczny przyszłych pokoleń. W okresie dorastania młodzi ludzie są szczególnie podatni na wpływ otoczenia, presję rówieśników oraz impulsywne podejmowanie decyzji. Spożywanie alkoholu w młodym wieku może prowadzić do szeregu negatywnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak uszkodzenie rozwijającego się mózgu, ryzyko uzależnienia w dorosłości, a także problemy społeczne, w tym trudności w nauce czy konflikty z prawem. Problem, który obserwujemy w Polsce jest wczesny wiek pierwszego kontaktu z alkoholem, średnio wynosi 12-14 lat. Badania dowodzą, że wczesny wiek inicjacji alkoholowej jest związany z większym ryzykiem rozwoju uzależnienia od alkoholu w wieku dorosłym.

Jak wynika z międzynarodowych badań szkolnych ESPAD z 2019 roku, 8 na 10 polskich nastolatków w wieku 15-16 lat piło już alkohol, a 33 proc. z nich ma za sobą przynajmniej jeden epizod upicia się. Zarówno badania ESPAD, jak i badania Instytutu Człowieka Świadomego potwierdzają, że najbardziej rozpowszechnionym napojem alkoholowym wśród niepełnoletniej młodzieży jest piwo – alkohol, po który sięga aż 78 proc. niepełnoletnich na etapie wczesnej domowej inicjacji za zgodą rodziców, i 57 proc. szesnastolatków bez wiedzy rodziców.

Jednym z trzech głównych czynników przedwczesnej inicjacji alkoholowej w Polsce jest powszechna reklama piwa, bo nie da się przed nią uchronić nieletnich.

Dużym problemem jest liberalizacja podejścia rodziców do alkoholu, zwłaszcza napojów niskoprocentowych. Przymykamy oko na pierwsze próby nastolatków lub sami zachęcamy dorastające dziecko do “piwka” przy grillu.

A teraz spójrzmy na problem z perspektywy bilbordów reklamowych, social mediów, eventów sportowych. Gdyby dać im wiarę - dobre, serdeczne, bliskie relacje między ludźmi jak również świętowanie sukcesów nie jest możliwe bez alkoholu. A musimy pamiętać, że dla nastolatka przynależność do grupy jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych. Dlatego używanie tego aspektu w działaniach marketingowych wydaje się normalizować obecność alkoholu w naszym życiu, a tym samym w życiu naszych dzieci. Przemysł alkoholowy idzie jeszcze o krok dalej przyzwyczajając przyszłych konsumentów do smaku goryczki w produktach 0% dostępnych dla młodzieży. Całość tych działań wpływa stymulująco na tworzenie kultury picia alkoholu w naszym kraju.

Walczymy z epidemią kryzysu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży zapominając o tym, że alkohol jest depresantem oddziałującym na układ nerwowy człowieka. Mózg nastolatka jest nadal podatny na naukę i trzeba sobie uświadomić, że jest znacząca różnica między próbowaniem różnych rzeczy w wieku dorastania, a próbowaniem substancji psychoaktywnych w okresie intensywnego rozwoju mózgu.

Celem akcji Mów Do Mnie - #TokTuMi jest dotarcie do środowisk szkolnych (nastolatków, rodziców i nauczycieli) w całej Polsce, aby w sposób skoordynowany i kompleksowy przekazać najważniejsze informacje z zakresu zdrowia psychicznego w tym również profilaktyki uzależnień.

Na naszej stronie można również zapoznać się z rekomendacjami dla programu udzielanymi przez szkoły https://www.mowdomnie.org/referencje/.

Naszą akcję można wesprzeć wpłacając środki na zbiórkę https://zrzutka.pl/w7murr

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski