Lubimy obdarowywać swoich bliskich prezentami – jedynie 2 proc. z nas nie ma tego w ogóle w zwyczaju. Najczęściej prezenty wręczane są partnerce/partnerowi (71 proc.) lub rodzicom (65 proc.). Ponad połowa badanych wręcza najczęściej prezenty dzieciom (55 proc.), a prawie co dziesiąty ankietowany robi prezenty sobie samemu. Ponad połowa Polaków wskazuje, że średnia kwota, którą wydają na prezent (dla siebie lub dla swoich bliskich) nie przekracza 100 zł.
Częściej niż co trzeci ankietowany przeznacza na upominek od 101 do 200 zł. W celu zakupienia prezentu dla bliskich ponad 40 proc. respondentów wybiera sklepy internetowe, a co trzeci – sklepy stacjonarne w galeriach handlowych– wynika z badania SW Research przeprowadzonego na zlecenie firmy Wyjątkowy Prezent.
Prezenty bez okazji? Tak, ale rzadko
Najpopularniejszą okazją do wręczenia prezentu są dla Polaków urodziny – wskazuje na nie aż 86 proc. respondentów. Większość z nas kupuje upominki także w Święta Bożego Narodzenia (niemal 80 proc. badanych) oraz w dniu imienin (60 proc. ankietowanych). Upominki bez okazji wręcza 38 proc. badanych, jednak prawie połowa z tej grupy robi to tylko raz na kilka miesięcy. Prezentem bez okazji są zwykle kwiaty lub słodycze – pierwszą opcję wybierają najczęściej mężczyźni, a drugą kobiety. Słodycze i kwiaty to także najczęstszy wybór upominku z okazji takich jak: urodziny, imieniny, Wielkanoc czy rocznice, z kolei elektronika i gadżety to najbardziej popularny podarunek bożonarodzeniowy.
– Analizując wyniki badania dostrzegliśmy pewien paradoks. Z jednej strony cieszy nas, że dość spora liczba Polaków nie potrzebuje okazji, by podarować upominek swoim bliskim, a jeszcze bardziej satysfakcjonuje fakt, że ponad 60 proc. respondentów uważa, że prezent powinien przede wszystkim spełniać marzenia. Z drugiej strony, Polacy często ograniczają się przy wyborze upominków do tych sztampowych, które niekoniecznie spełniają marzenia bliskich. Jak widać, brakuje nam też spontaniczności – prezent bez okazji wręczamy jedynie raz na kilka miesięcy – mówi Michał Kaleta, Wyjątkowy Prezent.
Obejrzyj wideo:
60 sekund biznesu: Żywność dobrej jakości musi kosztować
