Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupujesz dużo przez Internet? To informacje ważne szczególnie dla Ciebie

Ewa Czarnowska-Woźniak
O zmianach obowiązujących w prawie konsumenckim od 25 grudnia ub.r. rozmawiamy z Krzysztofem Tomczakiem, miejskim rzecznikiem konsumentów w Bydgoszczy.

25 grudnia weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumenta, stosująca się do umów zawartych po tym dniu.
[break]
Przede wszystkim, została uchylona ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i kwestie reklamacji są regulowane przepisami Kodeksu cywilnego. Prawa konsumentów powinny być lepiej chronione.
Pierwszą decyzją w przypadku odkrycia wady jest teraz wybór podstawy złożenia reklamacji.
Dokonujemy go między gwarancją a rękojmią. Nie każdy produkt posiada gwarancję. Najczęściej jest ona udzielana przez producenta np. sprzętu RTV. Wiele przedmiotów np. ubrania, nie są objęte gwarancją. Gdy dochodzimy roszczenia na podstawie gwarancji, jesteśmy związani jej warunkami, określonymi przez podmiot udzielający gwarancji. Sprzedawca nie może narzucić konsumentowi podstawy złożenia reklamacji.
Jak wykorzystać rękojmię?
Przyczyną reklamacji jest najczęściej wada fizyczna towaru. Np. nie ma on właściwości, które produkt danego rodzaju winien mieć albo nie ma właściwości, o których zapewniał sprzedawca lub towar został wydany w stanie niezupełnym. Wymienione zasady dotyczą towarów fabrycznie nowych, ale i używanych, o ile ich sprzedawcą jest przedsiębiorca. Reklamację najbezpieczniej jest złożyć w formie pisemnej, do przedsiębiorcy, który sprzedał towar. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność przez 2 lata od wydania towaru, jeżeli w tym terminie ujawnią się wady, które nie wynikają z winy użytkownika. Reklamację z tytułu rękojmi należy złożyć w ciągu roku od zauważenia wady. Jeżeli wystąpi ona w ciągu roku od daty sprzedaży, przyjmuje się, że istniała już w chwili, gdy towar został kupiony przez konsumenta. Jeśli ten termin zostanie przekroczony, na kupującym spoczywa obowiązek udowodnienia wystąpienia wady. Składając reklamację, konsument będzie mógł od razu odstąpić od umowy, chyba że sprzedawca zaproponuje wymianę towaru na nowy lub jego naprawę. Powinny one odbyć się „niezwłocznie i bez zbędnych niedogodności”. Jeżeli towar był już raz wymieniony lub naprawiony, sprzedawca nie będzie mógł ponownie skorzystać z tego dobrodziejstwa. Podobnie jak dotąd, sprzedawca będzie musiał poinformować konsumenta o sposobie załatwienia reklamacji w ciągu 14 dni kalendarzowych od dnia złożenia (co nie oznacza, że towar musi być w tym terminie naprawiony lub wymieniony. Nie ma terminu, w jakim towar winien zostać przywrócony do stanu zgodnego z umową).
Co to jest gwarancja?
Gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem gwaranta. O istnieniu gwarancji konsument musi zostać poinformowany najpóźniej w momencie wydania towaru. Gwarant, podmiot jej udzielający, najczęściej jest określony w dokumencie gwarancyjnym. Gwarancja najczęściej ogranicza się do zobowiązania wykonania naprawy lub wymiany towaru.
Oświadczenie takie musi określać obowiązki gwaranta i uprawnienia korzystającego z niej. Treść powinna być sformułowana jednoznacznie, w sposób zrozumiały i jasny, w języku polskim, zawierać informację o czasie trwania gwarancji, zasięgu terytorialnym, uprawnieniach. Jeżeli nie określono inaczej, konsument ma prawo uznać, że gwarancja jest udzielona na 2 lata. Gdy korzystamy z gwarancji, reklamowana rzecz winna zostać dostarczona do miejsca wskazanego przez gwaranta lub miejsca wydania rzeczy na koszt gwaranta. Inne zasady obowiązują w przypadku rzeczy o dużych gabarytach lub postanowień, iż wada powinna zostać usunięta w miejscu, gdzie znajduje się towar. Gwarant musi wykonać swoje zobowiązania w terminie określonym w dokumencie gwarancyjnym. Jeżeli go nie określono, to powinien powyższe uczynić niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni kalendarzowych liczonym od dnia dostarczenia produktu.
Istotne zmiany dotyczą umów zawieranych na odległość, czyli przez Internet i poza lokalem przedsiębiorstwa (zwłaszcza na wszelkiego rodzaju prezentacjach czy wtedy, gdy podpisujemy umowy dostarczone przez kuriera).
Świadomi konsumenci oraz przedsiębiorcy powinni wiedzieć, że z dniem wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta, przedsiębiorcy zostaną obciążeni dodatkowymi obowiązkami informacyjnymi. Będą one identyczne, bez względu na to, czy umowa zostanie zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, czy na odległość. Będzie ich zdecydowanie więcej niż obecnie. Najważniejszych z punktu widzenia konsumenta, to obowiązek poinformowania go o prawie odstąpienia od umowy ze wskazaniem właściwego terminu, zasadach zapłaty, kosztach dostawy, adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerów telefonu lub faksu, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą. Jeśli zawarł on umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, będzie mógł w ciągu 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Najlepiej złożyć je w formie pisemnej, listownie lub osobiście w lokalu przedsiębiorstwa (z potwierdzeniem przyjęcia). Sprzedawca jest zobowiązany zwrócić pieniądze za towar oraz koszty związane z najtańszym spośród zawartych w ofercie sprzedawcy sposobów dostarczenia towaru (musi to zrobić w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy). Koszty odesłania towaru ponosi kupujący (mamy obowiązek zrobić to w ciągu 14 dni od chwili odstąpienia od umowy. Przedsiębiorca może powstrzymać się ze zwróceniem zapłaty do momentu otrzymania zwracanego towaru). Zwrot winien nastąpić w takiej samej formie, w jakiej została uiszczona zapłata. Wymienione powyżej wymogi i uprawnienia nie mają zastosowania do umów zwieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, jeżeli kwota do zapłaty nie przekracza 50- złotych. Wymieniony limit nie dotyczy umów zawieranych na odległość.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera