Spis treści
Horyzontalny rozkład jazdy to mapa proponowanych linii kolejowych, po których pojadą szybkie pociągi, m.in. w naszym regionie.
Podczas konferencji prasowej (25 lipca) Michał Sztybel, wojewoda kujawsko-pomorski przedstawił zmiany dotyczące Kolei Dużych Prędkości w naszym regionie, czyli nowy program kolejowy - Centralny Port Komunikacyjny (CPK).
100 minut pociągiem z Torunia do Warszawy?
- Propozycja obecnego rządu pokrywa zdecydowanie większą sieć naszego kraju i przede wszystkim uwzględnia modernizacje już istniejących linii kolejowych, m.in. w naszym regionie. Tak będzie np. z trasą Bydgoszcz - Toruń. Mamy poprowadzoną linię z Warszawy do Bydgoszczy przez Włocławek oraz Toruń Główny - wojewoda przedstawił dziennikarzom horyzontalny rozkład jazdy, czyli mapę proponowanych linii kolejowych, która ma zacząć obowiązywać od 2030 roku.

Wtedy, gdy gdy rynek dalekobieżnych przewozów kolejowych zostanie zliberalizowany.
Po modernizacji np. podróż pociągiem z Torunia do Warszawy ma trwać 100 minut.
Nasze cztery miasta, a co z Grudziądzem?
- Zwróćmy na mapie uwagę na kolor czerwony, który oznacza trasy ekspresowe, a takie będą linie z Bydgoszczy w kierunku Trójmiasta czy w stronę Poznania przez Inowrocław, co wcześniej w ogóle nie było planowane w ramach CPK. Na tej zmianie skorzystają cztery z pięciu największych miast województwa kujawsko-pomorskiego. Jeśli chodzi o Grudziądz, to jesteśmy w trakcie rozmów, bo najważniejsze zadanie jest takie, żeby Grudziądz miał sprawne i szybkie połączenie z tymi głównymi liniami pociągów dalekobieżnych.
Szerokie konsultacje na temat nowego CPK w regionie, z udziałem marszałka Piotra Całbeckiego, odbędą się we wrześniu.
Lotnisko w Bydgoszczy z dużą konkurencją szybkich pociągów
Michał Sztybel wspomniał, że we wcześniejszych planach, nasze województwo zostało uwzględnione marginalnie. Mówił, że nowa tzw. szprycha szybkich kolei z pięciu największych miast naszego regionu miała przebiegać tylko przez Grudziądz. Włocławek uznano stacją niższej rangi. Bydgoszcz i Toruń byłyby dostępne za pomocą zmodernizowanej linii, ale takiej, po której pociągi jeździłyby z prędkością nie większą niż 160 kilometrów na godzinę, obsługującej także ruch regionalny i towarowy. Z kolei Inowrocław znalazł się zupełnie poza CPK.
Na konferencji wojewody pojawił się również temat, jak Koleje Szybkich Prędkości wpłyną na Port Lotniczy Bydgoszcz.
- Gdy spojrzymy na to czysto ekonomicznie, rynkowo, to na pewno lotnisko będzie miało bardzo silną konkurencję, ale tak samo dotyczy to wszystkich portów regionalnych w kraju. To będzie jednak wyzwanie dla zarządu naszego lotniska, które jest spółką prawa handlowego i musi szukać innych przestrzeni działania, jak czartery czy połączenia cargo - stwierdził wojewoda.
Zbierają podpisy na "stare" CPK
Przypomniał, że kilka dni temu konferencję na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego zorganizowali w Bydgoszczy posłowie PiS. Zainaugurowała ona zbieranie podpisów pod projektem ustawy zobowiązującej rząd do realizacji CPK w wymiarze, jaki był zapowiadany za poprzedniego rządu.
Nowa koncepcja budowy lotniska i linii kolejowych w ramach projektu CPK
Pod koniec czerwca 2024 o losach projektu wypowiedział się premier Donald Tusk. Wtedy wraz z ministrami zaprezentował koncepcję budowy lotniska i linii kolejowych w ramach projektu CPK. Przedstawiony harmonogram budowy CPK przewiduje, że pozwolenie na budowę dla lotniska w Baranowie zostanie uzyskane w 2026 roku, zakończenie budowy tunelu i podziemnej stacji kolejowej planowane jest na 2029 rok, a zakończenie budowy lotniska na 2031 rok. O Lotnisku Chopina w Warszawie przedstawiciele rządu mówili natomiast jako o takim, które ma zapewnić „komunikację przyszłości”.

Premier zapowiedział też, że rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych przecinających się w Baranowie. Powstanie natomiast tzw. koncepcja „Y”, czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. Pociągi mają osiągać prędkość 300-320 kilometrów na godzinę.
Komunikat po konferencji wojewody dotyczący Grudziądza
"W nawiązaniu do dzisiejszej konferencji prasowej dotyczącej inwestycji kolejowych towarzyszących CPK informujemy, że przedstawione plany automatycznie nie likwidują dotychczasowych prac. Nadal trwa przygotowywanie dokumentacji (STEŚ) na tzw. szprychę nr 1 biegnącą z Warszawy przez Grudziądz do Trójmiasta z wydłużoną perspektywą jej realizacji. Równocześnie trwają rozmowy o właściwym skomunikowaniu Grudziądza z liniami dalekobieżnymi do momentu uruchomienia docelowego układu" - napisała w komunikacie prasowym Natalia Szczerbińska, rzecznik prasowy wojewody kujawsko-pomorskiego.
