Media 25 czerwca zostały zaproszone na spacer inwestycyjny po rewitalizowanych Młynach Rothera, które składają się ze Spichrza Zbożowego (od strony Brdy), Spichrza Mącznego (od strony ul. Mennica) i łączącego je młyna. Miasto pozyskało na ten cel unijne fundusze w wysokości ponad 25 mln zł. Koszt obecnie prowadzonych prac to około 95 mln zł. Obiektem, zgodnie z uchwałą Rady Miasta, zarządzać będzie nowa miejska instytucja – Park Kultury.
Nasz fotoreporter zajrzał do wnętrz zabytkowych obiektów, w których gotowa jest już konstrukcja antresoli z klatką schodową. Na jej szczycie zaprojektowane jest wyjście na dach z punktem widokowym. Część dachu młyna - od strony spichrza mącznego - jest przeszklona, dzięki czemu wnętrze głównego gmachu jest oświetlone naturalnym światłem. W tej części obiektu będzie winda.
Kemping w czasach PRL. Tak kiedyś wypoczywali Polacy [zdjęcia]
Ponad 50 dysz na blisko 1000 metrów kwadratowych
W spichrzach trwają obecnie prace wykończeniowe. Układane są podłogi, montowana jest stolarka drzwiowa, sufity. Do nowych funkcji przystosowywany jest budynek dawnych łazienek i kotłowni, znajdujące się przy nowych tarasach. Na zewnątrz montowane są impregnowane deski tarasów. I to właśnie na tarasach będą kaskadowe fontanny - największe takie w Polsce.
Na powierzchni blisko 1000 metrów kwadratowych woda tryskać będzie z ponad 50 dysz o zróżnicowanej budowie, będzie też oświetlenie. - Niecka fontanny rozpoczyna się wzdłuż schodów prowadzących na taras przy spichrzu mącznym (od strony polany na Wyspie Młyńskiej). Woda kaskadowo opadać będzie w kierunku odrestaurowanego komina. Będzie on odbijał się w tafli wody. Następnie woda spływać będzie do niecek położonych równolegle do spichrza zbożowego i zakończy swój bieg przy wejściu do obiektu - wyjaśnia Marta Stachowiak, rzecznik prasowy Urząd Miasta Bydgoszczy.
Dodajmy, że niecka fontanny wykończona będzie okładziną z szarego granitu. Fontannę otaczać ma rozległy taras przylegający do obu spichrzy. Wykonawca deklaruje zakończenie prac budowlanych do końca roku.
- Nie mam wątpliwości, że bydgoszczanie są dumni z tej inwestycji – mówi prezydent Bydgoszczy. – Odzyskujemy nie tylko cenny zabytek architektury przemysłowej. Ta inwestycja to również finał rewitalizacji Wyspy Młyńskiej. Liczę, że nowy Park Kultury będzie jedną z największych atrakcji dla osób odwiedzających Bydgoszcz. Jednocześnie rozpoczynając to zadanie od początku stawiamy na to, by obiekt był jak najszerzej dostępny dla bydgoszczan, zachęcał do spędzania wolnego czasu na Wyspie Młyńskiej – mówi Rafał Bruski.
Konkurs na aranżację wnętrz, praca nad wystawami
Młyny Rothera to nie tylko odrestaurowany historyczny budynek. To przede wszystkim Park Kultury, który tam powstaje. W tej chwili trwają prace nad przygotowaniem wystaw i wnętrz. - Przed nami ogłoszenie konkursów na projekt aranżacji wnętrz kompleksu i koncepcje wizualno-przestrzenne wystaw w młynie. Aktualnie pracujemy nad przygotowaniem do zarządzania kompleksem, budowaniem zespołu instytucji i nawiązywaniem współpracy z partnerami. Pracujemy też nad tworzeniem treści wystaw, które powstaną przy zaangażowaniu różnych środowisk oraz bydgoszczan - zapowiada rzecznik prasowy Urzędu Miasta Bydgoszczy.
- Na pewno we wrześniu będziemy mówić już o tych szczegółowych koncepcjach i już nie tylko pomysłach, ale też rozwiązaniach. Równolegle pracujemy nad programem. Też we wrześniu zaprosimy do konsultacji wybranych elementów programu, czyli tego, co się ma w tej przestrzeni dziać - zapewnia Sławomir Czarnecki, dyrektor Parku Kultury.
Zwiastunem koncepcji wystaw stałych będzie projekt „Węzły – miasto w sieci”, na które jest dofinansowanie z programu „Kultura w sieci”. - Poprzez opowieść o dziedzictwie kulturowym miasta w kontekście aktualnych wyzwań, chcemy budować tożsamość mieszkańców i pokazać, że uczestnictwo w kulturze pomaga w tworzeniu wspólnoty - wyjaśnia dyrektor.
W przyszłym roku obiekt ma być stopniowo udostępniany mieszkańcom. Wiosną 2021, miasto jako inwestor, zaprosi na taras z największą fontanną w Polsce, a pod hasłem „Młyny w budowie” odbywać się będą, m.in., warsztaty czy kameralne koncerty.
Ukryty przekaz w logo znanych marek. Czy Ty też to widzisz?
