Spis treści
Przestrzeń do rozwoju naukowego uczennic i uczniów
- W 2023 roku więcej uczennic niż uczniów przystąpiło do matury z przedmiotów ścisłych. Z wyjątkiem fizyki, dziewczęta dominowały, a w przypadku chemii rozszerzonej ich liczba była prawie trzykrotnie większa niż chłopców (Centralna Komisja Egzaminacyjna).
- Reprezentacja kobiet w matematyce, inżynierii i informatyce wzrasta, przewiduje się, że nie osiągnie równości z mężczyznami do 2052 roku (Elsevier, Raport „Postęp w kierunku równości płci w badaniach i innowacjach – przegląd 2024”).
- Badania pokazują, że kobiece wzorce w STEM pozytywnie wpływają na zainteresowanie dziewcząt i ich wybór kariery w tych dziedzinach. Autentyczne i wiarygodne wzorce pomagają przełamać stereotypy dotyczące płci i poprawić postrzeganie kariery w STEM (Y Pulse/Étre, Raport „Obecny stan pewności siebie dziewcząt”).
- STEM to skrót od Science (nauka), Technology (technologia), Engineering (inżynieria) i Mathematics (matematyka). Integruje umiejętności analityczne, krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów.
Wszystko zaczęło się od prostego pytania nauczyciela biologii: „Czy naprawdę interesujesz się tym przedmiotem, czy wybierasz go tylko ze względu na dobre oceny?”. Te słowa wywołały lawinę myśli i refleksji u Marii Rutkowskiej, 17-letniej uczennicy jednego z warszawskich liceów. Aby je uciszyć, włączyła na Netflixie dokument o naukowcach, pacjentach i biohakerach, którzy starają się przejąć kontrolę nad ewolucją.
– Ten temat zainteresował mnie od pierwszego odcinka! – wspomina Maria Rutkowska. – W szkole nie miałam do czynienia z inżynierią genetyczną, więc zaczęłam szukać obozów naukowych, spotkań, staży, ale też kontaktu z naukowcami, którzy pomogliby mi lepiej zrozumieć tę dziedzinę – tłumaczy.
Według YPulse i platformy Étre prawie 3 na 4 wysłałoby mentorowi lub mentorce wiadomość w mediach społecznościowych.
– Media społecznościowe i internet turbo przyspieszyły kontakt uczniów i uczennic z naukowcami. Szczególnie ci, którzy aktywnie poszukują takiego kontaktu, zyskują na łatwym dostępie do ekspertów – przyznaje Kamil Śliwowski, autor portalu „Otwarte Zasoby” i ekspert w obszarze kompetencji cyfrowych.
Przeczytaj również: „Miałem bardzo dużo szczęścia do nauczycieli”. O świecie technologii i codzienności astronauty rozmawiamy ze Sławoszem Uznańskim
Ze wszystkich przedmiotów, to biologia i chemia stały się prawdziwymi pasjami Marii, które postanowiła rozwijać, dzieląc się wiedzą z innymi. Wspólnie z Zuzanną Kassner z Piły i grupą wolontariuszy z Warszawy, w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii, stworzyła projekt społeczny pt. „Festiwal Edukacji i Nauki mycas9”. Zorganizowały festiwal naukowy, podczas którego licealistki i licealiści mogli przedstawiać prezentacje na temat wybranych zagadnień z obszaru nauk ścisłych przed swoimi rówieśnikami oraz ósmoklasistami.
– Chciałyśmy stworzyć przestrzeń, w której uczennice i uczniowie z całej Polski będą mogli dzielić się swoją pasją do nauki i inspirować innych – wyjaśnia Maria. – Naszym celem było pokazanie, że nauka nie jest tylko dla wybranych, ale dla każdego, kto ma odwagę marzyć i dążyć do swoich celów – podkreśla.
Eksperymenty naukowe pobudzają wyobraźnię
Dyrektor szkoły i wieloletnia nauczycielka chemii, Marta Czekaj, która od lat współpracuje z Fundacją Zwolnieni z Teorii, opowiada o szkolnych praktykach.
– Eksperymenty naukowe cieszą się szczególną popularnością wśród uczniów, jednak wielu nauczycieli pokazuje je jedynie w formie wideo, a niewielu może liczyć na współpracę z laborantem chemicznym. To właśnie praktyczne działania pobudzają wyobraźnię młodzieży – mówi. – W przypadku olimpiad i konkursów przedmiotowych współpracujemy z uczelniami i naukowcami, którzy wspierają uczniów konsultacjami. Dla szkoły takiej jak nasza, w mniejszej miejscowości, zorganizowanie takiego wsparcia to nie lada wyzwanie – zaznacza nauczycielka.
Zainteresowanie naukami ścisłymi i mentoringiem koleżeńskim, tzw. peer-to-peer, wśród młodzieży rośnie, jak zauważają organizatorzy olimpiady Zwolnieni z Teorii.
– Młodzi poszukują osób o wspólnych zainteresowaniach, jednocześnie dostrzegając trudności swoich rówieśników w nauce. Weronika Chmielewska z programu „Energia w nauce” zauważa, że młodzież dostrzega możliwości, jakie dają dziedziny STEM. – W tym roku widzimy większe zainteresowanie nauką matematyki, informatyki, inżynierii genetycznej i badań klinicznych. Uczestnicy naszych programów testują różne metody nauki, które kształtują umiejętności przyszłości – mówi Weronika Chmielewska.
Wzory do naśladowania są ważne od najwcześniejszych lat
Kamil Śliwowski, autor portalu „Otwarte Zasoby” i ekspert ds. kompetencji cyfrowych podkreśla, że zainteresowanie nauką zależy od wczesnego zaangażowania rodziców i opiekunów.
– W młodym wieku uczymy się przedmiotów ścisłych poprzez zabawę, a później nauczyciele, zwłaszcza nauczycielki, stają się wzorami do naśladowania. Raport Uniwersytetu Leiden wskazuje, że polskie i serbskie uniwersytety są w czołówce pod względem równości płci w publikacjach naukowych. Jest to częściowo dziedzictwo czasów komunistycznych, kiedy zarówno mężczyźni, jak i kobiety, byli zmuszani do kariery naukowej. Przymus minął, ale tradycja pracy kobiet w laboratoriach pozostała – komentuje Śliwowski.
Okiem praktyków
W tej edycji programu 47 zespołów uczyło się pracy w zespole, zdobywało umiejętności cyfrowe oraz z zakresu marketingu, a także współpracy partnerskiej. Dzięki warsztatom przeprowadzonym przez Eneę i zaangażowaniu uczestniczek i uczestników projektu młodzież nawiązała łącznie 336 partnerstw, a odbiorcami ich komunikacji było ok. 1,9 miliona osób.
– Tym razem, spotykając się z młodzieżą, postawiliśmy na budowanie relacji w mediach społecznościowych i aktywne promowanie projektów społecznych wśród potencjalnych partnerów. Dotarcie do blisko dwóch milionów odbiorców to świetny wynik, potwierdzający jak dobre i przemyślane działania prowadzili w mediach społecznościowych młodzi ludzie – podkreśla Łukasz Czapliński, koordynator ds. komunikacji cyfrowej w Enei, który poprowadził warsztaty dla uczestników projektu.
– Młodzi posiadają mocne kompetencje cyfrowe, a media społecznościowe to ich „naturalne środowisko”. Często wystarczy ukierunkować ich zaangażowanie, by jak najlepiej wykorzystać ułatwiony i szybszy dostęp poprzez social media do ekspertów i potencjalnych partnerów. Jesteśmy dumni, że ponad setka młodych ludzi dołączyła do wspieranego przez Eneę programu „Energia w nauce”, dzieląc się swoimi pasjami i wiedzą – podsumowuje Łukasz Czapliński.
– Media społecznościowe skróciły dystans do naukowców, umożliwiając młodzieży bezpośredni kontakt i współpracę. Coraz częściej uczniowie korzystają z tej możliwości, aby zgłębiać wiedzę w STEM jeszcze przed studiami. Najbardziej zaangażowani dzielą się swoją wiedzą: organizują kampanie o programowaniu i robotyce, wprowadzają seniorów w świat nowych technologii, a nawet prowadzą online wykłady z fizyki kwantowej dla ósmoklasistów. Dzięki temu zyskują pewność siebie i szybko uczą się praktycznego wykorzystania wiedzy teoretycznej – tłumaczy Weronika Chmielewska z Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło: informacja prasowa „Zwolnieni z teorii”
