Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lecą miliony z budżetu Bydgoszczy na odszkodowania przy inwestycjach drogowych

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Wysokość wydatków na odszkodowania przy rozbudowie trasy W-Z, mającej biec ul. Kamienną szacuje się na ok. 200 mln zł.
Wysokość wydatków na odszkodowania przy rozbudowie trasy W-Z, mającej biec ul. Kamienną szacuje się na ok. 200 mln zł. Tomasz Czachorowski
Wypłat odszkodowań za wywłaszczenia z działek pod bydgoskie inwestycje drogowe nie da się uniknąć. Przy dużych budowach kwoty są olbrzymie - idą w miliony złotych. Pieniądze pochodzą z budżetu Bydgoszczy.

Zobacz wideo: W Bydgoszczy trwa budowa mostów. Miasto stoi w korkach

O pieniądzach, które towarzyszą dużym inwestycjom drogowym mówi się głównie przy okazji tego, ile konkretna budowa pochłonie środków. O wiele ciszej jest o tym, co inwestycjom towarzyszy - wypłaty odszkodowań za prywatne działki, których właścicieli trzeba wywłaszczyć. A kwoty wcale nie są małe.

- Koszty wywłaszczeń pod inwestycje drogowe są ujęte w corocznych budżetach wydziału mienia i geodezji jako wydatki inwestycyjne - informuje Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy, odpowiedzialny m.in. za drogi.

Wywłaszczenia poprzedza wydanie decyzji ZRiD - to zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Wydaje się je na podstawie tzw. specustawy drogowej z 2003 roku. Właściciele wywłaszczanych nieruchomości muszą dostać odszkodowanie.

Ile za tramwaj Fordon?

Największa bydgoska inwestycje drogowa ostatnich lat to budowa linii tramwajowej do Fordonu. Rozpoczęta w 2013 roku zakończyła się po dwóch latach. Po odbiorach i pozwoleniu na użytkowanie 16 stycznia 2016 roku na trasę wyjechały pierwsze składy.

- Łącznie na to zadanie wywłaszczono 74.979 hektarów gruntów, obejmujących 60 działek - informuje zastępca prezydenta Bydgoszczy. O ile na sama inwestycję wydano ponad 437 mln zł, to odszkodowania za wywłaszczenia kosztowały budżet Bydgoszczy 11 mln 506 tysięcy złotych.

Drogi na Osiedlu Eskulapa

Kilka lat temu w Fordonie powstało osiedle Eskulapa. Żeby ułatwić mieszkańcom komunikację, miasto zbudowało lub przebudowało ulice. Matki Teresy z Kalkuty zyskała 800-metrowy, dwupasmowy odcinek od Centrum Onkologii do ul. Pod Skarpą. To szeroka na siedem metrów jezdnia z chodnikiem i ścieżka rowerową. Ul. Trybowskiego to odcinek prawie kilometra - między ul. Matki Teresy z Kalkuty a Jasiniecką. Trzecia ulica to 320 metrów ul. Jasinieckiej - od ul. Trybowskiego do ul. Pod Skarpą. Budowa kosztowała ponad 8 mln zł.

Decyzja ZRiD stała się prawomocna w 2016 roku. Wywłaszczono półtora hektara terenów - w sumie 31 działek. - Zapłacono odszkodowanie w kwocie 1.976.535 zł - informuje Mirosław Kozłowicz.

Tramwaj na Kujawskiej - wciąż czekamy

Ostatnia wielka bydgoska inwestycja to poprowadzenie tramwaju ulicą Kujawską. To oczywiście nie jest jedyny element tych prac, bo przy okazji przebudowano rondo Kujawskie, Bernardyńskie, Toruńską i Wojska polskiego. Tym razem decyzje ZRiD wydawał nie prezydent Bydgoszczy, ale wojewoda kujawsko-pomorski. Musiała być podtrzymana przez ministra infrastruktury w październiku 2017 roku. - Mocą tej decyzji wywłaszczono na Skarb Państwa 13 działek o łącznej powierzchni 0,4726 hektara, w tym dwie zabudowane kamienicami - zwraca uwagę Mirosław Kozłowicz, dodając, że w tym przypadku odszkodowania też zaczęto wypłacać z budżetu miasta. - To zadanie - w zakresie wypłaty odszkodowań - nie jest ostatecznie zakończone - mówi. - Z wyliczeń dokonanych w oparciu o zawarte umowy koszt samej budowy ul. Kujawskiej wyniósł około 173 mln zł.

Rekord dopiero nadchodzi...

Wygląda na to, że rekordowe odszkodowania szykują się przy budowie planowanej trasy W-Z. Trasa to ciąg ulic W. Pileckiego, Artyleryjska i Kamienna od węzła zachodniego do planowanego węzła wschodniego na styku z ulicą Fordońską. W ostatnich latach opracowana została wielowariantowa koncepcja rozbudowy tej trasy do układu dwujezdniowego. Wariant wybrany w oparciu o konsultacje z mieszkańcami zakłada oprócz dobudowania drugiej jezdni między innymi budowę dwupoziomowych skrzyżowań na połączeniu trasy z ulicami Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego. Przewiduje się budowę drugiego mostu na Brdzie na Jachcicach oraz wiaduktu nad torami kolejowymi w rejonie zakładu Pesy. Poza tym opracowanie objęło także węzeł wschodni, czyli połączenie drogowe ulic Kamiennej i Lewińskiego wraz z przyległymi ulicami.

- Orientacyjny koszt odszkodowań pod tę inwestycję szacowany jest na kwotę około 200 mln zł - informuje Kozłowicz.

To też może Cię zainteresować

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo