Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2014. Z czym mieli problem uczniowie? [ODPOWIEDZI, ARKUSZE, TESTY, PYTANIA, WIDEO]

Katarzyna Słomska
Matura w Liceum Ogólnokształcącym Towarzystwa SalezjańsiegoMatura w Liceum Ogólnokształcącym Towarzystwa Salezjańsiego
Matura w Liceum Ogólnokształcącym Towarzystwa SalezjańsiegoMatura w Liceum Ogólnokształcącym Towarzystwa Salezjańsiego Tomasz Czachorowski
Maturzyści "Expressowi" opowiedzieli wrażenia z egzaminu z języka polskiego.

- Baliśmy się tematów wypracowania, tymczasem trudniejsze okazały się pytania do tekstu ze zrozumieniem - mówią zgodnie tegoroczni maturzyści.

Punktualnie o godzinie 9.00 ponad 5 tysięcy bydgoskich maturzystów (w tym Tomek i Mateusz, którym podczas egzaminów towarzyszy „Express”) otworzyło arkusze z języka polskiego.

- Gdy przejrzałem test i zobaczyłem fragment „Potopu”, pomyślałem, że sprawdziły się moje najgorsze przeczucia - mówił zaraz po skończonej maturze, Mateusz Abramczyk z Liceum Ogólnokształcącego Towarzystwa Salezjańskiego w Bydgoszczy.

CZYTAJ TEŻ:Matura 2014 rozpoczęta! Abiturienci dostali pytania z "Potopu" i "Wesela" [ZDJĘCIA]

- Na szczęście uratował mnie drugi temat dotyczący „Wesela”. Czułem, że dramat Wyspiańskiego w tym roku pojawi się na egzaminie, jeszcze tuż przed wejściem na salę czytałem streszczenie. Mateusz przyznaje, że najbardziej denerwował się dzień przed maturą. - Aby się odprężyć zafundowałem sobie nawet masaż - trochę pomógł rozładować stres - mówi maturzysta. Licealista jutrzejszej matematyki się nie boi. - Uważam, że nie ma sensu uczyć się na ostatnią chwilę, będzie co ma być. Bardziej przejmuję się rozszerzonym polskim, który czeka mnie w czwartek.

MATURA 2014: JĘZYK POLSKI

Tomka Skibickiego z bydgoskiej „jedynki” zaskoczyły zadania znajdujące się w pierwszej części egzaminu. - Tekst o miłości sprawdzający umiejętność czytania ze zrozumieniem nie był trudny, czego nie można powiedzieć o pytaniach do niego zadanych, które były... dziwne. - „Dlaczego autorka przytoczonego na maturze artykułu użyła takiego, a nie innego sformułowania”, „Co miała na myśli, pisząc ten tekst” - to najgorsze, według mnie, z pytań jakie mogły paść - ocenia Tomek. - Analizowałem ze znajomymi, jakich odpowiedzi udzielili - w większości były one różne. Teraz zastanawiam się, jak został ułoży klucz odpowiedzi, czy udało mi się w niego wstrzelić...

We wtorek egzamin z matematyki, w środę z języków obcych.

Oto jedno z przykładowych zadań, które musieli rozwiązać tegoroczni maturzyści:

Zadanie 5. (2 pkt)

Uzupełnij tabelę.

A. Pośród podanych środków stylistycznych:

personifikacja, apostrofa, antyteza, wyliczenie, inwersja

wybierz trzy, które autorka zastosowała w zdaniu:

"Czasem [miłość] jest rozsądna, czasem szalona, czasem niszczy, czasem buduje, bywa ślepa, ale i zdumiewająco przewidująca, jakby otrzymywała nagle przenikliwie przewidywanie przyszłości."

B. Określ rolę każdego z nich w budowaniu obrazu miłości.

Środek stylistyczny:

Rola środka stylistycznego:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo