Przypomnijmy, od 12 grudnia, czyli odkąd pojawi się nowy rozkład PKP, jedynym przewoźnikiem w regionie będzie Polregio. Dopiero 12 grudnia okaże się, jak naprawdę funkcjonuje kolejowy transport publiczny w naszym regionie (bez Arrivy, a tylko z Polregio). Czeka nas chaos komunikacyjny?
Ludzie listy piszą i... komentują na forach
- Zakończyły się negocjacje, które prowadziliśmy od dwóch miesięcy - mówił marszałek Piotr Całbecki. - Wybranym w ich wyniku przewoźnikiem, na czas od 12 grudnia 2021 do 10 grudnia 2022 roku, jest firma Polregio, która będzie świadczyć przewozy zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych. Zadeklarowała gotowość przejęcia 130 pracowników Arrivy. Oferta przedstawiona przez Arrivę znacznie przekracza kwoty, które samorząd województwa przeznacza na realizację zadania.
Otrzymaliśmy taki list: "Proszę o poruszenie sprawy zawieszonego połączenia Chełmża - Bydgoszcz. Marszałek znów nas zawiódł. Zeszłoroczne kłopoty nic go nie nauczyły. Pociąg nie będzie kursować przez kolejne trzy miesiące, bo nieudolni urzędnicy nie potrafią rozpisać przetargu. Pracowałem w instytucji publicznej - na UTP w Bydgoszczy i nieraz musiałem samodzielnie przygotowywać dokumentację, może za mniejsze kwoty, ale rzędu 100 tys. zł. Nie jest to nic trudnego - szczególnie, jak się nie czeka z podjęciem decyzji do ostatniej chwili. Tą linią podróżuje naprawdę spora liczba osób. Obecnie nasi włodarze ratują sytuację i wprowadzają w plan transport zastępczy w postaci autobusów. Nie wyobrażam sobie stania w korkach przy ulicy Kamiennej czy Fordońskiej. Gdzie tu logika i troska o klimat? Zamiast zachęcać ludzi do przesiadki z samochodów na środki komunikacji, pan marszałek skutecznie zniechęca zwykłych ludzi" - pisze pan Łukasz.
Wrze też w internecie pod naszymi artykułami na ten temat.
Pan Grzegorz: "Marszałek likwiduje linie kolejowe, a w tym samym dniu daje sobie podwyżkę pensji o ponad 100 proc."
Pan Jarosław: "Obcina się połączenia o 30 proc., dodatkowo ustala dziwne godzinny dojazdów komunikacją. Z 10 połączeń z Pruszcza do Bydgoszczy i z powrotem planują pozostawić siedem, z czego 40 proc. połączeń od 12 grudnia doprowadzi do tego, że pasażerowie zrezygnują z usług na rzecz samochodów. Ciągle zamiany grafiku dojazdów w ciągu roku, nie są dopasowane dla pasażerów dojeżdżających do pracy i szkoły. Do zakładów pracy większość pasażerów obecnie dojeżdża na godz. 6.00, 14.00, 22.00 i wracają po 6.00, 14.00, 22.00. A grafik ponownie próbują układać nie licząc się z pasażerami. Do szkół dzieciaki na 7.00 będą musieli wyjechać 4:51, do pracy na 14.00 wyjeżdżając o 13:11 pociągiem, który notorycznie jest opóźniony, no może zdążą pracownicy PKP i Pesy z językami na wierzchu... Powroty to następny dramat, po nocce pociąg ma mieć odjazd o 7:27, a kończąc pracę o 14.00 powrót będzie o 15:33. W gminach przeprowadza się dyskusję na tematy rozwiązywania barier łączących z metropolią Bydgoszcz i byciem ekonomicznym korzystając z komunikacji miejskiej, a tu mamy taki prezent od marszałka na święta".
"Borowiak" : "Czekamy na pociągi z Wierzchucina przez Szlachtę, Śliwice, jak było to rok temu. Wszak obiecaliście je radni urzędu marszałkowskiego. Obiecanki, cacanki..."
Andrzej: "Dawniej było PKP i nie było problemów. No, ale teraz, gdy jest pełno różnych spółek ot torów , śrub szyn i nie wiadomo od czego jeszcze, to nie może być inaczej".
Podział na spalinowe i elektryczne oznaczał cięcia
Poprosiliśmy o komentarz urząd marszałkowski, który odesłał nas po odpowiedzi do Anety Jędrzejewskiej, członka zarządu województwa Kujawsko-Pomorskiego.
- Oferta Arrivy jest nie do przyjęcia. To koniec, negocjacje zostały zakończone. Spółka oczekiwała 20 mln zł więcej niż chciała firma Polregio. Ona jest w stanie zapewnić pojazdy i elektryczne, i spalinowe. Nie mogliśmy dłużej utrzymywać tego podziału, bo to by oznaczało cięcia w połączeniach. Oczywiście, na początku będą trudności. Polregio jest w trakcie prowadzenia rozmów o tabor na dwóch liniach - Toruń - Sierpc i Chełmża - Bydgoszcz - pociągi pojawią się najpóźniej 1 kwietnia - wyjaśnia Jędrzejewska.
