Zobacz wideo: Smaki Kujaw i Pomorza sezon 4 odcinek 7

Okrycia wierzchnie towarzyszą nam przez cały rok. Te lekkie nosimy nawet w chłodniejsze letnie dni, a te ciepłe chronią nas jesienią i zimą przed chłodem, mrozem i przenikliwym wiatrem. Co możemy powiedzieć o jakości tych wyrobów? Czy możemy mieć zaufanie do jakości i oznakowania kurtek i płaszczy oferowanych w sklepach? Czy producenci rzetelnie przekazują nam - konsumentom informacje na temat tych produktów? Na te pytania odpowiedzi szukała Inspekcja Handlowa, prowadząc w 2021 r. kontrolę jakości i prawidłowości oznakowania odzieży wierzchniej wielosezonowej i zimowej przeznaczonej dla dorosłych.
Ta odzież została wyprodukowana z innych materiałów niż zadeklarowano na metce. Masz taką? Możesz ja reklamować!:
Sprawdź
Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej w całej Polsce przeprowadziły 129 kontroli, obejmując nimi:
- 97 placówek detalicznych,
- 7 hurtowni,
- 25 producentów, pierwszych dystrybutorów, importerów.
Do oceny wytypowano 694 damskie i męskie okrycia wierzchnie (głównie kurtki i płaszcze), zarówno te użytkowane przez większą część roku, jak i zimowe. Wśród nich znalazło się:
- 297 partii produkcji krajowej,
- 110 partii pochodzących z krajów Unii Europejskiej,
- 287 partii z importu.
W toku kontroli sprawdzono przede wszystkim, czy wyroby są prawidłowo oznakowane oraz czy ich jakość jest zgodna z deklaracjami producentów. W wyniku podjętych działań inspektorzy Inspekcji Handlowej zakwestionowali ogółem 168 partii okryć, co stanowi ponad 24% poddanych ocenie.
W grupie produktów z niezgodnościami znalazło się:
- 59 wyrobów produkcji krajowej (20%)
- 37 wyrobów z krajów Unii Europejskiej (34%),
- 72 wyroby z importu (25%).
Badanie organoleptyczne wyrobu włókienniczego polegało na ocenie jego wyglądu ogólnego, w tym sprawdzeniu, czy nie występują wady tkanin lub dzianin, czy też błędy konfekcjonowania. Pod tym kątem zweryfikowano 629 partii okryć wierzchnich. Żaden z wyrobów nie został zakwestionowany. Wszystkie kurtki, wiatrówki, płaszcze, bluzy ocieplane itp. były starannie, estetycznie wykonane, nie stwierdzono błędów tkanin i dzianin, takich jak zaciągnięcia, zgrubienia, dziury, błędów wzoru, druku, zabrudzeń, ani wad konfekcjonowania. Przeprowadzone badania nie wykazały widocznych wad jakościowych, które obniżałyby wartość użytkową produktów.
Do specjalistycznego laboratorium UOKiK w Łodzi trafiło 58 próbek różnego rodzaju kurtek i płaszczy. Niestety aż 30 z nich, a więc prawie 52% ocenianych partii, uzyskało negatywne wyniki – faktyczny skład surowcowy ustalony w laboratorium był niezgodny ze składem zadeklarowanym przez producenta, podanym w oznakowaniu wyrobów.
Z powodu niezgodności rzeczywistego składu surowcowego z tym deklarowanym. W oznakowaniu, zakwestionowano:
- 14 wyrobów produkcji krajowej na 27 ocenianych (52%);
- 1 wyrób z kraju Unii Europejskiej na 6 badanych (17%);
- 15 wyrobów z importu na 25 ocenianych (60%).
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wszystkie wyroby tekstylne muszą być oznaczone na wszywce, etykiecie lub opakowaniu składem surowcowym oraz danymi identyfikującymi producenta, pierwszego dystrybutora lub importera. Skład surowcowy winien być wyrażony w procentach i zawierać wszystkie włókna uszeregowane w porządku malejącym. Czy przedsiębiorcy stosują się do tych wymagań? Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie inspektorzy Inspekcji Handlowej sprawdzili prawidłowość oznakowania 689 okryć dla dorosłych, wnosząc zastrzeżenia do 145 z nich (21% wyrobów ocenionych pod tym kątem).
Oznakowanie kwestionowano z uwagi na :
- zastosowanie w składzie surowcowym nazw włókien niezgodnych z przepisami (110 partii), na przykład: „cotton” zamiast „bawełna”, „wool” zamiast „wełna”, „spandex” zamiast „elastan”, „PA” zamiast „poliamid”;
- brak informacji o składzie surowcowym wyrobu (6 partii);
- inne niezgodności (56 partii), na przykład:
» umieszczenie w oznakowaniu dwóch rozbieżnych informacji o składzie surowcowym, np. na etykiecie podano „100%
poliester”, na drugiej stronie etykiety „kurtka wełniana”,
» podanie procentowego składu surowcowego w porządku rosnącym,
» niezachowanie porządku malejącego w procentowym składzie surowcowym, np. wskazanie wełny na pierwszym miejscu,
pomimo że jej zawartość w wyrobie nie była największa,
» podanie dwóch rozbieżnych informacji na temat sposobu konserwacji wyrobu, np. na wszywce umieszczono znak graficzny
informujący o możliwości prania ręcznego w temperaturze max. 30°, natomiast w słownym opisie sposobu konserwacji
podano „czyścić chemicznie w zakładach pralniczych. Nie wolno prać w wodzie!”;
» brak składu surowcowego podszewki;
» brak danych dotyczących producenta.
W niektórych wyrobach stwierdzano kilka różnych nieprawidłowości!
Kontrolowani przedsiębiorcy w zdecydowanej większości podejmowali dobrowolne działania naprawcze w celu usunięcia nieprawidłowości. W czasie kontroli inspektorzy nałożyli 17 mandatów karnych na łączną kwotę 3 350 zł. Wydano 21 decyzji obciążających kontrolowanych przedsiębiorców kosztami badań laboratoryjnych zakwestionowanych produktów na kwotę 13 722 zł. W 9 przypadkach sprawy są w toku lub wszczęto postępowanie administracyjne. Do producentów i dostawców skierowano wystąpienia pokontrolne z wnioskami o wyeliminowanie uchybień.
UOKiK przypomina, że producenci odzieży muszą spełniać następujące obowiązki:
- Odzież musi posiadać wszywkę oraz etykietę (lub informację na opakowaniu), na której muszą zostać zawarte wszystkie elementy informujące o składzie surowcowym produktu, cenie, danych przedsiębiorcy, który odpowiada za produkt.
- Ponadto, produkty, które trafiają na polski rynek muszą mieć na oznakowaniu skład w języku polskim.
To musisz wiedzieć:
- Jeśli w trakcie noszenia kurtki lub płaszcza (przed upływem 2 lat od zakupu) ujawnią się wady, o których nie byłeś poinformowany, masz prawo do zgłoszenia reklamacji u sprzedawcy odzieży.
- Sprzedawca powinien przyjąć i rozpatrzyć reklamację w ciągu 30 dni.
- Jeśli po 30 dniach nie otrzymasz odpowiedzi, przyjmuje się, że reklamacja została uznana.
- Jeżeli reklamacja nie została uznana i nie zgadzasz się z jej negatywnym rozstrzygnięciem, możesz zgłosić sprawę do Inspekcji Handlowej i skorzystać z polubownego rozwiązania sporu.
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: [email protected]
Rzecznicy konsumentów – znajdziesz ich tutaj
Inspekcja Handlowa – lista tutaj